Trzy tunele pod torami połączą Kleczków z Ołbinem - jeden będzie dla autobusów

3 min czytania
Trzy tunele pod torami połączą Kleczków z Ołbinem - jeden będzie dla autobusów

We Wrocławiu zaplanowano budowę trzech podziemnych przejść, które mają skończyć z wyspowym charakterem Kleczkowa. Dwa tunele powstaną w ramach inwestycji deweloperskich, trzeci realizuje miasto; jeden z nich zostanie przystosowany do przejazdów autobusowych. To zmiana, która może skrócić codzienne dojazdy i ułatwić dostęp do tramwajów i tras rowerowych.

  • Jak Wrocław połączy Kleczków z Ołbinem
  • Tunel nr 2 dla autobusów
  • Tunel nr 3 przy Kanale Miejskim

Jak Wrocław połączy Kleczków z Ołbinem

Między osiedlami, które dziś rozdziela linia kolejowa nr 143, ma powstać trzy nowe przejścia pod torami. Obecnie jedynym stałym połączeniem jest tunel przy ulicy Rychtalskiej. Dwa z nowych przejść sfinansują i wybudują deweloperzy, trzeci zleci i zrealizuje miasto. Inwestycje mają poprawić dojście do węzła komunikacyjnego przy skrzyżowaniu Jedności Narodowej i Słowiańskiej oraz ułatwić korzystanie z ciągów rowerowych prowadzących w stronę Mostów Warszawskich.

Tunel nr 2 dla autobusów

Nowy przejazd oddalony o około 300 metrów od istniejącego tunelu na Rychtalskiej będzie przystosowany także dla autobusów — rozważane jest poprowadzenie tu nowej linii lub przeniesienie trasy linii 111. Realizację tego odcinka finansuje i przygotowuje firma Archicom, która podpisała porozumienie z PKP Polskie Linie Kolejowe i gminą Wrocław oraz umowę z ZDiUM na projekt i wykonanie. Archicom zadeklarował pełne sfinansowanie m.in. projektu i budowy układu drogowego obejmującego ulice Zakładową, Słonimskiego, Browarną i Rychtalską (Etap I) oraz bezkolizyjnego skrzyżowania z linią 143 (Etap II). Aktualne projekty oczekują na akceptację ZDiUM; prace budowlane mają ruszyć mniej więcej za rok i potrwać do końca 2028 roku.

“Tunel w rejonie Browarów Wrocławskich to inwestycja w wygodę i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, głównie pieszych i rowerzystów. Dzięki inwestycji drogowej połączymy również ważne ciągi komunikacyjne, zmniejszymy korki i ułatwimy dojazd zarówno mieszkańcom, jak i osobom odwiedzającym tę okolicę”
Radosław Górecki, rzecznik prasowy Archicomu

Tunel nr 1, który ma skrócić dojście do węzła komunikacji miejskiej, przygotuje Tru Development; według szacunków czas dojścia z niektórych fragmentów Kleczkowa skróci się z około 15 minut do 6 minut. Wejścia do tego przejścia zaplanowano od strony Jedności Narodowej poprzez ulice Namysłowską i Dolną, prowadząc prosto na ulicę Miłosza po stronie Kleczkowa.

Tunel nr 3 przy Kanale Miejskim

Koncepcję programowo‑przestrzenną dla trzeciego tunelu przygotowuje spółka Rafins na zlecenie Wrocławskich Inwestycji; dokument jest niemal ukończony. Przejście ma mieć około 40 metrów długości i połączyć promenadę przy Kanale Miejskim z rejonem Mostów Warszawskich, tworząc atrakcyjny ciąg pieszo‑rowerowy. Jak wyjaśnia przedstawiciel inwestora:

“Projektanci przygotowali dwie koncepcje. Jedna uwzględnia plany przebudowy linii kolejowej przez PKP PLK, druga, jeśli Polskie Linie Kolejowe nie będą tu inwestować”
Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje

Gotowa koncepcja posłuży do ogłoszenia przetargu na projekt, a dopiero potem na budowę, więc realizacja tego odcinka także rozciągnie się na najbliższe lata. Tunel ten ma służyć głównie pieszym i rowerzystom oraz podnieść rekreacyjną atrakcyjność nadodrzańskiej trasy.

na podstawie: UM Wrocław.

Autor: krystian