Policjanci codziennie otrzymują sygnały o coraz bardziej kreatywnych i skomplikowanych metodach oszustów działających na szkodę seniorów. Sprawcy przestępstw pod tzw. legendą podają się m.in. za wnuczka, policjanta, oficera Centralnego Biura Śledczego Policji, inkasenta, sprzedawcę nowych żarówek energooszczędnych i innych technologii w promocyjnej cenie. Pamiętajmy, że zawsze warto w tego typu kontaktach stosować zasadę ograniczonego zachowania, a podczas rozmów w gronie rodzinnych poruszać temat tego typu zdarzeń i prosić seniorów o ostrożność.

W ostatnich dniach wrocławscy policjanci odnotowali kolejne próby dokonania oszustw na seniorach metodami „na wnuczka” i „na policjanta” itp.. Większość osób potrafi już właściwie zachować się w przypadku tego typu zdarzeń. Odkładają słuchawkę, nie wdając się w dyskusję z oszustami, a chwilę później informują o okolicznościach Policję, lub kontaktują się z rodziną w celu weryfikacji zmyślonych legend o nagłym wypadku i pilnej potrzeby przekazania gotówki.

Tylko w jednym dniu otrzymaliśmy zgłoszenia od trzech osób, do których telefonował oszust, podszywający się pod zmyślonego funkcjonariusza, podając wymyślony numer legitymacji służbowej. Oszust przekonywał, że w okolicy grasuje szajka przestępców wyłudzających pieniądze, środki ofiary są zagrożone, a telefon jest na podsłuchu. Najpierw rozmawiał z 85-letnią Panią Marią. Kobieta zorientowała się, ze ma do czynienia z oszustem i rozłączyła się. Tak samo postąpiła w tym dniu 68-letnia Pani Krystyna i 63-letnia Pani Anna. Do wszystkich trzech kobiet dzwonił ktoś podający się za  funkcjonariusza.

Na szczęście kobiety wiedziały, jak zareagować co pokazuje skuteczność działań prewencyjnych  wrocławskich policjantów, spotkań w klubach seniora, prośby duszpasterzy oraz ukazujących się materiałów w mediach. Ważnym elementem w walce z przestępcami oszukującymi osoby starsze są też niewątpliwie kampanie społeczne oraz zaangażowanie członków rodzin w przekazywaniu ostrzeżeń.  

Jak pokazują przykłady oszuści wymyślają coraz bardziej dramatyczne historie. Oddziałują na emocje ofiar i liczą na ich chęć niesienia pomocy swoim najbliższym. Około godziny 10:00 do 85-letniej Pani Heleny zadzwonił mężczyzna z dramatyczną informacją. Przedstawił się jako prokurator i poinformował, że córka kobiety miała wypadek samochodowy. Można sobie tylko próbować wyobrazić, co w tej chwili czuła starsza kobieta i jakie wzbudziło to u niej zdenerwowanie. Mężczyzna informował, że pilnie potrzebne jest 30 tys. złotych, a w słuchawce słychać było nawet płacz kobiety, która urealniała wypadek i szlochając poprosiła o pieniądze. Całe szczęście, że seniorka zachowała się bardzo rozsądnie wobec tych dramatycznych informacji. Rozłączyła się podejrzewając oszustwo i niezwłocznie zadzwoniła do swojej córki. Upewniła się, że córce nic się nie stało, a o zdarzeniu poinformowała Policję.

Podobny stres przeżyła w tym dniu 81-letnia Pani Janina. Odebrała telefon od fałszywej córki, która poinformowała, że została zatrzymana przez Policję. W słuchawce telefonu usłyszała nawet rzekomą policjantkę, która informowała, że potrzeba jest wpłacić 70 tys. złotych, wówczas córka zostanie zwolniona. Policja nigdy nie żąda wpłacania kaucji, ani żadnych innych pieniędzy w związku z prowadzonymi sprawami. Zgłaszająca zorientowała się, że ma do czynienia z oszustami i rozłączyła się. O wszystkich okolicznościach poinformowała Policję.

Jak widać na podstawie powyższych zdarzeń, oszuści nie ustają w swoich staraniach. Dlatego też  policjanci zwracają się ponownie z prośbą do wszystkich, nie tylko seniorów ale i osób mających w swojej rodzinie wspaniałe babcie i fantastycznych dziadków o włączenie się w walkę z oszustami poprzez rozmowy ostrzegawcze z najbliższymi.

Policjanci radzą aby:

- bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania,
- informować Policję o każdej próbie oszustwa pod numerami alarmowymi 112 i 997 lub bezpośrednio na numery służby dyżurnej najbliższej jednostki Policji (numery telefonów jednostek podległych KMP Wrocław – patrz niżej),
- krytycznie podchodzić do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej,
- konsultować się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy,
- potwierdzić lub zaprzeczyć zaistniałej sytuacji poprzez kontakt z osobą, która się do nas dodzwoniła, a w przypadku braku możliwości nawiązania takiego kontaktu, radzimy skontaktować się z innym bliskim członkiem rodziny,
- nie otwierać drzwi osobom nam nieznanym, tym bardziej, jeżeli przebywamy mieszkaniu lub domu samotnie,
- nie przekazywać osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności,
- prosić o wylegitymowanie się osoby podającej się za funkcjonariusza – do czego każdy ma obowiązek – ze stopnia, imienia i nazwiska, miejsca pełnienia służby czy też identyfikatora kadrowego. Podane dane radzimy zapisać, aby następnie skontaktować się z daną instytucją w celu potwierdzenia, czy dana osoba faktycznie pełni w niej służbę.

Zbyt ciężko i długo pracowali Państwo na swoje oszczędności, aby teraz oddawać je przestępcom niemalże za darmo! W razie pytań lub wątpliwości policjantki i policjanci Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu oraz jednostek podległych proszą o kontakt. Każda informacja będzie od razu sprawdzana przez funkcjonariuszy.

Wykaz telefonów dyżurnych jednostek podległych KMP Wrocław:

KP Wrocław-Stare Miasto: 71 359 26 00, 71 340 31 31
KP Wrocław-Ołbin: 71 328 96 18, 71 340 43 06
KP Wrocław-Śródmieście: 71 340 43 58 , 71 322 22 17
KP Wrocław-Krzyki: 71 782 46 00 lub 01,02,03
KP Wrocław-Rakowiec: 71 343 56 77, 71 340 43 44
KP Wrocław-Fabryczna: 71 351 02 13, 71 340 43 80
KP Wrocław-Leśnica: 71 354 32 96, 71 340 28 50
KP Wrocław-Grabiszynek: 71 363 14 21, 71 340 41 16
KP Wrocław-Psie Pole: 71 340 46 05, 71 340 45 25
KP Wrocław-Osiedle: 71 345 78 94, 71 340 28 20
KP Długołęka: 71 315 21 77
KP Kąty Wrocławskie: 71 316 65 07
KP Sobótka: 71 316 28 17

asp. szt. Łukasz Dutkowiak


 

Powiązane wiadomości