Starosta Powiatu Wrocławskiego przypomina, że z dniem 20 maja 2016 r. weszła w życie nowelizacja, która zmienia dotychczasowe przepisy dotyczące stowarzyszeń zwykłych (art. 40 i następne ustawy). Do najważniejszych zmian należy zaliczyć:

1) zmniejszenie liczy osób wymaganych do założenia i funkcjonowania stowarzyszenia, obecnie są to 3 osoby;

2) wprowadzenie możliwości wyboru sposobu reprezentowania stowarzyszenia poprzez powołanie przedstawiciela LUB zarządu (stowarzyszenie jest zatem obowiązane posiadać przedstawiciela LUB zarząd);

3) wprowadzenie możliwości wyboru komisji rewizyjnej, czyli organu kontroli wewnętrznej stowarzyszenia (powołanie komisji nie jest jednak obowiązkowe);

4) wprowadzenie zapisu, który wprost potwierdza, że „stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać
i być pozywane”
(nie należy tego uprawnienia mylić z osobowością prawną, której stowarzyszenie zwykłe nie posiada – art. 40 ust. 1 ustawy);

5) wprowadzenie możliwości uzyskiwania środków finansowych na swoją działalność nie tylko ze składek członkowskich, ale także darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia, ofiarności publicznej oraz otrzymanych dotacji;

6) wprowadzenie możliwości ubiegania się o status Organizacji Pożytku Publicznego;

7) określenie zasad odpowiedzialności majątkowej członków stowarzyszenia: „Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna. (…)” – art. 40 ust. 1b ustawy;

8) wprowadzono również, od 1 stycznia 2017 r., procedurę przerejestrowania stowarzyszenia zwykłego z ewidencji prowadzonej przez Starostę do Krajowego Rejestru Sądowego, którą regulują przepisy art. 42a – 42e ustawy;

9) najważniejszą zmianą jest ujednolicenie sposobu ewidencjonowania stowarzyszeń zwykłych. Obecne przepisy przewidują konieczność uzyskania wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Starostę Powiatu Wrocławskiego – nową procedurę regulują art. 40 i 40a ustawy.

W związku z powyższym w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy (tj. do 20.05.2018 r.), stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów dotychczasowych są obowiązane dokonać wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Starostę Powiatu Wrocławskiego.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej zmiany, stowarzyszenia zwykłe, które chcą kontynuować swoją dotychczasową działalność powinny zapoznać się szczegółowo ze zmianami, które weszły w życie 20 maja 2016 r. oraz złożyć wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (procedura dokonania wpisu wraz z wzorami dokumentów dostępne są na stronie internetowej Powiatu Wrocławskiego.

Jeśli stowarzyszenie zdecyduje się na dokonanie wpisu do nowej ewidencji, konieczne będzie:

1) zwołanie Zebrania Członków, na którym zostaną dokonane zmiany w regulaminie stowarzyszenia (dostosowanie regulaminu do nowych przepisów) oraz wybór władz.

2) złożenie w Starostwie wniosku o wpis do ewidencji wraz z załącznikami.

Jeśli do dnia 20 maja 2018 r. stowarzyszenie nie uzyska wpisu do nowej ewidencji, zostanie ono rozwiązane z mocy prawa, czyli przestanie istnieć.

Szczegółowe informacje można uzyskać w Wydziale Organizacyjno-Prawnym pod numerem telefonu (71) 722-17-05.