Zmodernizowana Škoda 19T wróci na tory - pierwsza już w zajezdni Borek

2 min czytania
Zmodernizowana Škoda 19T wróci na tory - pierwsza już w zajezdni Borek

We Wrocławiu zaprezentowano pierwszy z sześciu odnowionych tramwajów Škoda 19T — to początek większego programu, który ma przedłużyć życie tych pojazdów o kolejne lata. Prezentacja odbyła się przy Zajezdni Borek i pokazała, jak daleko idą zmiany w środku i w technice.

  • Modernizacja tramwajów Škoda 19T
  • Co zmieni się dla pasażerów we Wrocławiu

Modernizacja tramwajów Škoda 19T

Na terenie Zajezdni Borek w piątek, 31 października, pokazano pierwszy zmodernizowany egzemplarz Škoda 19T. Pojazd trafił do Wrocławia około pół roku wcześniej niż planowano; remont realizuje firma SAAT na podstawie umowy zawartej w październiku 2024 roku. W pierwszym etapie kontrakt obejmuje 6 tramwajów, z prawem opcji na kolejne 25, co pozwoli docelowo odnowić do 31 sztuk. Cały program jest wyceniony na 186 mln zł.

“Od kilku lat bardzo intensywnie inwestujemy w tabor tramwajowy MPK. Po Wrocławiu kursuje już 46 tramwajów Moderusów Gamma, a zaledwie kilka dni temu powitaliśmy kolejną, nową Pesę 146N. To oznacza, że po zakończeniu dostaw będziemy mieli we Wrocławiu aż 86 zupełnie nowych tramwajów”
Jacek Sutryk

Remont to nie kosmetyka – z oryginalnego pojazdu pozostało zasadniczo tylko pudło, a reszta elementów jest wymieniana lub unowocześniana. Jak podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław, dwukierunkowe Škoda 19T są ważnym uzupełnieniem floty, bo nie potrzebują pętli do zmiany kierunku jazdy i sprawdzają się np. przy ruchu wahadłowym podczas remontów.

“To jedyne dwukierunkowe tramwaje w naszej flocie, dlatego są bardzo ważnym elementem naszego taboru tramwajowego. 19T służyły pasażerom 15 lat, a na ich liczniku wybiło prawie milion przejechanych kilometrów. Zdecydowaliśmy, że ich modernizacja będzie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem - zarówno ekonomicznie jak i ekologicznie”
Witold Woźny

Co zmieni się dla pasażerów we Wrocławiu

Zanim tramwaj wyjedzie na linie, zostanie wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i przejdzie testy pozwalające na eksploatację od początku 2026 roku. W pojazdach pojawią się energooszczędne napędy oparte na technologii SiC, oświetlenie LED wewnątrz i na zewnątrz, odświeżona kabina motorniczego oraz nowe systemy monitoringu i informacji pasażerskiej wraz z licznikiem podróżnych.

“Tramwaje zostały jak najbardziej przybliżone do dzisiejszych standardów technologicznych. Pojawią się w nich energooszczędne napędy oparte o technologie SiC i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Nowe udogodnienia zyska też przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego”
Przemysław Nowicki

Dodatkowo zamontowane zostaną rampy i poręcze ze szczotkowanej stali nierdzewnej, z oświetleniem ułatwiającym poruszanie się osobom niedowidzącym, a w skład standardowego wyposażenia wejdą defibrylatory AED. Koszt remontu jednego dwukierunkowego tramwaju to około 6 milionów zł, podczas gdy zakup nowego pojazdu przekroczyłby tę kwotę o około 10 milionów. Remont ma przedłużyć żywotność tramwajów o kolejne 15 lat.

na podstawie: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Wrocław.

Autor: krystian