Praca wre na placu budowy remontowanych mostów Pomorskich, które zostaną oddane do użytku na początku 2023 r. Koszt inwestycji to 70 mln zł.
- Na moście Pomorskim Południowym powstaje niecodzienna konstrukcja z dawnego mostu wojskowego. To pomost technologiczny do celów przeprowadzenia sieci niskiego i średniego napiecia - mówi o nietypowym moście technologicznym Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
16 nowych kabli energetycznych pojawi tam na czas wykonania komory odbiorczej ciepłociągu. Most jest podniesiony, dzięki temu wykonawca będzie mógł prowadzić na moście m.in. prace przy konstrukcji przeprawy, np. zbrojenia.
- Dzięki pomostowi technologicznemu, który powstanie w ciągu dwóch tygodni, sieć energetyczna nie będzie blokować bieżących prac - dodaje Błażej Machowicz, kierownik budowy z ProTra Building realizujących inwestycję.
Jednakże najważniejszym etapem remontu jest przepięcie ciepłociągu na moście południowym, co rozpocznie się w marcu. Rura szpecąca most zostanie schowana pod wodą. Obecnie wzmacniane są podpory konstrukcji.
- Na podporach pojawiły się pionowe i poziome bruzdowania. To pęknięcia, które zinwentaryzowano i naprawiane są metodą iniekcji ciśnieniowej - tłumaczy Machowicz. To oznacza, że poprzez wwiercenie niedużych otworów montuje się tzw. pakery i przez nie wtłacza do środka konstrukcji substancję uszczelniającą.
Każdy most jest inny
Wzmożone prace trwają na moście Północnym. Tu niedługo pojawią się wyciszające płyty granitowe typu wiedeńskiego pod torowisko. Będzie budowana również nawierzchnia chodników. Na wysokości Bulwarów Książęcych będzie przystanek wiedeński.
- Za dwa tygodnie pojawi się izolacja przed układaniem nawierzchni, później torowisko, krawężniki i na końcu jezdnia - wylicza Machowicz. - Pamiętajmy jednak, że prace na każdym moście prowadzone są niezależnie od pozostałych. Nie można założyć, że w przypadku zakończenia robót na jednym moście zostanie wznowiony ruch. Nie ma jak tego dokonać.
Płyty kładzione pod tory w grudniu. żeby kłaść torowisko potrzeba jest wyższa temperatura, na wysokości Bulwarów Książęcych będzie przystanek wiedeński.
Po remoncie zabytkowa przeprawa odzyska m.in. stylowe latarnie na wieżyczkach. Koszt przebudowy mostów to blisko 70 milionów złotych brutto. Pieniądze wykłada miasto Wrocław, spółka Fortum oraz MPWiK.