Redukcja śladu węglowego – jak skutecznie nim zarządzać

Kiedy konsumenci zastanawiają się, jak zmniejszyć swój ślad węglowy, minimalizując zużycie plastiku i przerzucając się na ubrania z drugiego obiegu, przedsiębiorstwa planują strategie zrównoważonego rozwoju tak, by swoim śladem węglowym skutecznie zarządzać.

Redukcja śladu węglowego to wyzwanie, przed którym stoi biznes – w szczególności firmy, które zatrudniają powyżej 250 pracowników oraz firmy produkcyjne, które są w łańcuchu dostaw firm zobligowanych do tego, by przygotować raport ESG. Jak go ograniczyć?

Czym jest ślad węglowy?

Ślad węglowy (carbon footprint) jest sumą emisji gazów cieplarnianych, którą generują firmy swoją działalnością – pośrednio i bezpośrednio. Termin ten dotyczy również osób indywidualnych, ale nas przede wszystkim interesuje ślad węglowy organizacji, ponieważ to one znacząco wpływają na środowisko naturalne. Warto też mieć świadomość, że oprócz gazów cieplarnianych takich jak CO2, ślad węglowy obejmuje także inne gazy, w tym metan (CH4) oraz podtlenek azotu (N2O), które mają znacznie większy potencjał cieplarniany niż CO2

Co zostawia największy ślad węglowy?

  • Produkcja energii – energetyka, która bazuje na węglu, jest dominującym źródłem emisji, który odpowiada za około 94% emisji dwutlenku węgla związanych z produkcją energii elektrycznej i ciepła
  • Transport – dotyczy to przede wszystkim transportu drogowego, lotniczego i kolejowego
  • Przemysł – zakłady przemysłowe (w tym elektrownie, ciepłownie i rafinerie) emitują znaczne ilości gazów cieplarnianych w wyniku procesów spalania paliw oraz technologicznych
  • Gospodarka odpadami – procesy związane z oczyszczaniem ścieków i składowaniem odpadów prowadzą do wydobycia biogazu, który zawiera około 60% metanu

Tak naprawdę jednak każda branża powinna ograniczyć swój ślad węglowy – dzisiaj, w XXI wieku osiągnięcie neutralności klimatycznej jest priorytetowym zadaniem dla biznesu ze względu na negatywne konsekwencje działalności człowieka.

Jak zmniejszyć ślad węglowy organizacji?

Dążenie do neutralności klimatycznej oraz zerowej emisji netto (Net-Zero) staje się realnym wyzwaniem w kontekście globalnych działań na rzecz walki z ociepleniem klimatu. Firmy nie tylko muszą liczyć się z rosnącymi wymaganiami inwestorów i zaostrzającymi się regulacjami prawnymi, ale także wziąć odpowiedzialność za budowę bardziej zrównoważonej przyszłości. Tylko jak to zrobić?

  • Kluczowe jest obliczenie śladu węglowego – firmy powinny mieć świadomość, jakie generują ilości dwutlenku węgla (CO2), metanu (CH4) oraz podtlenku azotu (N2O), żeby w ogóle być w stanie opracować realistyczną strategię ich redukcji

Jakie są sposoby na zmniejszenie śladu węglowego? Firmy mogą podejmować różnorodne działania – nie muszą, a wręcz nie powinny ograniczać się do jednego rozwiązania, szczególnie jeśli chcą być konkurencyjne.

Sposoby na redukcję śladu węglowego dla przedsiębiorstw

  1. Efektywność energetyczna – należą do niej m.in. modernizacja systemów grzewczych, instalacja energooszczędnych urządzeń oraz optymalizacja procesów związanych z produkcją i dystrybucją
  2. Odnawialne źródła energii – inwestycja w OZE znacząco obniża emisję CO2 do atmosfery. Firmy mogą zainwestować we własne instalacje OZE lub korzystać z zielonej energii od zewnętrznych dostawców
  3. Innowacje technologiczne – inwestycje w nowe technologie, takie jak inteligentne sieci energetyczne i systemy automatyzacji, pozwalają na efektywniejsze zarządzanie zużyciem energii i redukcję emisji zanieczyszczeń
  4. Zarządzanie odpadami – wdrożenie efektywnych systemów zarządzania odpadami, takich jak recykling i kompostowanie, pomaga ograniczyć emisje związane z ich utylizacją. Technologie cyfrowe wspierają te procesy i tym samym umożliwiają skuteczniejsze monitorowanie oraz zarządzanie zasobami

Ważnym elementem proekologicznych działań, również w ramach organizacji, jest edukacja. Z jednej strony pracownicy muszą być przygotowani i zaangażowani w nowe dla nich zasady zrównoważonego rozwoju – muszą rozumieć, dlaczego firma skupia się ograniczeniu śladu węglowego. Z drugiej strony warto edukować zespół również w obszarze własnych nawyków zakupowych i stylu życia.

Jak skutecznie zarządzać swoim śladem węglowym?

Nie każda firma ma wewnętrzne zasoby do skutecznego zarządzania emisją dwutlenku węgla. Każda firma potrzebuje narzędzi, które ułatwią jej zwiększenie efektywności energetycznej czy monitorowanie całego cyklu życia produktu.

Skutecznym rozwiązaniem jest platforma zrównoważonego rozwoju, która kompleksowo wspiera przedsiębiorców w obliczaniu śladu węglowego i działaniach, które prowadzą do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia do analizy emisji pomagają też tworzyć raporty ESG zgodnie ze standardami takimi jak GHG Protocol lub ISO, a tym samym działać klimatycznie. Jest to szczególnie istotne w kontekście nowych regulacji, które obowiązują w Unii Europejskiej (np. dyrektywa CSRD) – nałożą one większe wymagania wobec raportów na temat zrównoważonego rozwoju i emisji.

Artykuł powstał we współpracy z firmą: https://redigocarbon.com