Rosnąca liczba ojców na urlopach rodzicielskich: nowa kampania informacyjna rusza
Wraz z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, coraz więcej ojców decyduje się na skorzystanie z urlopu rodzicielskiego. Kampania "Nowe Prawo Taty" ma na celu zwiększenie świadomości mężczyzn na temat ich praw oraz zachęcenie do aktywnego udziału w opiece nad dziećmi.
  1. Celem kampanii jest informowanie ojców o ich prawach.
  2. W 2023 roku liczba ojców korzystających z urlopu rodzicielskiego wzrosła do 19 tysięcy.
  3. Kampania walczy ze stereotypami dotyczącymi roli ojca w rodzinie.
  4. Promocja kampanii obejmuje media internetowe i komunikację miejską.

W 2022 roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało 3,7 tysiąca ojców, natomiast w 2023 roku liczba ta wzrosła do 19 tysięcy. Mimo że jest to znaczący wzrost, to nadal tylko 7% uprawnionych mężczyzn decyduje się na taki krok. Wiele z nich nie jest świadomych swoich praw lub obawia się reakcji otoczenia, w tym pracodawców i rodziny.

Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share the Care, podkreśla: “Wdrożenie dyrektywy work-life balance w Polsce to krok w kierunku równości rodzicielskiej w Polsce i postrzegania ojców jako równoprawnych opiekunów dzieci. To ważne, aby ojcowie znali swoje prawa i uwierzyli w to, że ich obecność w życiu dziecka jest tak samo kluczowa jak obecność mamy.”

Fundacja Share the Care we współpracy z Pełnomocniczką Prezydenta ds. Równego Traktowania realizuje kampanię, której celem jest dotarcie do ojców z informacją o nowych świadczeniach oraz prawach, które już posiadają. Kluczowym elementem kampanii jest walka ze stereotypami na temat roli ojca w rodzinie. Młodsze pokolenia coraz częściej pragną aktywnie uczestniczyć w wychowaniu dzieci i budować z nimi trwałą więź, jednak stereotypy płciowe i obawy przed reakcją otoczenia mogą stanowić przeszkodę.

W ramach kampanii przygotowano bezpłatny informator pełen praktycznych informacji i inspiracji dla ojców. Promocja akcji obejmuje media internetowe, profile społecznościowe miasta, komunikację miejską oraz kluby dla rodziców.

Musimy przestać postrzegać tatę jako pomocnika mamy czy “drugiego rodzica”. Każdy tata jest równorzędnym, pełnoprawnym opiekunem. Młode pokolenia ojców chcą się angażować w opiekę nad dzieckiem i budować z nim trwałą więź, ale stereotypy płciowe funkcjonujące w obszarze rodziny w Polsce często uniemożliwiają podążanie tą ścieżką. Wielu mężczyzn obawia się reakcji otoczenia - pracodawcy, kolegów, koleżanek czy rodziny. Stąd pomysł na kampanię, w której również inni ojcowie zachęcają do zmiany utartych schematów i przekonują, że czas spędzony z dzieckiem jest bardzo ważnym i wspaniałym doświadczeniem.


Wg inf z: UM Wrocław