Program do obsługi BDO usprawni raportowanie odpadów w Twojej firmie. Jaki wybrać na 2025 rok?

Ewidencja odpadów i dostarczanie sprawozdań do Bazy Danych o Odpadach to kluczowy obowiązek przedsiębiorców – ale też czasochłonna czynność dla zatrudnionych pracowników. Nowoczesne programy do obsługi BDO automatyzują i upraszczają te procesy, zapewniając zgodność z przepisami i oszczędność cennych godzin pracy. Co musi oferować funkcjonalna aplikacja do gospodarowania odpadami? Jakie rozwiązanie wybrać na 2025 rok? Zobaczmy!

Czym tak właściwie jest gospodarowanie odpadami BDO?

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (w skrócie BDO) to system informatyczny uruchomiony w 2018 roku. Ma on zapewnić przedsiębiorstwom elektroniczny dostęp do wielu obowiązków wynikających z ustawy o odpadach – od rejestracji do raportowania. Dokument BDO to swego rodzaju paszport w gospodarce obiegu zamkniętego.

Elektroniczna ewidencja, karta BDO i sprawozdanie na bazie zgromadzonych informacji od 1 stycznia 2020 stały się dla wielu firm w pełni obligatoryjne i zastąpiły dotychczasową papierową dokumentację. To jeden z najistotniejszych obowiązków podmiotów gospodarczych, które wytwarzają, przetwarzają, zbierają, unieszkodliwiają, transportują lub sprzedają odpady. Ignorowanie przepisów i terminów może skończyć się wysokimi karami.

W 2025 roku w systemie BDO wprowadzone zostaną istotne zmiany:

  • segregacja odpadów budowlanych i rozbiórkowych: od 1 stycznia 2025 roku, odpady budowlane i rozbiórkowe muszą być zbierane oraz odbierane selektywnie, z podziałem na co najmniej sześć frakcji. Obowiązek ten dotyczy wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych, którzy muszą zapewnić segregację odpadów na terenie budowy. Nowe przepisy wprowadzają również odpowiedzialność solidarną za niezrealizowanie obowiązku wysegregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
  • ewidencja odpadów niebezpiecznych: od 1 stycznia 2025 roku, ewidencja odpadów będzie musiała być prowadzona dla wszystkich rodzajów odpadów niebezpiecznych, bez względu na wytworzoną ilość. Dotychczas pięć kodów odpadów niebezpiecznych było zwolnionych z obowiązku ewidencji, jeżeli ich ilość wytworzona w ciągu roku nie przekraczała określonych limitów. Teraz ten obowiązek obejmie wszystkie odpady niebezpieczne;
  • zmiany w opłatach za wpis do BDO: opłata rejestrowa oraz opłata roczna będą wynosić teraz 200 zł dla mikroprzedsiębiorców (dotychczas 100 zł) i 800 zł dla pozostałych podmiotów (dotychczas 300 zł);
  • sprawozdania w BDO: sprawozdania za rok 2024 należy złożyć do 17 marca 2025 roku, ponieważ termin ustawowy (15 marca) przypada na sobotę. Sprawozdanie odpadowe za 2024 rok zawiera 13 działów oraz 31 tabel, które należy wypełnić danymi na podstawie ewidencji odpadów prowadzonej w poprzednim roku kalendarzowym.

Jaki program do BDO wybrać na 2025 rok?

Brak wiedzy czy pośpiech to najczęstsze przyczyny pomyłek i luk w dokumentacji odpadowej. Obsługa rządowego BDO często okazuje się skomplikowana i frustrująca, szczególnie dla mniej doświadczonych pracowników. Z pomocą przychodzą dedykowane aplikacje, które przejmują ciężar raportowania na swoje barki i upraszczają prowadzenie ewidencji.

Dobry program do obsługi BDO powinien być prosty w obsłudze, a jednocześnie zawierać komplet potrzebnych funkcji. Warto znaleźć rozwiązanie dopasowane do specyfiki i skali działalności, a jednocześnie elastyczne na zmiany w przepisach. Kluczowa będzie również integracja z systemem księgowym czy magazynowym firmy, aby zapewnić spójny obieg dokumentów.

Jednym z najlepiej ocenianych i polecanych rozwiązań na 2025 rok jest pakiet GS Software. Doświadczona polska marka dostarcza intuicyjne i kompleksowe narzędzia do ewidencji odpadów i raportowania, a jednocześnie zapewnia wsparcie merytoryczne w świetle coraz częstszych nowelizacji. Więcej danych o stworzonym przez tę firmę programie do obsługi BDO znajdziesz na stronie: https://gs-software.pl/pl,offer-software-gsw-orange.

Te cechy powinna spełniać każda profesjonalna aplikacja!

Wybierając program do BDO, zwróć uwagę, aby narzędzie oferowało:

  • łatwą i szybką rejestrację odpadów na kartach BDO,
  • automatyczne generowanie elektronicznych dokumentów BDO,
  • sprawną wymianę danych z bazą centralną (import i eksport),
  • przypomnienia i powiadomienia o zbliżających się terminach,
  • rozbudowany moduł raportów z szablonami sprawozdań,
  • możliwość pracy wielu użytkowników na wspólnej bazie danych,
  • techniczne i merytoryczne wsparcie po wdrożeniu.

Tylko kompleksowe podejście pozwoli na efektywne gospodarowanie odpadami BDO zgodnie z literą prawa. Najlepszy program do obsługi BDO weźmie na siebie żmudną „papierkową robotę”, aby pracownicy mogli skupić się na innych zadaniach w firmie, co z pewnością pomoże wygenerować wiele cennych, dodatkowych roboczogodzin dla Twojego przedsiębiorstwa!