UM Wrocław: Mosty Osobowickie do remontu. Wybrano koncepcję projektu

5 min czytania

Kamienno-ceglane mosty nad Odrą wybudowano w latach 1895-1897. Ich łączna długość wynosi ponad 260 m. Dłuższy most Osobowicki północny ma 242,5 m, a krótszy południowy 21,5 m. Teraz te przeprawy czeka remont. Rozpocznie się jednak najwcześniej w 2023 r., gdyż projekt przebudowy powstanie najprawdopodobniej w połowie przyszłego roku. Jak będą wyglądać przeprawy po remoncie? W tej sprawie miasto rozmawiało z mieszkańcami podczas przeprowadzonych konsultacji.

Miasto podkreśla, że frekwencja w konsultacjach (100 aktywnych uczestników), liczba zgłoszonych opinii (800), a także szereg szczegółowych spraw, które zostały poruszone, wskazują, że obiekt ten jest ważnym miejscem w krajobrazie i układzie komunikacyjnym Wrocławia.

Mieszkańcy mieli sporo opinii i większość z nich zostanie uwzględniona. Na pewno schowamy rury ciepłownicze, które szpecą przeprawę mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. W przeciwieństwie do remontu mostów Pomorskich, rury nie zostaną jednak schowane pod wodą. To byłaby zbyt droga inwestycja. Te rury możemy schować w chodniku dodaje Świercz.

Konsultacje w sprawie przebudowy mostów Osobowickich były bardzo owocne, a ich wynikiem jest wybranie najbardziej optymalnego wariantu, który godzi potrzeby wszystkich uczestników ruchu pasażerów komunikacji zbiorowej, pieszych, rowerzystów oraz kierowców. Aktualnie trwają prace projektowe, które powinny zakończyć się w czerwcu 2022, a po ich wykonaniu zostaną podjęte kolejne decyzje, co do rozpoczęcia prac nad samą przebudową tej przeprawy mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.

Lewoskręt w Osobowicką

Pozostanie lewoskręt w ul. Osobowicką, o co prosili mieszkańcy. Na moście będą trzy pasy ruchu. Samochody oraz tramwaje jadące do centrum będą poruszać się po jednym pasie. Z kolei na trasie w kierunku ul. Bałtyckiej i Poznania będą dwa pasy - jeden wspólny dla tramwajów i aut, a drugi tylko dla samochodów.

Małgorzata Burnecka, przewodnicząca zarządu osiedla Karłowice-Różanka podkreśla, jak ważny dla osiedla jest lewoskręt. Wariant przebudowy mostów Osobowickich wypracowany po konsultacjach z mieszkańcami i radnymi osiedlowymi uwzględnia zachowanie lewoskrętu w ul. Osobowicką, pozostawienie dwóch pasów w kierunku wylotowym z miasta, ukrycie rur ciepłowniczych i remonty chodników. To są zmiany, o które zabiegali mieszkańcy.

Czytaj więcej: Mosty Osobowickie: Poznaj warianty przebudowy

Adrian Werbik z Wrocławskich Inwestycji: To ma ułatwić wyjazd z miasta. Zachowamy lewoskręt, który ma ograniczyć korki. Pojawi się ITS. Po obu stronach przeprawy będą chodniki, a po wschodniej stronie droga dla rowerów. Torowisko zostanie przesunięte na zachodnią część mostu i skorygujemy tory na skrzyżowaniu ul. Osobowickiej i Bałtyckiej. Wybudujemy kamienne wieżyczki, które niegdyś zdobiły przeprawę. Większość osób biorących udział w konsultacjach prosiło o zachowanie i wyczyszczenie cegły. Mamy przywrócić zabytkowy charakter mostów.

Rury ciepłownicze zostaną schowane w chodniku mostu Osobowickiego /fot. Tomasz Hołod

Dlaczego nie będzie czwartego pasa przy wjeździe do centrum?

Most ma 16 m szerokości i nie da się go poszerzyć. To zabytek i ma nim pozostać. Przy balustradach będzie wyniesiony lekko do góry chodnik, bliżej jezdni droga rowerowa. Pod chodnikiem schowamy rury dodaje Werbik.

Joanna Nawrot z rady osiedla Osobowice dodaje, że wybrana koncepcja to najlepsze możliwe rozwiązanie.

Kładki rowerowej nie będzie

W trakcie konsultacji dyskutowano o czterech roboczych koncepcjach przebudowy mostów. Pojawiły się również głosy nawołujące do budowy kładki rowerowej.

Był pomysł na kładkę, ale nie pozwalają na to ani finanse, ani konserwator zabytków. Przy tych trudnościach uważam, że wypracowany na konsultacjach wariant jest optymalny. W projekcie zawarto najważniejsze założenia - ograniczenie liczby aut wjeżdżających do miasta na jednym pasie w kierunku centrum oraz łatwiejszy wyjazd dwoma pasami w kierunku ul. Bałtyckiej. Jest także lewoskręt na cmentarz. Schowane zostaną również rury, co jest ważne z punktu widzenia estetyki. Ten projekt jest wyrazem dużego kompromisu z każdej strony zaznacza Joanna Nawrot.

Małgorzata Burnecka: Nasz niepokój budzi połączenie w jednym pasie do centrum ruchu aut i komunikacji zbiorowej. Jakiekolwiek zdarzenie drogowe na moście zablokuje ruch w tę stronę. W tej kwestii mieszkańcom zależało na wydzieleniu ruchu rowerowego poprzez poprowadzenie osobnej kładki biegnącej równolegle do mostów, a tym samym odzyskanie przestrzeni na dodatkowy pas jezdni w stronę centrum. Oddzielenie komunikacji zbiorowej od ruchu samochodowego jest kluczowe z perspektywy mieszkańców naszego osiedla.

Montaż kładki jest jednak niemożliwy.

Nie ma zgody na kładkę od konserwatora zabytków. Most jest zabytkiem i nie można go przesłonić odpowiada Adrian Werbik z WI. Ponadto, budowa dodatkowej kładki miałaby kosztować dodatkowe kilkadziesiąt mln zł.

Mateusz Berlik z rady osiedla Kleczków rozumie z kolei, że nigdy nie będzie tak, że wszyscy będą zadowoleni, ale jego zdaniem udało się osiągnąć kompromis, uwzględniając interesy różnych grup: - Cieszę się, że zostanie zachowany lewoskręt w ul. Osobowicką, a mało estetyczne rury zostaną schowane.

Dodaje, że liczy, iż w przyszłości wróci temat kładki.

Remontów mostów Osobowickich będzie bardzo ważny z perspektywy dojazdu z północy do centrum Wrocławia. A w planach jest jeszcze przebudowa skrzyżowania ul. Dubois i Drobnera, ul. Pomorskiej oraz remont mostu Uniwersyteckiego.

Warto było rozmawiać

Krzysztof Ziental, Kierownik Działu ds. Partycypacji Wydziału Partycypacji Społecznej zauważa, że przebudowa mostów i konsultacje związane z powstaniem koncepcji to było wyzwanie. Konsultacje są jednak niezbędne, bo sami mieszkańcy potrafią spojrzeć na dane zagadnienie z różnych perspektyw.

To jak budowa domu mówi Ziental. Architekt wie, jak go zbudować zgodnie ze sztuką budowlaną, urzędnik jak w ramach prawa i w granicach posiadanego budżetu, a jego mieszkaniec wie czy potrzebuje dwie łazienki czy pokój z aneksem. Przebudowa mostów obwarowana jest większymi obostrzeniami prawnymi i finansowymi, jednakże również tu wkład mieszkanek i mieszkańców był niebagatelny.

Przeczytaj również: Jak urządzić ruch na mostach Osobowickich? [RAPORT Z KONSULTACJI]

Urząd Miasta Wrocław, wroclaw.pl/mosty-osobowickie-remont-wroclaw

Autor: krystian