Na siedmiu pętlach tramwajowych we Wrocławiu pojawią się smarownice. MPK zapowiada, że dzięki temu wagony będą mniej eksploatować szyny na łukach, co w konsekwencji ma przynieść oszczędności.

  • Fot. MPK Wrocław

    Dzięki smarownicy, środek smarujący wydostaje się wprost na szynę, gdy tylko przejedzie po niej tramwaj. Fot. MPK Wrocław

  • Fot. MPK Wrocław

    Dzięki smarownicy, środek smarujący wydostaje się wprost na szynę, gdy tylko przejedzie po niej tramwaj. Fot. MPK Wrocław

  • Fot. MPK Wrocław

    Dzięki smarownicy, środek smarujący wydostaje się wprost na szynę, gdy tylko przejedzie po niej tramwaj. Fot. MPK Wrocław


Smarownice zamontowano już pilotażowo na pętli Tarnogaj oraz na nowo wyremontowanym torowisku na skrzyżowaniu ul. Kołłątaja/Peronowej/Piłsudskiego. W ramach prac torowych w ciągu ulicy Olszewskiego smarownice pojawią się w tym roku na pętli Biskupin. Teraz MPK Wrocław ogłosiło przetarg na montaż kolejnych takich urządzeń.

Cichsze przejazdy, mniejsze zużycie

– Dzięki smarownicy środek smarujący wydostaje się wprost na szynę, gdy tylko przejedzie po niej tramwaj. Wszystko bez udziału motorniczego – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Szyny nie tylko eksploatują się przez to wolniej, ale także niwelujemy pisk, który powstaje, gdy tramwaj jedzie po łuku.

MPK podkreśla, że jest to szczególnie dokuczliwe, gdy po łuku pętli jadą tramwaje typu Skoda 16T lub Skoda 19T. Nowe smarownice mają spowodować, że składy będą przejeżdżać po torach ciszej, mniej mają też zużywać się szyny.

Dzięki smarownicy, środek smarujący wydostaje się na szynę po przejeździe tramwaju. Fot. MPK Wrocław

– Oprócz smarownic na Biskupinie i Tarnogaju urządzenia zainstalujemy na pętlach: Leśnica, Kromera, Sępolno, Księże Małe, Klecina i Oporów. ¬Nie wykluczamy, że w kolejnych latach będziemy je montować w innych miejscach – dodaje Balawejder.

Jak zaznacza przewoźnik, środek smarujący będzie biodegradowalny, nie zagrażający środowisku i wykonany z bezpiecznych dla przyrody składników. Smar nie będzie także wydłużał drogi hamowania tramwaju, więc nie ma obawy, że motorniczy straci kontrolę nad wagonem.

Gdzie zostaną zamontowane smarownice?

  • pętla Leśnica – smarownica jednotorowa,
  • pętla Kromera – smarownica dwutorowa,
  • pętla Sępolno – smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa,
  • pętla Księże Małe – smarownica jednotorowa,
  • pętla Klecina – smarownica dwutorowa,
  • pętla Oporów – smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa.