Fotowoltaika - formalności

Inwestycja w fotowoltaikę to nie tylko nakłady pieniężne, ale również czasowe. Po długich godzinach spędzonych na wybieraniu rozwiązań najlepszych dla konkretnego budynku i lokalizacji przyjdzie też czas na dokumenty oraz pozwolenia. Jakich formalności wymaga fotowoltaika? Czy ich dopełnianie może znacząco opóźnić inwestycję w przydomową energię słoneczną?

Jakich formalności wymaga inwestycja w fotowoltaikę

Zdecydowanie najwięcej dokumentów złożyć należy u lokalnego dystrybutora energii elektrycznej, czyli zarządcy systemu dystrybucyjnego. Do pięciu największych OSD (Operatorów Systemu Dystrybucyjnego) w Polsce należą: RWE Stoen, PGE Dystrybucja, Energa Operator, Enea Operator oraz Tauron Dystrybucja. To właśnie do tych podmiotów należy zgłosić chęć przyłączenia domowej mikroinstalacji do sieci elektroenergetycznej.

W zależności od mocy instalacji będzie również potrzebne pozwolenie na budowę lub zgłoszenie faktu jej dokonania do starostwa lub urzędu miasta. W poszczególnych przypadkach może zaistnieć potrzeba złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy, zgodności z wymogami ochrony przeciwpożarowej czy wydanie decyzji środowiskowej. Te formalności omawiamy w dalszej części artykułu.

Wiele osób decyduje się na instalację fotowoltaiczną głównie ze względu na atrakcyjne dofinansowania. Standardowo mogą one pokryć do 50% kosztów kwalifikowanych (ale tylko do 5000 zł, czyli zazwyczaj procentowo jest to udział mniejszy), więc jest o co walczyć. I one wymagają jednak dopełnienia formalności. Brak odpowiednich dokumentów oznaczać może odcięcie od pieniędzy.

Większość formalności załatwia firma instalująca fotowoltaikę

W przypadku montażu instalacji fotowoltaicznej rzadko zdarza się, aby inwestor robił to na własną rękę. Firma instalatorska zajmuje się nie tylko mechaniczną częścią procesu, ale odpowiada także za wiele formalności. Posiadając odpowiednie uprawnienia, może złożyć u dystrybutora energii elektrycznej druk zgłoszeniowy z załącznikami. Przyłączenie domowej mikroinstalacji wymaga następujących dokumentów:

  • Druk ZM (Zgłoszenia przyłączenia do sieci elektroenergetycznej mikroinstalacji).
  • Pełnomocnictwo do działania w imieniu Zgłaszającego.
  • Certyfikat sprzętu spełniający wymagania techniczne.
  • Schemat instalacji elektrycznej obiektu oraz przyłączenia mikroinstalacji.
  • Specyfikacja techniczna mikroinstalacji/karty katalogowe.
  • Oświadczenie instalatora o posiadaniu odpowiednich uprawnień.

Współpraca z solidną i doświadczoną firmą instalacyjną jest gwarantem załatwienia wszelkich formalności w zakładzie energetycznym. Co z pozostałymi obowiązkami biurokratycznymi?

Instalacja fotowoltaiczna – pozwolenie czy zgłoszenie?

Jeżeli chodzi o formalności budowlane, domowe instalacje fotowoltaiczne zazwyczaj nie wymagają pozwolenia na budowę. Warunkiem jest nieprzekroczenie przez system mocy 50 kWh. To samo dotyczy innego dokumentu, który potencjalnie trzeba byłoby uzyskać, czyli decyzji o warunkach zabudowy. W przypadku instalacji gruntowych może być potrzebna dodatkowo decyzja środowiskowa, ale tylko w przypadku powierzchni przekraczającej 1 ha. Dotyczy to więc wyłącznie farm fotowoltaicznych, a nie przydomowych elektrowni.

Brak wymogu uzyskania pozwoleń nie oznacza, że umieszczenia na dachu budynku paneli fotowoltaicznych nie trzeba zgłosić. Formalności dopiąć należy w miejscowej Straży Pożarnej, gdzie zgłasza się fakt wykonania instalacji wraz z uzgodnieniem projektu przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych. Z tego wymogu zwolnione są mikroinstalacje poniżej 6,5 kWh.

Jakie formalności trzeba dopiąć, żeby uzyskać dofinansowanie?

Dodatkowe dokumenty mogą być potrzebne do uzyskania dofinansowania z jednego spośród kilku programów wspierających fotowoltaikę. Do tego grona należą m.in. programy takie jak Mój Prąd, Energia Plus czy Czyste Powietrze. Formalności w przypadku każdego z nich są różne, a pracownik instytucji rozpatrującej wnioski może wymagać chociażby:

  • dokumentu potwierdzającego dochody,
  • dokumentu potwierdzającego prawo własności budynku,
  • audytu energetycznego budynku,
  • kopii dokumentów składanych w OSD przez instalatora,
  • potwierdzenia od dystrybutora energii,
  • kopii faktur i rachunków dotyczących kosztów instalacji.

Po podjęciu decyzji o inwestycji w fotowoltaikę warto dokumentować wszystkie koszty i umowy, a ponadto weryfikować zmieniające się często przepisy budowlane.

Więcej na stronie https://www.esoleo.pl/