Trwa generalny remont pierwszego tramwaju typu Skoda 16T, który w 2021 roku wróci na wrocławskie torowiska. W sumie MPK Wrocław do 2022 r. wyremontuje 42 składy.
W latach 2006-07 w zakładach Škoda Transportation w Pilźnie wyprodukowano dla Wrocławia 17 tramwajów. Przez kilkanaście lat każdy z nich przejechał ok. 500-600 tys. km.
– Po takim przebiegu każdy tramwaj potrzebuje generalnego remontu. Teraz ze Skody zostały wózki i pudło. Pojazdy zostaną odświeżone, pojawi się nowy design i oświetlenie. Pasażerowie będą zdziwieni, gdy na przystanek podjedzie niebieska Skoda. Zmieni się nie do poznania – mówi Krzysztof Balawejder, prezes wrocławskiego MPK.
Wszystkie Skody 16T zostaną wyremontowane do 2022 r. Koszt napraw wyniesie 60 mln zł.
– Pierwsza Skoda wróci do nas w pierwszym kwartale 2021 r. Prace przy niej potrwają pół roku, ale w tym czasie prowadząca prace firma SAATZ z Grudziądza dokładnie pozna te wagony. Kolejne naprawy potrwają trzy miesiące. Następne tramwaje będziemy tam wysyłać co kilka tygodni – dodaje Balawejder.
Remont zakłada m.in. wymianę i naprawę: wózka napędowego, wózka tocznego, sprzęgła zębatego, koła tramwaju, odsprężynowania, hamulca tarczowego, amortyzatorów hydraulicznych, smarowania obrzeży kół. W środku zostaną zamontowane ładowarki USB. Będzie również ciszej w trakcie jazdy.
135 mln zł na remonty
Oprócz tramwajów Skoda 16T remont przejdzie 25 wagonów WroAs205 wyprodukowanych przez wrocławski Protram. Te tramwaje wyremontuje Modertrans z Poznania.
– Tramwaje WrAs205 produkował dla Wrocławia nasz lokalny Protram. Tramwaje są lubiane przez naszych motorniczych. Są łatwe w obsłudze i mają bardzo dobre własności trakcyjne - krótka droga hamowania, dobre przyspieszenie dzięki znakomitemu stosunkowi mocy do masy. Nie chcemy z nich rezygnować, ale je unowocześnić. Pojazdy dostaną całkowicie nowe pudło, szkielet wagonu, podwozie, dach dostosowany do klimatyzacji, połączenie członów, sprzęgi składane, odgarniacz, piasecznice, stanowisko motorniczego, platformę do wjeżdżania wózków. Pasażerowie na pewno odczują zmiany gorącym latem i mroźną zimą. Zamontowana zostanie klimatyzacja i nowy układ ogrzewania – mówił w czerwcu Krzysztof Balawejder, gdy podpisywano umowę na przeprowadzenie prac.
Prezes MPK przypominał, że Protramy kursują po stolicy Dolnego Śląska od 2006 r. Remont jednych i drugich wagonów wydłuży żywotność pojazdów o kolejne kilkanaście lat.
– Producent ustala okres eksploatacji tramwaju na co najmniej 30 lat – przy zachowaniu przeglądów okresowych i niezbędnych modernizacji – dodawał Balawejder.
Przypomnijmy, że remont przechodzi także tramwaj, który w październiku 2019 roku uległ częściowemu spaleniu po zderzeniu z ciężarówką. Wagon wyjedzie na wrocławskie tory za kilka tygodni.