Położono już część torowiska na ul. Strzegomskiej, gdzie w 2023 r. pojedzie tramwaj na Nowy Dwór. Natomiast w przyszłym roku na wiadukt nad torami kolejowymi wjadą autobusy.

  • Na wiadukt nad ul. Strzegomską wjadą tramwaje i autobusy

    Na wiadukt nad ul. Strzegomską wjadą tramwaje i autobusy /fot. BP


Ma prawie 160 m długości, a do jego powstania wykorzystano ponad 600 t stali oraz 1,6 tys. m sześciennych betonu. Mowa o wiadukcie nad torami kolejowymi na ul. Strzegomskiej, gdzie powstaje Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór.

Czytaj więcej: Oś Zachodnia: w 2022 r. tramwaje pojadą po nowym torowisku na Kosmonautów

– Ten wiadukt pozwoli autobusom i tramwajom bezkolizyjnie dojechać do Nowego Dworu oraz do centrum – zauważa Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. – Zakończyliśmy prace budowlane związane z samą konstrukcją m.in. najazdem od strony Nowego Dworu. Pozostaje położenie nawierzchni oraz wybudowanie najazdu od Wrocławskiego Parku Przemysłowego, gdzie powstają mury oporowe.

Świercz podkreśla, że z wiaduktu budowanego za ok. 40 mln zł skorzystają jedynie tramwaje oraz autobusy MPK.
– TAT zostanie oddana do użytku w 2023 r., ale autobusy pojadą tu rok wcześniej. Rowerzyści oraz piesi będą poruszać się pod wiaduktem – podkreśla rzecznik WI.

Wiadukt nad Strzegomską. Najpierw pojadą autobusy

Przypomnijmy, że pierwsza część TAT na Nowy Dwór jest już oddana do użytku. Tramwaje oraz autobusy kursują dwukilometrową trasą z pl. Orląt Lwowskich przez ul. Robotniczą, wiadukt na ul. Smoleckiej do skrzyżowania ze Śrubową. Tam tramwaje skręcają w kierunku Dolmedu, a następnie wjeżdżają na torowisko w ciągu ul. Legnickiej. Pierwszy etap kosztował 94 mln zł, z czego dofinansowanie Unii Europejskiej wyniosło 42 mln zł.

Kolejne tory położono niedaleko Wrocławskiego Parku Biznesu oraz Wyższej Szkoły Bankowej.

 Nowy przystanek w ciągu ul. Strzegomskiej na trasie autobusowe-tramwajowej na Nowy Dwór

Nowy przystanek w ciągu ul. Strzegomskiej /fot. BP

– Jest już torowisko na fragmencie ul. Strzegomskiej. Studenci, którzy wrócili na studia w WSB pewnie byli w szoku, gdy zobaczyli, że pod ich oknami wyrósł przystanek tramwajowy. Tramwaje pojadą tędy w 2023 r., gdy zostanie zbudowana stacja prostownikowa na wysokości Gądowianki - bez niej wagony nie pojadą – dodaje Świercz.

Stacja prostownikowa trakcyjna pozwoli na zasilenie trakcji energią elektryczną niezbędną do poruszania się tramwajów. Przy budowie wiaduktu Wrocławskie Inwestycji przebudowały także kolejową sieć trakcyjną. Z kolei kolejarze udostępnili drogowcom część terenu.

Budowa TAT na Nowy Dwór. Duże dofinansowanie z UE

W ciągu kilku miesięcy powinna rozpocząć się budowa ostatniego etapu TAT w ciągu ul. Rogowskiej, gdzie powstanie torowisko, pętla tramwajowo-autobusowa i parking park and ride.

W przetargu na realizację wzięło udział 13 firm, z czego najtańszą ofertę złożyła spółka Skanska (prawie 73 mln zł brutto). Obecnie dokumentacja sprawdzana jest przez Urząd Zamówień Publicznych w ramach tzw. kontroli uprzedniej, która jest obowiązkowa przy inwestycjach dofinansowanych w dużym stopniu z UE. A tak jest w przypadku „największej wrocławskiej inwestycji komunikacyjnej” w powojennej historii Wrocławia.

Łączny koszt budowy TAT na Nowy Dwór wyniesie ponad 390 mln zł. UE dokłada 117 mln zł.