Sąd pozostawia stare mosty Chrobrego w rejestrze zabytków - co dalej?

Wrocław stanął przed dylematem: po wybudowaniu nowej przeprawy miasto chciało rozebrać stare mosty, ale sąd podtrzymał ochronę konserwatorską. Wyrok otwiera drogę do dalszych sporów prawnych i decyzji o kosztach, które czekają władze miasta.
- Stare mosty Chrobrego po wyroku sądu
 - Wrocław rozważa koszty i dalsze kroki prawne
 
Stare mosty Chrobrego po wyroku sądu
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił wniosek gminy o uchylenie decyzji konserwatora, którego stanowisko uniemożliwia wykreślenie starych mostów z ewidencji zabytków. Mosty, znane też jako mosty Swojczyckie, zostały zastąpione nową przeprawą oddaną do użytku w październiku 2023. Miasto argumentowało, że powojenna odbudowa pozbawiła konstrukcję wartości historycznych i estetycznych, a koszty przywrócenia do stanu bezpiecznego oszacowano na około 50 mln zł.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu nie przychylił się do wniosku gminy Wrocław o uchylenie stanowiska konserwatorskiego w sprawie braku zgody na wykreślenie starych mostów Chrobrego z ewidencji zabytków. Miasto wystąpiło o pisemne uzasadnienie tego wyroku. Dopiero po jego otrzymaniu będą znane pełne motywy wyroku sądu. Wtedy też miasto będzie mogło rozważyć dalsze kroki w tej sprawie, w tym na przykład podjęcie decyzji o wniesieniu skargi kasacyjnej od wydanego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Damian Kret, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta
Wrocław rozważa koszty i dalsze kroki prawne
Miasto złożyło już wniosek o pisemne uzasadnienie wyroku; dopiero po jego analizie władze rozważą ewentualną skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W tle jest praktyczny problem: miasto nie chce wydawać kolejnych dużych środków na rekreacyjną rolę starej przeprawy, zwłaszcza gdy niedawna inwestycja w nową konstrukcję kosztowała 83 mln zł. Dodatkowo Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta wskazuje na pilniejsze potrzeby, jak remonty mostów Trzebnickich i Osobowickich, niezbędne dla codziennego funkcjonowania komunikacji.
Z kolei Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków stoi na stanowisku, że mimo złego stanu technicznego obiekt zachował wartość historyczną, artystyczną i naukową, co uzasadnia jego ochronę. W praktyce to sparaliżowało plany szybkiej rozbiórki i postawiło miasto przed trudnym wyborem: spore koszty utrzymania albo dalsze procedury prawne i potencjalne ryzyko dla żeglugi wynikające z niszczejącej konstrukcji.
na podstawie: Urząd Miasta we Wrocławiu.
Autor: krystian

