Za sprawą Henryka Tomaszewskiego i kontynuatorów jego sztuki Wrocław stał się już wiele lat temu polską stolicą pantomimy. Dziś dobre artystyczne tradycje podtrzymuje Wrocławski Teatr Pantomimy. Zespół zbiera dobre recenzje i cieszy się sympatią widzów. Ostatnio zaś wrocławskich mimów bardzo polubili Koreańczycy. Z tego „uczucia” urodził się właśnie projekt, którego premierę obejrzymy online już 3 marca w samo południe.   

  • pantomima, wrocław

    Artyści WTP zapraszają do towarzyszenia im online 3 marca o godz. 12.00, źródło: Wrocławski Teatr Pantomimy

  • konferencja, urząd miejski

    Na spotkaniu w Piekarni pojawili się wspierający polsko-koreański projekt artystyczny (od lewej): Ewa Gołąb-Nowakowska – dyr. Biura Współpracy z Zagranicą UM Wrocławia, Alfred Wagner – zastępcą dyr. Wydziału Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia, Jerzy Pietraszek – dyr. Wydziału Kultury UM Wrocławia, Grzegorz Ćwiertniewicz – dyr. Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego i Agnieszka Dziedzic – zastępca dyr. Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego, fot. www.wroclaw.pl


Na 24 godziny przed startem przedstawienia „Human”, które jest częścią międzynarodowego projektu „Online Global Art Busking”, Olga Nowakowska, która od roku kieruje Wrocławskim Teatrem Pantomimy, opowiada:

– Pod koniec grudnia ub. roku napisał do nas Jong [Jong Seo Park – przedstawiciel południowokoreańskich ministerstw Kultury i Sportu oraz Rozwoju – red.], że widział nasz Teatr Pantomimy w Pekinie, bardzo mu się spodobało i chciałby z nami współpracować. Oczywiście, powiedzieliśmy sobie – dlaczego nie – tym bardziej że projekt ma być „online'owy”, a podobna okazja może nam się szybko nie trafić.

Szefowa WTP Olga Nowakowska (z mikrofonem) oraz (od lewej): Jarosław Fret – dyr. Instytutu im. J. Grotowskiego, Dorota Feliks – dyr. Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego i Ewa Gołąb-Nowakowska – dyr. Biura Współpracy z Zagranicą UM Wrocławia

– Polska i Korea bardzo różnią się kulturowo. To właśnie było dla mnie ważne w tym projekcie. Zastanawiałem się, co i jak możemy wspólnie zrobić, mimo kulturowych różnic. Skupiłem się także na tym, że pandemia postawiła tamę kulturze we wszystkich krajach, niezależnie od szerokości geograficznej. To przyjąłem za punkt wyjścia i element nas łączący. Fakt zaś, że nie mogą działać takie instytucje, jak teatry, zdecydował, że jedyną formą dla naszego projektu może być współpraca i prezentacja online – wyjaśniał podczas konferencji prasowej ideę Online Global Art Busking jej pomysłodawca Jong Seo Park. W tym miejscu dodajemy, że ten artystyczny zamysł zbiegł się z 31. rocznicą stosunków dyplomatycznych między Koreą Południową i Polską.

Jong Seo Park (reprezentuje rząd Korei Płd. i odpowiada za projekt Online Global Art Busking) i tłumaczka Agnieszka Maniewska  

Projekt jest wspomagany przez najnowsze technologie nowych mediów i komunikatorów internetowych, umożliwiające zsynchronizowanie pracy na dwóch różnych kontynentach. Tu trzeba zaznaczyć, że w Polsce premiera Online Global Art Busking ruszy 3 marca o godz. 12.00 (na kanale YouTube Wrocławskiego Teatru Pantomimy), natomiast w Korei Płd. będzie to godzina 20.00. 

 

„Human” – rzecz o wolności

Do współpracy przy projekcie zaproszono pierwotnie trzy polskie i trzy koreańskie zespoły, które miały wspólnie zrealizować jeden materiał, trwający łącznie dwie godziny. Finalnie dzieła podjęły się jednak dwie polskie grupy, czyli Wrocławski Teatr Pantomimy i zespoł muzyczny Krzikopa, które 3 marca będą działać wspólnie z koreańskimi zespołami muzycznymi Maytree i Hareem&Bluecamel oraz tancerzami z The Heima.

Wkład artystów WPT w to międzynarodowe przedsięwzięcie ma niejako trzy odsłony. Pierwszą jest 20-minutowy pantomimiczny performans pt. „Human” do muzyki, stworzonej przez Maytree i kapelę Krzikopa. Fabuła tego przedstawienia oparta jest na legendach i mitach koreańskich. Opowiada historię chłopca mieszkającego na wyspie, który zaprzyjaźnił się z tygrysami. Niestety to zwierzę, które stało się dziecku najbliższe, ginie z rąk ojca chłopca. Ten, wyrażając swój bunt, ucieka z wyspy w nieznane i trafia do miejsca, w którym przeistacza się z człowieka w ptaka. Zdobywa wolność.

Próba generalna na scenie Piekarni

Drugie wrocławskie „wejście antenowe” mocno zaznaczy się podczas wspólnego ze wszystkimi artystami Online Global Art Busking występu – oryginalnej impresji ruchowej, osnutej wokół utworu „Dynamite”, który został wylansowany na świecie przez popularny k-popowy koreański zespół BTS (nominowany do Grammy, posiadacz statuetek MTV Music Awards czy People Choice Awards). 

– Trzecia część jest dwuminutową etiudą naszych artystów – Sandry Kromer-Gorzelewskiej i Mateusza Kowalskiego do muzyki koreańskiego wokalisty i muzyka Hareemaa, który inspiruje się folklorem koreańskim – mówi aktorka WTP Agnieszka Kulińska.

Więcej Wrocławia w Korei

Środowe wydarzenie online to niejedyny przejaw polsko-koreańskiej współpracy. Idzie za nią także film dokumentalny, który m.in. o tych związkach i wzajemnych działaniach artystycznych będzie opowiadał.

– Dokument stanie się także materiałem promującym Wrocław – dodaje Olga Nowakowska. – Znajdą się w nim również wypowiedzi wrocławskich artystów niezależnych. To będzie godzinny film, ale w Korei zostanie pokazany jako trzygodzinny materiał, łącznie z projektem artystycznym.

Podczas konferencji prasowej przed pokazem Online Global Art Busking dowiedzielimy się także od Ewy Gołąb-Nowakowskiej, dyrektor Biura Współpracy z Zagranicą UM Wrocławia, że jesteśmy w zasadzie w „przededniu” wzmocnienia polsko-południowokoreańskich realacji na poziomie miast partnerskich Wrocławia i Cheongju.

 – To miasto, które prezydent Jacek Sutryk odwiedził jeszcze jesienią 2019 r. Wspólnie z prezydentem Cheongju uznali wóówczas, że nasze miasta powinny ze sobą współpracować, choćby dlatego, że działająca we Wrocławiu firma LG ma w Cheongju swoją centralę. Oficjalną umowę partnerską oba miasta miały podpisać w kwietniu 2020 r., niestety ze względu na pandemię do tego nie doszło. Liczymy jednak na to, że nastąpi to w pierwszym możliwym terminie – powiedziała m.in. dyrektor Gołąb-Nowakowska, wyrażając jednak zadowolenie, że mimo trudności formalnych, możemy utrzymywać związki ze stroną koreańską dzięki naszemu „towarowi eksportowemu”, czyli Wrocławskiemu Teatrowi Pantomimy.    

 ———————

Projekt Online Global Art Busking finansowany jest przez Koreańskie Ministerstwo Kultury, Sportu i Turystyki. Partnerami ze strony polskiej są: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Urząd Miejski Wrocławia i Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego.  

Spektakl „Human” Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego został zrealizowany w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia dzięki przychylności dyrekcji Instytutu im. J. Grzegorzewskiego; koncepcja, scenariusz, scenografia: Mateusz Kowalski; kostiumy i maski: Aleksandra Stawik; Muzyka: Maytree (Korea Południowa) / Krzikopa (Polska); ruch sceniczny, światła: Ines Minkiewicz; obsada: Sandra Kromer-Gorzelewska, Agnieszka Kulińska, Monika Rostecka, Eloy Moreno Gallego, Jan Kochanowski