UM Wrocław: Autobusy pojadą po wiadukcie na TAT w 2022 roku

2 min czytania

Ma prawie 160 m długości, a do jego powstania wykorzystano ponad 600 t stali oraz 1,6 tys. m sześciennych betonu. Mowa o wiadukcie nad torami kolejowymi na ul. Strzegomskiej, gdzie powstaje Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór.

Czytaj więcej: Oś Zachodnia: w 2022 r. tramwaje pojadą po nowym torowisku na Kosmonautów

Ten wiadukt pozwoli autobusom i tramwajom bezkolizyjnie dojechać do Nowego Dworu oraz do centrum zauważa Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Zakończyliśmy prace budowlane związane z samą konstrukcją m.in. najazdem od strony Nowego Dworu. Pozostaje położenie nawierzchni oraz wybudowanie najazdu od Wrocławskiego Parku Przemysłowego, gdzie powstają mury oporowe.

Świercz podkreśla, że z wiaduktu budowanego za ok. 40 mln zł skorzystają jedynie tramwaje oraz autobusy MPK.
TAT zostanie oddana do użytku w 2023 r., ale autobusy pojadą tu rok wcześniej. Rowerzyści oraz piesi będą poruszać się pod wiaduktem podkreśla rzecznik WI.

Wiadukt nad Strzegomską. Najpierw pojadą autobusy

Przypomnijmy, że pierwsza część TAT na Nowy Dwór jest już oddana do użytku. Tramwaje oraz autobusy kursują dwukilometrową trasą z pl. Orląt Lwowskich przez ul. Robotniczą, wiadukt na ul. Smoleckiej do skrzyżowania ze Śrubową. Tam tramwaje skręcają w kierunku Dolmedu, a następnie wjeżdżają na torowisko w ciągu ul. Legnickiej. Pierwszy etap kosztował 94 mln zł, z czego dofinansowanie Unii Europejskiej wyniosło 42 mln zł.

Kolejne tory położono niedaleko Wrocławskiego Parku Biznesu oraz Wyższej Szkoły Bankowej.

Nowy przystanek w ciągu ul. Strzegomskiej /fot. BP

Jest już torowisko na fragmencie ul. Strzegomskiej. Studenci, którzy wrócili na studia w WSB pewnie byli w szoku, gdy zobaczyli, że pod ich oknami wyrósł przystanek tramwajowy. Tramwaje pojadą tędy w 2023 r., gdy zostanie zbudowana stacja prostownikowa na wysokości Gądowianki - bez niej wagony nie pojadą dodaje Świercz.

Stacja prostownikowa trakcyjna pozwoli na zasilenie trakcji energią elektryczną niezbędną do poruszania się tramwajów. Przy budowie wiaduktu Wrocławskie Inwestycji przebudowały także kolejową sieć trakcyjną. Z kolei kolejarze udostępnili drogowcom część terenu.

Budowa TAT na Nowy Dwór. Duże dofinansowanie z UE

W ciągu kilku miesięcy powinna rozpocząć się budowa ostatniego etapu TAT w ciągu ul. Rogowskiej, gdzie powstanie torowisko, pętla tramwajowo-autobusowa i parking park and ride.

W przetargu na realizację wzięło udział 13 firm, z czego najtańszą ofertę złożyła spółka Skanska (prawie 73 mln zł brutto). Obecnie dokumentacja sprawdzana jest przez Urząd Zamówień Publicznych w ramach tzw. kontroli uprzedniej, która jest obowiązkowa przy inwestycjach dofinansowanych w dużym stopniu z UE. A tak jest w przypadku największej wrocławskiej inwestycji komunikacyjnej” w powojennej historii Wrocławia.

Łączny koszt budowy TAT na Nowy Dwór wyniesie ponad 390 mln zł. UE dokłada 117 mln zł.

Urząd Miasta Wrocław, wroclaw.pl/wiadukt-tat-nowy-dwor-budowa

Autor: krystian