Trzy tunele pod torami połączą Kleczków z Ołbinem - jeden będzie dla autobusów

We Wrocławiu zaplanowano budowę trzech podziemnych przejść, które mają skończyć z wyspowym charakterem Kleczkowa. Dwa tunele powstaną w ramach inwestycji deweloperskich, trzeci realizuje miasto; jeden z nich zostanie przystosowany do przejazdów autobusowych. To zmiana, która może skrócić codzienne dojazdy i ułatwić dostęp do tramwajów i tras rowerowych.
- Jak Wrocław połączy Kleczków z Ołbinem
- Tunel nr 2 dla autobusów
- Tunel nr 3 przy Kanale Miejskim
Jak Wrocław połączy Kleczków z Ołbinem
Między osiedlami, które dziś rozdziela linia kolejowa nr 143, ma powstać trzy nowe przejścia pod torami. Obecnie jedynym stałym połączeniem jest tunel przy ulicy Rychtalskiej. Dwa z nowych przejść sfinansują i wybudują deweloperzy, trzeci zleci i zrealizuje miasto. Inwestycje mają poprawić dojście do węzła komunikacyjnego przy skrzyżowaniu Jedności Narodowej i Słowiańskiej oraz ułatwić korzystanie z ciągów rowerowych prowadzących w stronę Mostów Warszawskich.
Tunel nr 2 dla autobusów
Nowy przejazd oddalony o około 300 metrów od istniejącego tunelu na Rychtalskiej będzie przystosowany także dla autobusów — rozważane jest poprowadzenie tu nowej linii lub przeniesienie trasy linii 111. Realizację tego odcinka finansuje i przygotowuje firma Archicom, która podpisała porozumienie z PKP Polskie Linie Kolejowe i gminą Wrocław oraz umowę z ZDiUM na projekt i wykonanie. Archicom zadeklarował pełne sfinansowanie m.in. projektu i budowy układu drogowego obejmującego ulice Zakładową, Słonimskiego, Browarną i Rychtalską (Etap I) oraz bezkolizyjnego skrzyżowania z linią 143 (Etap II). Aktualne projekty oczekują na akceptację ZDiUM; prace budowlane mają ruszyć mniej więcej za rok i potrwać do końca 2028 roku.
“Tunel w rejonie Browarów Wrocławskich to inwestycja w wygodę i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, głównie pieszych i rowerzystów. Dzięki inwestycji drogowej połączymy również ważne ciągi komunikacyjne, zmniejszymy korki i ułatwimy dojazd zarówno mieszkańcom, jak i osobom odwiedzającym tę okolicę”
— Radosław Górecki, rzecznik prasowy Archicomu
Tunel nr 1, który ma skrócić dojście do węzła komunikacji miejskiej, przygotuje Tru Development; według szacunków czas dojścia z niektórych fragmentów Kleczkowa skróci się z około 15 minut do 6 minut. Wejścia do tego przejścia zaplanowano od strony Jedności Narodowej poprzez ulice Namysłowską i Dolną, prowadząc prosto na ulicę Miłosza po stronie Kleczkowa.
Tunel nr 3 przy Kanale Miejskim
Koncepcję programowo‑przestrzenną dla trzeciego tunelu przygotowuje spółka Rafins na zlecenie Wrocławskich Inwestycji; dokument jest niemal ukończony. Przejście ma mieć około 40 metrów długości i połączyć promenadę przy Kanale Miejskim z rejonem Mostów Warszawskich, tworząc atrakcyjny ciąg pieszo‑rowerowy. Jak wyjaśnia przedstawiciel inwestora:
“Projektanci przygotowali dwie koncepcje. Jedna uwzględnia plany przebudowy linii kolejowej przez PKP PLK, druga, jeśli Polskie Linie Kolejowe nie będą tu inwestować”
— Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
Gotowa koncepcja posłuży do ogłoszenia przetargu na projekt, a dopiero potem na budowę, więc realizacja tego odcinka także rozciągnie się na najbliższe lata. Tunel ten ma służyć głównie pieszym i rowerzystom oraz podnieść rekreacyjną atrakcyjność nadodrzańskiej trasy.
na podstawie: UM Wrocław.
Autor: krystian

