Nowe trasy tramwajowe na Psie Pole - sprawdź mapy i opisy!
Wrocław staje przed nowym wyzwaniem komunikacyjnym, które może zrewolucjonizować transport na Psie Pole. Po analizie dziesięciu wariantów tras tramwajowych, eksperci wyłonili dwa najbardziej obiecujące projekty, które mają szansę na realizację. Jakie są ich zalety i wady? Kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia budowy?

Wrocław i nowe trasy tramwajowe na Psie Pole

Wrocław, miasto o bogatej historii i dynamicznym rozwoju, planuje wprowadzenie nowej linii tramwajowej na Psie Pole. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz, eksperci odrzucili cztery z dziesięciu zaproponowanych wariantów tras. Kluczowymi kryteriami były aspekty społeczne i ekonomiczne, które uwzględniały dostępność przystanków dla mieszkańców oraz koszty inwestycji. W rezultacie, na placu boju pozostało sześć tras, które zostały poddane dalszej ocenie.

Analiza obejmowała różnorodne czynniki, takie jak liczba potencjalnych pasażerów w latach 2030 i 2050, długość trasy, a także wpływ na środowisko. Wskazano, że najbardziej korzystne trasy zaczynają się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. W tej lokalizacji planowana jest również budowa pętli tramwajowej z parkingiem Park & Ride, co ułatwi dostęp do komunikacji zbiorowej, zwłaszcza w dniu Wszystkich Świętych.

Analiza wariantów tramwajowych – co przyniesie przyszłość?

Każdy z wybranych wariantów przewiduje budowę około 6 km torowiska oraz 12 przystanków. Koszt inwestycji szacowany jest na 830 milionów złotych, co nie obejmuje wykupu gruntów ani zakupu taboru. Warto zauważyć, że w ramach tego projektu planowana jest także przebudowa ul. Wyszyńskiego, co znacząco poprawi układ komunikacyjny w tej części Wrocławia.

Wariant prowadzący przez rondo Lotników Polskich ma swoje zalety, jednak wiąże się z koniecznością przejazdu przez gęsto zabudowane tereny, co może spotkać się z oporem mieszkańców. Z kolei drugi wariant, omijający te obszary, może być mniej kontrowersyjny, ale również mniej dostępny dla pasażerów. Jak zauważają eksperci, "z reguły każdy chce mieć blisko przystanek tramwajowy, ale niewielu życzy sobie torów pod oknami".

Przyszłość tramwaju na Psie Pole – co nas czeka?

Wrocław stoi przed wyzwaniem, które wymaga nie tylko znacznych nakładów finansowych, ale także wsparcia ze strony Unii Europejskiej. W kontekście rosnących kosztów budowy, które mogą przekroczyć miliard złotych, kluczowe będzie pozyskanie funduszy na realizację projektu. Warto przypomnieć, że budowa tramwaju na Nowy Dwór kosztowała 386 milionów złotych, z czego niemal połowę sfinansowała UE.

Choć do rozpoczęcia budowy jeszcze daleko, planowane konsultacje w I kwartale 2025 roku oraz przetarg na stworzenie koncepcji mogą przyspieszyć proces. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcy Psiego Pola mogą liczyć na tramwaj w 2031 roku. Warto mieć nadzieję, że wrocławski budżet inwestycyjny w nadchodzących latach będzie sprzyjał realizacji tego ambitnego projektu.


Urząd Miasta we Wrocławiu