Wrocław podpisał umowę z firmą Skanska na wykonanie trzeciego etapu budowy Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. Koszt inwestycji wyniesie 72 mln zł. Drogowcy rozpoczną prace 5 lutego.

  • Wizualizacja pętli autobusowo-tramwajowej na ul. Rogowskiej

    Wizualizacja pętli autobusowo-tramwajowej na ul. Rogowskiej /fot. WI


Mowa o blisko dwukilometrowym odcinku wzdłuż ul. Rogowskiej. Podczas tego etapu wybudowane zostanie nowe torowisko, jezdnia (1,6 km), ścieżki rowerowe (1,8 km), chodniki (2 km) i przebudowane zostanie 1,2 km drenażu w wykopach sięgających 5,5 m głębokości. Powstanie również park and ride na 70 aut, w tym trzy miejsca dla niepełnosprawnych. Prace ruszą 5 lutego i potrwają 15 miesięcy. Zaplanowano budowę nowych 11 przejść dla pieszych.

Czytaj więcej: Tramwaje jeżdżą już pierwszym odcinkiem TAT na Nowy Dwór

Drogowcy zaczną od budowy nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Ten odcinek będzie wyłączony z ruchu, lecz przez plac budowy przejadą mieszkańcy okolicznych posesji. 

– Trzeba podkreślić, że ostatni odcinek TAT to nie tylko prace torowe i drogowe, ale skomplikowany zakres przebudowy drenażu i stąd też duże zaangażowanie środków MPWiK – tłumaczył Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia podczas podpisania umowy. Łączna wartość powstania trzeciego etapu to prawie 72,3 mln zł z czego zakres MPWiK to blisko 20 mln zł. 

Budowa TAT. Zmiany w komunikacji

Z nowej trasy łączącej centrum z Nowym Dworem pasażerowie MPK skorzystają latem 2023 r. Zanim do tego dojdzie muszą liczyć się z objazdami wynikającymi z prowadzenia prac budowlanych. Z tego powodu trasy zmieni 14 linii autobusowych: 11 dziennych i trzy nocne.

Czytaj więcej: Szczegóły zmian w MPK. Prace w ciągu ul. Rogowskiej

Chodzi o linie: 109, 122, 124, 126, 134, 142, 148, 149, 909, 927L, 927P i kursów nocnych linii 241, 246 oraz 249.

– Mieszkańcy muszą liczyć się z utrudnieniami które pojawią się w ul. Rogowskiej, już 5 lutego rozpoczynamy pracę w tym miejscu – zauważył Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji i dodał, że wrocławianie otrzymają specjalne ulotki oraz mapkę z objazdami. Wzmożona akcja informacyjna ma trwać w tygodniu poprzedzającym wprowadzenie zmian w ruchu drogowym. 

Budowa TAT Rogowska, zmiany w MPK

Objazdy autobusów komunikacji miejskiej w związku z rozpoczęciem budowy trzeciego etapu TAT na Nowy Dwór

 Pierwszy etap zakończony, drugi w trakcie

Fragment trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej został otwarty w połowie 2021 r. Wybudowano 2 km nowego torowiska, perony przystankowe, 2 km dróg dla rowerów, 2,4 km nowych chodników, wiadukt o długości 22 m i szerokości 17 m. posadzono 300 drzew.

– Mam uśmiech na twarzy, bo to największa i najdroższa inwestycja transportowa w powojennej historii Wrocławia. Całość podzielona jest na trzy etapy warte prawie 400 mln zł. Pierwszy etap od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej jest oddany, trwa budowa drugiego etapu od Wrocławskiego Parku Biznesu do ul. Strzegomskiej i Rogowskiej – dodawał Sutryk.

Wiadukt nad ul. Strzegomską

Nowy wiadukt wybudowany nad torami kolejowymi na ul. Strzegomskiej. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. BP

Z kolei w grudniu tego roku powinny zakończyć się prace na drugim etapie - od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej. Powstaje tu 3 km nowego torowiska, z czego już położono 1 km. Pasażerowie skorzystają z kolejnych pięciu przystanków - m.in. na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej. Przebudowywane są sieci podziemne, budowana jest stacja prostownikowa, która umożliwi przejazd tramwajów. Przy ul. Wagonowej rośnie 160-metrowy wiadukt, który zdaniem wykonawcy ukończony jest w 80 proc. Pozwoli on bezkolizyjnie przejechać tramwajom i autobusom nad torami kolejowymi.

Wartość całkowita projektu to: 386 mln zł brutto, a obecnie wydano prawie 275 mln zł. Budowa jest dofinansowana z Unii Europejskiej w kwocie 117 mln zł, lecz trwają rozmowy, żeby ją podnieść do 182 mln zł w wyniku przyznania ewentualnych środków z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.