Zastanawiasz się nad zakupem błotników do przyczepy? Do wyboru masz modele plastikowe i metalowe. Oba warianty posiadają swoje plusy i minusy. Warto się z nimi zapoznać, aby dokonać świadomego i dobrego wyboru. Odpowiednio dopasowane błotniki zapewnią Ci spokój na dłużej. Poznaj wady i zalety metalowych błotników do przyczepy oraz elementów wykonywanych z tworzywa sztucznego.
Skuteczna ochrona pojazdu oraz innych uczestników ruchu drogowego
Same błotniki do przyczep pełnią bardzo ważną rolę w transporcie. Ich najważniejszym zadaniem jest zredukowanie niepożądanych skutków wydostawania się spod kół przyczepy samochodowej lub naczepy ciężarówki: kamieni, żwiru, piasku, wody i innych zanieczyszczeń. Te stanowią realne zagrożenie zarówno dla konstrukcji samej przyczepki, jak i dla pojazdów jadących za nią. Obowiązkiem kierowcy pojazdu z naczepą lub przyczepą jest stosowanie błotników. Wydostające się spod kół elementy mogą wpływać na ograniczenie widoczności innych kierowców. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do uszkodzenia pojazdu za Tobą (np.: wgniecenie karoserii, pęknięcie szyby), a nawet do wypadku. Nie wolno zlekceważyć tego zagrożenia.
Metalowe błotniki do przyczepy – wady i zalety
Błotniki metalowe cenione są przede wszystkim za wysoką wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne i pracę w trudnych warunkach. Do wyboru są modele wykonywane m.in. ze stali i wzmocnionego aluminium. Warto zwrócić uwagę na błotniki ze stali ocynkowanej, która posiada dodatkową powłokę zabezpieczającą przed korozją elementu. Dzięki temu dłużej zachowa on swoje pierwotne właściwości. Lepsze parametry i właściwości metalu przekładają się na to, że błotniki tego typu są droższe w zakupie od modeli wykonywanych z tworzywa sztucznego. Mogą stanowić również dodatkowe obciążenie pojazdu oraz przysparzać trudności związanych z ich konserwacją, w tym uzupełnianiem powłoki antykorozyjnej.
Błotniki z tworzywa sztucznego – wady i zalety
Alternatywą są modele wykonane z tworzywa sztucznego. Ryzykiem jest tu jednak zakup produktów ze słabej jakości plastiku. Te mogą szybko ulec degradacji. Zdecydowanie lepiej wybierać droższe błotniki z polipropylenu lub ABS. Będą one miały podobną wytrzymałość do produktów metalowych. Ponadto są odporne na: uszkodzenia mechaniczne, wilgoć, skrajne temperatury czy promieniowanie UV. Plastik nie jest podatny na korozję, co jest dodatkową korzyścią. Mała waga modeli tego typu nie stanowi dużego obciążenia dla konstrukcji przyczepy. Błotniki z tworzywa sztucznego są tańsze i prostsze w montażu. Ich właściwości są jednak odpowiednio słabsze, niż w przypadku produktów metalowych.
Jakie błotniki wybrać?
Tak naprawdę decyzja zakupowa ma charakter indywidualny. Zarówno modele z metalu, jak i z tworzywa sztucznego, spełnią swoje zadanie. Ważne jest jednak, aby wybierać produkty z wyższej półki, które charakteryzują się dobrymi parametrami technicznymi i właściwościami. Za każdym razem błotniki należy dobrać bezpośrednio do marki i modelu przyczepy oraz do średnicy jej kół i gabarytów.