Jak powstawała polska kolej na Dolnym Śląsku po II wojnie światowej

2 min czytania
Jak powstawała polska kolej na Dolnym Śląsku po II wojnie światowej

Wrocław i okolice Dolnego Śląska po II wojnie światowej stanęły przed ogromnym wyzwaniem odbudowy kolei, która miała połączyć nowo przyłączone tereny z resztą Polski. Jak wyglądał proces uruchamiania linii kolejowych w tym trudnym okresie? Poznajcie fascynujące kulisy tej historycznej operacji.

  • Kolejowe zmiany we Wrocławiu po zakończeniu wojny
  • Przełomowe momenty w przywracaniu ruchu kolejowego wokół Wrocławia

Kolejowe zmiany we Wrocławiu po zakończeniu wojny

Gdy na Dolny Śląsk wkroczyła Armia Czerwona, teren ten znalazł się pod ścisłą kontrolą sowiecką. W pierwszych miesiącach po wojnie to właśnie żołnierze Związku Radzieckiego zarządzali infrastrukturą kolejową, a polscy kolejarze dopiero zaczynali tworzyć swoje struktury administracyjne. Ich zadaniem było nie tylko przejęcie odpowiedzialności za linie kolejowe, ale także scalanie komunikacji z nowymi obszarami Polski.

Warto podkreślić, że sieć kolejowa na Dolnym Śląsku była przed wojną bardzo rozbudowana i dobrze rozwinięta. Niestety, działania wojenne oraz okupacja sowiecka przyniosły znaczne szkody mosty, wiadukty i stacje zostały poważnie uszkodzone lub zniszczone. Dodatkowo wojska radzieckie prowadziły systematyczne grabieże sprzętu kolejowego i infrastruktury, co znacznie utrudniało odbudowę.

Przełomowe momenty w przywracaniu ruchu kolejowego wokół Wrocławia

Jednym z najważniejszych wyzwań było ponowne uruchomienie połączeń kolejowych w rejonie Wrocławia. Miasto, które przez długi czas było oblężone i zamienione w twierdzę, doznało poważnych zniszczeń zarówno w zabudowie miejskiej, jak i infrastrukturze transportowej.

Przełom nastąpił 19 lipca 1945 roku, kiedy to po prowizorycznym remoncie mostu na rzece Widawie udało się wznowić ruch między stacją na Psim Polu a Sołtysowicami oraz Nadodrzem. To otworzyło drogę dla przesiedleńców przybywających do Wrocławia.

Kolejny kluczowy moment miał miejsce 25 lipca 1945 roku po odbudowie mostu na Odrze połączono stacje Wrocław Nadodrze oraz Wrocław Główny. Dzięki temu mieszkańcy mogli już korzystać z pociągów jadących do Łodzi, Warszawy czy Poznania, co było symbolicznym początkiem nowego rozdziału w historii miasta i regionu.

Tak, jak wspomniałem, u schyłku wojny i w pierwszych miesiącach po jej zakończeniu linie kolejowe były w zarządzie sowieckim. Na tych nie związanych bezpośrednio z obsługą frontu polscy kolejarze mogli po swojemu zarządzać. wspomina jeden z uczestników tamtych wydarzeń.

Choć początkowo niemieccy kolejarze nadal pełnili funkcje na tych terenach, stopniowo ich miejsce zajmowali polscy specjaliści. Ten proces był jednak pełen napięć i wymagał współpracy mimo różnic narodowościowych oraz trudnej sytuacji politycznej.

Dziś możemy docenić ogrom pracy i determinacji osób odpowiedzialnych za odbudowę kolei na Dolnym Śląsku to dzięki nim region mógł szybko wrócić do normalnego funkcjonowania i stać się ważnym ogniwem polskiej sieci transportowej.

Na podstawie: UM Wrocław

Autor: krystian