UM Wrocław: Rura ciepłownicza nie będzie już wkrótce szpecić mostu Pomorskiego
Jesteśmy na dobrej drodze, żeby przed zimą ciepło popłyneło właściwym kanałem pod Odrą. Kończą się prace przy komorze odbiorczej ciepłociągu przy ul. Grodzkiej i ks. Witolda. Czekają nas jeszcze próby ciśnieniowe tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Czytaj więcej: Przewiert pod Odrą wykonany. Powstał pierwszy podwodny mikrotunel
Przypomnijmy, że dwa ciepłociągi na moście Południowym Pomorskim zamontowano w 1958 r. Rury przez kilkadziesiąt lat szpeciły przeprawę m.in. zasłaniając liczne maszkarony, które zdobiły ściągnięte już z mostu balustrady.
Rura została schowana w mikrotunelu, którego tzw. komory startowe zbudowano nawet na głębokości 16,5 m.
Przepięcie sieci zaplanowano na koniec października
Fortum zapowiada, że w celu ograniczenia utrudnień dla mieszkańców m.in. z dostawą ciepła, proces przepięcia sieci zostanie rozłożony na dwa etapy:
- 6/7 października - rurociągi w rejonie komory startowej przy ul. ks. Witolda,
- 25/26 października - rurociągi w rejonie komory startowej przy ul. Grodzkiej.
Termin drugiego etapu jest jeszcze potwierdzany z wykonawcą tego zadania. Oba zależą od warunków pogodowych. Jeśli pogoda pozwoli - ciepło powinno popłynąć nową rurą już 27 października zapewnia Karolina Buczkowska z Fortum.
Rura ciepłownicza zniknie z mostu Pomorskiego w tym roku
Już po przepięciu ciepłociągu w okolice mostu Pomorskiego zostanie sprowadzony dźwig, z którego pomocą wykonawca remontu Pro-Tra Building rozpocznie demontaż starej rury.
Rura ciepłownicza zostanie schowana pod dnem Odry /fot.BP
Koszt przebudowy trzech mostów Pomorskich wyniesie ok. 70 mln złotych. Prace muszą zakończyć się do marca 2023 r. Demontaż rury to niejedyne zadanie do wykonania podczas remontu.
Czytaj więcej: Są tak brzydkie, że aż piękne”. Maszkarony znów ozdobią most Pomorski
Zdemontowano już balustrady oraz trwa wzmacnianie konstrukcji mostu, tysiącami pakerów iniekcyjnych. To szpikulce, które wbija się i wwierca w konstrukcję, a następnie wpuszcza substancję wypełniającą szczeliny. Dzięki temu cegła staje się twardsza wyjaśnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Ponadto, czyszczone są wieżyczki strażnicze, zamiast papy na dachu pojawią się dachówki w rustykalnym stylu. Maszkarony i latarnie są odrestaurowywane w Zakładzie Obróbki Kamienia Naturalnego Głaz w Jeszkowicach pod Wrocławiem.
Lada chwila na moście Północnym rozpocznie się montaż nowych zielonych barierek zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Natomiast na moście środkowym z powrotem pojawią się stare balustrady ze śladami po kulach pamiętających II wojnę światową. Jeszcze tej jesieni wykonawca zacznie układać płyty chodnikowe, gdyż w tym roku chcemy pieszym umożliwić ruch przez most zapowiada Świercz.
Urząd Miasta Wrocław, wroclaw.pl/rura-cieplownicza-most-pomorski-remont
Autor: krystian