Wielokrotnie nagradzany spektakl z repertuaru Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy otworzy 23 marca nowy cykl prezentacji we wrocławskim Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia pn. „Żywe kultury teatru”. W ramach tego programu Instytut Grotowskiego zaprasza twórców i zespoły z Dolnego Śląska i z całej Polski, którzy wypracowali własne metody pracy i oryginalny język teatralny.  

  • orkiestra, teatr, legnica, jacek głomb

    Zdjęcie ze spektaklu „Orkiestra”, fot. Karol Budrewicz


Program „Żywe kultury teatru”, realizowany przez Instytut Grotowskiego, to cykl prezentacji ważnych zjawisk teatralnych. W Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia raz na kwartał odbędą się nie tylko pokazy spektakli, ale i spotkania z twórcami i zespołami. Rozmowy z artystami stworzą okazję do bliższego poznania fenomenu zaproszonego teatru czy wybranej prezentacji.

fot. Karol Budrewicz

W programie „Żywe kultury teatru” znajdą się różnorodne propozycje – owe „zjawiska teatralne”: odmienne gatunkowo, tematycznie i estetycznie, prezentujące różne filozofie uprawiania sztuki teatru. Ich wspólnym mianownikiem będą przejawiająca się na wielu poziomach kategoria „żywości”, czyli wyrazistości, intensywności, jaskrawości, a także niepodważalna rola kulturotwórcza.

Na początek cyklu „Orkiestra”

Prywatne losy ludzi, którzy zakochują się, kłócą, pobierają, zdradzają, kradną, będą warunkowane historią i narzucanymi ideologiami. Poprzez pryzmat małej, specyficznej zbiorowości, Jacek Głomb opowiada o historii kraju” (Ewa Uniejewska w e-teatrze) – i tego możemy oczekiwać po 120-minutowym spektaklu o dramatycznych i niezwykłych losach budowniczych i mieszkańców Zagłębia Miedziowego, z którym przyjechali do Wrocławia artyści legnickiego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej.

Inspiracją dla spektaklu były wspomnienia robotników ściągających z całej Polski do Zagłębia po odkryciu złóż miedzi w 1957 r. i powstaniu KGHM-u. To opowieść o muzykach kopalnianego zespołu, których śmierć kolegi popycha do wędrówki w krainę wspomnień. Jest metaforą losów wszystkich budowniczych i mieszkańców Zagłębia. W tle losów członków górniczego zespołu muzyków przebrzmiewają echa historycznych wydarzeń: walki z wodą przy głębieniu pierwszych szybów, pochodów pierwszomajowych, uroczystości kościelnych i słynnego zawołania z listu biskupów Polski i Niemiec „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”, tragedii sierpnia 1982 r. oraz strajków przeciw prywatyzacji. 

fot. Karol Budrewicz

„Orkiestra” nagrodę dla reżysera na zabrzańskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” (2012), a jej wersję telewizyjną wyróżniło Europejskie Stowarzyszenie Telewizji Regionalnych CIRCOM na festiwalu w chorwackim mieście Kavtat (2014). 

Twórca „Orkiestry”

Reżyser Jacek Głomb 1994 r. jest także dyrektorem Teatru im. Heleny Modrzejewskiej. Jako artysta odwołuje się do tradycji polskich scen alternatywnych lat siedemdziesiątych. Jego teatr jest zaangażowany politycznie i społecznie, często realizowany w obiektach zdegradowanych fizycznie i kulturowo. Chętnie opowiada o burzliwej, wielonarodowej historii Legnicy, ale reżyserował w całej Polsce. Dla Telewizji Polskiej wyreżyserował „Pasję” (1997), „Wschody i Zachody Miasta” (2005), „Orkiestrę” (2013), „Zabijanie Gomułki” (2018). Jego największe sukcesy reżyserskie to: „Zły” (wg Tyrmanda), „Ballada o Zakaczawiu”, „Koriolan” i „Hamlet, książę Danii” (obydwa wyreżyserowane z Krzysztofem Kopką), „Łemko”, „Orkiestra”, „Biesy”. Jest też reżyserem filmu fabularnego „Operacja Dunaj” (2009). Pracuje w Polsce i za granicą (Litwa, Gruzja, Macedonia).

Jest laureatem nie tylko teatralnych nagród, m.in. najważniejszej w polskim teatrze – Nagrody im. Konrada Swinarskiego (2001) oraz Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” (2018), ale także Złotego Krzyża Zasługi (2002), Nagrody Obywatelskiej Unii Europejskiej (2013) – za działalność społeczną m.in. na rzecz mniejszości narodowych, Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2014).

Pod jego kierownictwem legnicki teatr wystąpił m.in. w Wielkiej Brytanii (Fringe Festival w Edynburgu), USA, Turcji, Argentynie i Rosji. W roku 2012, wraz z Katarzyną Knychalską, Krzysztofem Kopką i Robertem Urbańskim, ogłosił „Manifest kontrrewolucyjny”, wzbudzając żywą dyskusję o równouprawnieniu różnych języków i estetyk w polskim teatrze.

 Zdjęcia w tekście pochodzą z przedstawienia „Orkiestra” w reż. Jacka Głomba, fot. Karol Budrewicz