Najpopularniejsze wiadomości, fakty i informacje dla miasta Wrocław

O zakupie przez MPK elektryków mówi się co najmniej od kilku lat. Po Wrocławiu miały jeździć m.in. polskie autobusy w ramach projektu stworzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ale program zamknięto w 2020 roku. Żaden „narodowy” autobus elektryczny nie powstał. 

  • Testowany w 2019 r. autobus elektryczny Solaris /MPK Wrocław

    Testowany w 2019 r. autobus elektryczny Solaris /MPK Wrocław


Teraz MPK Wrocław złożyło jeden z trzech wniosków do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łącznie MPK liczy na 98 mln zł, z czego 73 mln to dofinansowanie, a 25 mln pożyczka.

– Przygotowany przez nas projekt zakłada też kupno 2️8 ładowarek typu plug-in i pięciu️ pantografowych, montowanych na pętlach. Część z tej kwoty zostanie również przeznaczona na szkolenia dla kierowców i mechaników – tłumaczy Bartosz Naskręski z MPK Wrocław. I dodaje, że w tym roku będą łącznie trzy nabory na pozyskanie środków. Wrocław złoży wniosek w każdym.

– Łącznie można wnioskować o pieniądze na 76 autobusów. Pierwszy wniosek już został zaakceptowany i czekamy na ocenę wniosku według kryteriów jakościowych – dodaje Naskręski.

Jeśli uda się pozyskać środki na zakup autobusów do końca trzeciego kwartału, to jeszcze w tym roku może zostać ogłoszony przetarg.

– Wcześniej jedynie testowaliśmy autobusy elektryczne. Tak było w 2019 r., gdy na ulice wyjechało Volvo kursujące na linii K – podkreśla Naskręski. W tym samym roku sprawdzano, jak sprawuje się Solaris. Ten autobus wyposażony był w baterie trakcyjne o mocy 240 kWh, a silnik w moduł rekuperacyjny, co oznacza, że odzyskuje energię z hamowania. Testowany Solaris miał 12 metrów, 30 miejsc siedzących i 45 stojących. 

W lutym MPK planuje przeprowadzenie konsultacji rynkowych polegających na zebraniu informacji technologicznych, technicznych, prawnych czy logistycznych związanych z zakupem elektryków.

MPK zakłada, że autobusy elektryczne woziłyby pasażerów na liniach: K, 106, 129 i 142.