Wrocławski Rower Miejski 2025 nowe rowery, stacje i zmiany w płatnościach

Wrocławski Rower Miejski wkracza w nową erę! Od 1 sierpnia mieszkańcy i turyści mogą korzystać z odświeżonej floty oraz rozbudowanej sieci stacji, która obejmuje już nie tylko Wrocław, ale także pięć podwrocławskich gmin. Zmiany dotyczą nie tylko wyglądu i liczby rowerów, ale też sposobu płatności i cennika – wszystko po to, by jazda była jeszcze wygodniejsza i bardziej dostępna.
- Nowe oblicze Wrocławskiego Roweru Miejskiego na ulicach miasta i okolic
- Rozszerzenie WRM poza granice Wrocławia – więcej gmin dołącza do projektu
- Zmienione zasady korzystania z WRM i atrakcyjny cennik zachęcają do jazdy
- Zobacz jak WRM zmienia codzienność wrocławian – najpopularniejsze miejsca i statystyki
Nowe oblicze Wrocławskiego Roweru Miejskiego na ulicach miasta i okolic
Po latach użytkowania wysłużonych jednośladów przyszedł czas na świeżą odsłonę Wrocławskiego Roweru Miejskiego (WRM). Nowa flota liczy aż 2400 rowerów, które od kilku dni trafiają na miejskie stacje, a oficjalnie będą dostępne od 1 sierpnia 2025 roku. Co je wyróżnia? Są lżejsze o 3,5 kilograma, wyposażone w nowe siodełka oraz mają zmodyfikowany system blokady tylnego koła, który został zamontowany wyżej.
Zmieniła się również szata graficzna – na ramie roweru znalazła się podobizna Daniela Chojnackiego, byłego oficera rowerowego Wrocławia, który zginął tragicznie w górach. Jego wkład w rozwój miejskiej wypożyczalni jest nieoceniony i teraz upamiętniony na nowych jednośladach.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miasta Wrocławia, przypomina:
— System stale się rozwija i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem użytkowników. Zaczynaliśmy z 140 jednośladami, dziś mamy ich 2400. WRM to bardzo ważny dla nas projekt, ponieważ podkreśla, że stawiamy na zintegrowany system transportu miejskiego, którego częścią są rowery.
Obecnie sieć obejmuje 240 stacji, w tym 10 zupełnie nowych lokalizacji rozsianych po całym mieście. Znajdziemy je m.in. przy skrzyżowaniu ul. Jerzmanowskiej i Adamczewskich, na lotnisku czy przy dworcach kolejowych Wrocław Żerniki i Wojszyce.
Rozszerzenie WRM poza granice Wrocławia – więcej gmin dołącza do projektu
Co istotne dla mieszkańców aglomeracji, WRM nie ogranicza się już tylko do stolicy Dolnego Śląska. System rozrasta się o pięć podwrocławskich gmin: Czernicę (3 stacje), Kobierzyce (4 stacje), Kąty Wrocławskie (4 stacje), Siechnice (6 stacji) oraz Wisznię Małą (5 stacji). Łącznie do sieci dołączą 220 rowerów i 22 nowe punkty wypożyczeń.
— Gminy w ciągu najbliższych tygodni będą stopniowo uruchamiać usługę na swoim terenie. Tym samym sieć powiększy się o 220 rowerów i 22 nowe stacje. Jest to bardzo dobra informacja, chociażby dlatego, że rozwój infrastruktury rowerowej wspiera ideę zrównoważonej mobilności aglomeracji wrocławskiej — mówi Tomasz Wiśliński, prezes Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska.
Ta ekspansja to efekt współpracy między Stowarzyszeniem Aglomeracja Wrocławska a Urzędem Miejskim Wrocławia oraz włodarzami poszczególnych gmin.
Zmienione zasady korzystania z WRM i atrakcyjny cennik zachęcają do jazdy
Nowości dotyczą także sposobu płatności za wypożyczenia. Zniknęła opcja przedpłaty i zasilania konta – teraz każdy użytkownik musi podpiąć kartę płatniczą do aplikacji mobilnej WRM. Dotyczy to również osób posiadających już konto – aby korzystać z nowego systemu, konieczne jest dodanie karty.
- Osoby z już podpiętą kartą nie muszą jej ponownie dodawać.
- Korzystanie z rowerów będzie możliwe wyłącznie po aktywacji tej metody płatności.
Cennik pozostał przyjazny dla krótkich przejazdów – pierwsze 20 minut jazdy pozostaje bezpłatne. Szczegóły opłat za klasyczne rowery przedstawiają się następująco:
- 0 zł za pierwsze 20 minut;
- 3 zł za czas od 21. do 60. minuty;
- 6 zł za każdą kolejną rozpoczętą godzinę;
- darmowa pierwsza godzina dla posiadaczy kart Multisport.
Elektryczne jednoślady są rozliczane inaczej – koszt to 59 groszy za każdą rozpoczętą minutę jazdy.
Nadal operatorem systemu pozostaje Nextbike Polska, która podpisała umowę na kolejne pięć lat. Planowane jest dalsze rozbudowywanie sieci:
- w 2026 roku pojawi się dodatkowo 3 stacje i 30 rowerów;
- w 2027 roku dojdzie kolejnych 2 stacje oraz 20 jednośladów.
Zobacz jak WRM zmienia codzienność wrocławian – najpopularniejsze miejsca i statystyki
Mieszkańcy chętnie korzystają z wypożyczalni – najwięcej wypożyczeń odnotowano przy takich punktach jak Dworzec Główny (zarówno południowy jak i główny), Plac Dominikański obok Galerii Dominikańskiej czy okolice Sky Tower (stacja Szczęśliwa).
Pozostałe popularne lokalizacje to Legnicka przy Parku Magnolia, Rondo Reagana, Rynek oraz okolice ulic Armii Krajowej x Borowska czy Kamienna x Borowska przy Aquaparku.
Czerwiec okazał się najbardziej intensywnym miesiącem pod względem liczby wypożyczeń w całym roku 2024. Łącznie użytkownicy WRM przejechali dotąd imponujące 3,77 miliona kilometrów.
Na podst. Urząd Miasta we Wrocławiu
Autor: krystian