Latem przyszłego roku zakończy się remont zabytkowego mostu Zwierzynieckiego. Przeprawa będzie mieć nowe chodniki oraz zostanie zabezpieczona przed korozją.

  • Remont mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu

    Remont mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu /fot. BP

  • Remont mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu /fot. BP

  • Remont mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu /fot. BP

  • Remont mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu /fot. BP

  • Remont mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu /fot. BP

  • Remont mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu /fot. BP


Prace budowlane trwają od początku października. Zgodnie z planem zakończą się w sierpniu 2022 roku.

– Rozebraliśmy płytę chodnikową i wykonaliśmy pomost tymczasowy. Będziemy przystępować do usuwania krawężnika i naprawy antykorozji konstrukcji podchodnikowej – tłumaczy Artur Ochmański, kierownik budowy z ramienia firmy Probudowa, która wykonuje prace.

Rozebrano już chodnik po stronie wybrzeża Ludwika Pasteura. Dlatego piesi i rowerzyści mogą pokonać most jedynie drugą stroną przeprawy. Nie planuje się zamykania mostu dla tramwajów i samochodów.

– Druga strona chodnika będzie remontowana po zakończeniu prac na pierwszym odcinku tak, żeby nie zablokować ruchu pieszych na Wielką Wyspę – dodaje Ochmański.

W miejscu asfaltowej nawierzchni pojawią się granitowe płyty. Modernizację przejdą również sieci podziemne.

– Stan techniczny płyt żelbetowych na chodnikach był zły. Wymagały wymiany, tak samo konstrukcja stalowa mostu nosi ślady silnego skorodowania. Prace antykorozyjne wykonamy wiosną – zapewnia Paweł Goździk, inspektor nadzoru inwestorskiego z ramienia ZDiUM. – Naprawiamy głównie wodociągi, ciepłociąg i rury z kablami energetycznymi średniego napięcia. Budujemy nową instalację dla miejskich kanałów kablowych.

Jaki kolor mostu Zwierzynieckiego? Będą badania

Goździk dodaje, że rura od ciepłociągu może mieć ponad 100 lat i nie była nigdy wymieniana. Miała jednak dodatkową powłokę ochronną i jest w dość dobrym stanie jak na swój wiek. Wiekowa rura wodociągowa nie zostanie zlikwidowana. Zostanie naprawiona, a do środka włożona nowa. – Dzięki temu będzie większa ochrona – zauważa Goździk.

Odrestaurowane i wzmocnione zostaną także cztery cokoły wykonane z czerwonego piaskowca oraz tabliczka przypominająca o powodzi z 1903 r. Wielka woda zalała wtedy połowę miasta.

Renowacji nie przejdą jednak zabytkowe lampy gazowe, które odrestaurowano kilka lat temu. Z kolei 1 grudnia inspektor nadzoru z ramienia ZDiUM pobrał próbki do badań statygraficznych, które pozwolą ocenić, na jaki kolor w przeszłości pomalowano most. 

Tabliczka upamiętniająca wielką powódź z 1903 r.

Tabliczka upamiętniająca wielką powódź z 1903 r. /fot. BP

– Na podstawie badań ocenimy, jaką docelowo barwę będzie miał most – podkreśla Goździk.

Renowację mostu przeprowadzi konsorcjum firm Probudowa sp. z o.o. oraz ROTOMAT sp. z o.o, a ich koszt to ponad 9,3 mln. zł. Prace powinny zakończyć się latem 2022 roku.

Historia mostu Zwierzynieckiego

Historia mostu Zwierzynieckiego sięga 1655 r., gdy w tym miejscu wybudowano pierwszą przeprawę rzeczną o drewnianej konstrukcji. Dzisiejszy wygląd mostu pochodzi z 1897 r., kiedy to władze ówczesnego Wrocławia uznały, że drewnianą przeprawę należy zastąpić nowoczesnym obiektem. Projekt nowego mostu został opracowany przez czołowych architektów miejskich Karla Klimma oraz Richarda Plüddemanna. Używany jest nieprzerwalnie od chwili wybudowania, tj. przez 122 lata.