Pierwszy odcinek trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór został oficjalnie otwarty. W weekend pojadą przez niego regularne linie tramwajowe. Cała trasa do pętli przy ul. Rogowskiej ma być gotowa do 2023 roku.

  • Pierwszy odcinek TAT na Nowy Dwór jest gotowy /fot. Tomasz Hołod

    Pierwszy odcinek TAT na Nowy Dwór jest gotowy /fot. Tomasz Hołod


– To jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia w historii. Transport miejski to mój priorytet, więc cieszę się, że realizujemy kolejne tramwajowe projekty, które poprawiają jakość życia w mieście – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. 

– Natomiast fragment, który teraz otwieramy (od placu Orląt Lwowskich do ulicy Śrubowej) jest dla nas bardzo ważny, ponieważ pozwoli nam na rozpoczęcie prac związanych z #Torywolucją na ul. Legnickiej i potem na pl. Jana Pawła II – dodaje prezydent. 

Pierwszym odcinkiem TAT od 26 czerwca pojedzie siedem linii tramwajowych. Sześć z nich po pokonaniu pierwszego gotowego odcinka TAT skręci w prawo w ulicę Śrubową i dalej pojedzie Legnicką. Linia numer 23 pojedzie prosto do pętli WPP. Prezydent Sutryk dodaje, że po odcinku TAT będą kursować na razie już istniejące linie, a nowe pojawią się w 2023 roku, kiedy gotowa będzie cała trasa na Nowy Dwór. Docelowo na TAT będą kursowały także autobusy dzienne. Ze względu na obłożenie na trasie w tej chwili pojawią się na trasie tylko autobusy nocne.

– Odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska i pięć nowych peronów przystankowych: na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej. To również około 400 posadzonych drzew – opowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Wiele pracy do wykonania

Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 r. przebudowano m.in. pl. Orląt Lwowskich, ul. Nabycińską, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Ponadto powstały nowe sieci podziemne, 1,9 km m nowej drogi dla rowerów oraz 2,3 km chodników. Nad ulicą Smolecką zbudowano nowy wiadukt o długości 22,4 m i szerokości 17,4 m.

– Do budowy wykorzystaliśmy 200 ton stali i 1400 metrów sześciennych betonu. W ramach zadania, zgodnie z decyzją konserwatora zabytków, zabezpieczyliśmy szczelinę przeciwlotniczą znajdującą się przy wiadukcie – zaznacza Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI.

– Inwestycja jest realizowana ze środków miasta, przy znaczącym wsparciu Unii Europejskiej. Odcinek, po którym będą jeździć już teraz tramwaje, od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego, kosztował blisko 94 mln zł. Unijne dofinansowanie to niespełna połowa tej kwoty, ponad 42 mln zł – zaznacza Marcin Urban, skarbnik Wrocławia.

Łącznie, budowa całej trasy na Nowy Dwór – po uwzględnieniu dodatkowych prac - będzie kosztowała około 390 mln zł.  

Otwarcie TAT pozwala rozpocząć ważne remonty

Ukończenie budowy pierwszego odcinka TAT pozwoli rozpocząć remont torowiska na pl. Strzegomskim. Od 26 czerwca po TAT pojedzie siedem linii tramwajowych, z czego sześć (3, 10, 20, 31, 32 i 33) skręci w ul. Śrubową, a tramwaj linii 23 skieruje się do pętli WPP.

Czytaj więcej: Remont torowiska na pl. Strzegomskim. Zmiany w komunikacji

Zmiany czekają także na kierowców. Z ruchu zostanie wyłączona część skrzyżowania na pl. Strzegomskim. Kierowcy mogą jechać prosto wzdłuż ul. Legnickiej oraz skręcać w prawo. Z ul. Poznańskiej można na skrzyżowaniu skręcać w prawo (tak samo na obu wlotach na skrzyżowanie tj. od ul. Kruszwickiej i ul. Braniborskiej).

Natomiast z ruchu zostanie wyłączony przejazd na wprost po osi ul. Poznańskiej oraz możliwość skręcania w lewo z ul. Poznańskiej (po obu stronach skrzyżowania). Kierowcy nie skręcą również w lewo z ul. Legnickiej w kierunku pl. Strzegomskiego i ul. Poznańskiej.

Po obu stronach skrzyżowania przygotowano na ul. Legnickiej nawrotki (250 m od centrum oraz w obrębie 150 m przed i za skrzyżowaniem). Prace mają potrwać około dwóch miesięcy.