Osiem nowych autobusów Mercedes-Benz od 18 stycznia wozi pasażerów na dwóch liniach strefowych 908 i 930. To efekt współpracy Wrocławia z gminami aglomeracji wrocławskiej.
– Te autobusy mają zastąpić wysłużone pojazdy. Nowe są w podobnym standardzie, co te obsługiwane przez MPK. Autobusy już dziś wyjadą na ulice – mówiła w poniedziałek przed południem Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu we wrocławskim magistracie.
Umowę na ich dostarczenie podpisano w lipcu ubiegłego roku. Obsługiwać je będą Dolnośląskie Linie Autobusowe.
– Ta inwestycja poprawia komfort życia na terenie naszej gminy. Wieloletnia współpraca owocuje takimi dobrymi standardami, które na terenie naszej gminy i Wrocławia będą takie same – podkreśla Jakub Bronowicki, wójt gminy Wisznia Mała. I dodaje, że jego celem jest zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej.
– Korzysta z niej za mało osób i chcemy, żeby pasażerów przybywało. Chcemy poprawić jakość podróży. To kierunek, w którym zmierzamy. Zostawmy auto w garażu i przyjedźmy do Wrocławia nowoczesnym i ogrzewanym autobusem.
Udogodnienia dla pasażerów
Autobusy Mercedes-Benz Conecto wyposażone są w silniki spełniające normy emisji spalin Euro 6D. Norma ta obowiązuje od nowego roku. Wewnątrz autobusu zamontowano ładowarki USB dla urządzeń mobilnych oraz monitor LCD wyświetlający, poza znanymi pasażerom komunikacji miejskiej we Wrocławiu informacjami, również dostępne przesiadki na inne linie komunikacji miejskiej i strefowej. Na monitorze wyświetlany jest również numer linii w barwach nawiązujących do herbu Gminy Wisznia Mała.
Przyciski wewnętrzne oraz zewnętrzne do otwarcia drzwi posiadają opisy w języku Braille’a. Autobusy są klimatyzowane i wymiana świeżego powietrza ma następować w zależności od pory roku co dwie/cztery minuty. Powietrze ma nie mieszać się z powietrzem w kabinie kierowcy, co powinno zapewnić bezpieczną podróż w czasie pandemii COVID-19.
Fot. Redakcja Wroclaw.pl
Nowe autobusy są wyposażone w fabryczny system bezpieczeństwa o nazwie Sideguard Assist. Na czym on polega? Jeśli w bocznej strefie monitorowanej zidentyfikowany zostanie poruszający się obiekt, informacja zostanie przekazana kierowcy w sposób wizualny. Kontrolka w słupku po stronie drzwi intuicyjnie zwróci uwagę kierowcy na sytuację mającą miejsce obok jego pojazdu. Jeśli czujniki dostrzegą ryzyko kolizji, pojawi się dodatkowe ostrzeżenie wizualne w postaci czerwonej diody LED w kształcie trójkąta wraz z dodatkowym ostrzeżeniem odczuwalnym jako „wibracje” w fotelu kierowcy.
Asystent może rozróżniać obiekty ruchome i nieruchome, oparty jest na technologii radarowej, zapewniając najlepsze możliwe bezpieczeństwo, szczególnie w warunkach pogorszonej widzialności – na przykład w nocy, o zmierzchu lub we mgle. Powyższy system zaproponowany przez przewoźnika i producenta autobusów będzie wymagany w kolejnych postępowaniach prowadzonych przez Wydział Transportu UM Wrocławia.
Autobusy zostały wyposażone na życzenie operatora w alkomaty wykrywające obecność alkoholu w wydychanym powietrzu. Alkomat, połączony z układem zapłonowym silnika, zatem zanim kierowca uruchomi pojazd, musi najpierw sprawdzić stan trzeźwości.
Inwestycje w komunikacje podmiejską
Nowe autobusy będą obsługiwać linie strefowe numer 908 w relacji Dworzec Nadodrze – Psary, Szymanów i Krzyżanowice oraz 930 w relacji Kromera - Krzyżanowice. To jednak nie koniec inwestycji w komunikację podmiejską.
– Jestesmy w tracie przetargu na kolejnych 10 linii autobusowych. Szukamy operatora, który będzie kursował na liniach pomiędzy Wrocławiem, Kątami Wrocławskimi, Żórawiną czy Kobierzycami oraz na nowej linii łączącej Wrocław z Czernicą – zapowiada Tyniec-Piszcz.