Zakup nowych tramwajów oraz modernizacja dwóch zajezdni – przede wszystkim na te cele zostanie przeznaczonych prawie pół mld zł z kredytów, które zaciągnie wrocławskie MPK.

  • Zajezdnia-ołbin-będzie-większa-po-remoncie

    Zajezdnia Ołbin będzie większa po remoncie, fot. MPK Wrocław


Łącznie 457,1 mln zł – tyle środków MPK Wrocław otrzyma od banków Pekao SA oraz PKO BP na inwestycje w latach 2021-2025. Pieniądze będą pochodziły z emisji obligacji. MPK zainwestuje je w całości w poprawę jakości komunikacji miejskiej i nie zostaną one wydane na bieżące funkcjonowanie spółki. Spółka zacznie spłacać zadłużenie w 2025 r. i ma czas na zwrot należności do końca 2034 r.

Czytaj więcej: Pierwsza Skoda 16T po remoncie. Nowy design i klimatyzacja

– Oznacza to, że instytucje finansowe, w trakcie szczegółowej oceny sytuacji finansowej spółki, korzystnie oceniły jej zdolność i wiarygodność kredytową  wjaśnia Remigiusz Arendarski, dyrektor finansowy MPK Wrocław. – Warto podkreślić, że mieliśmy możliwość skorzystania z różnych form finansowania zewnętrznego np. poprzez kredyt czy emisję obligacji. Z uwagi, że już wcześniej stosowaliśmy emisję obligacji wybraliśmy to rozwiązanie. Pozwala nam ono dogodnie dostosować terminy wykupu obligacji do możliwości finansowych spółki – dodaje.

To olbrzymie dofinansowanie zostanie przeznaczone m.in. na zakup 21 klimatyzowanych i niskopodłogowych Moderusów Gamma. We wrześniu 2020 r. miasto kupiło 25 składów z opcją dokupienia 21 kolejnych wagonów. MPK z tej opcji chce skorzystać.

Zajezdnia Borek na Krzykach pomieści więcej tramwajów /fot. MPK Wrocław

Ponadto, za pozyskane środki remontowane będą kolejne tramwaje Skoda16T oraz Protram WroAs205 (łącznie 42 sztuki). W planach jest zakup kolejnych tramwajów.

Wyremontowane zostaną również zajezdnie tramwajowe Borek i Ołbin. Pojemność „Borka” zwiększy się o 23 składy – do 123. Tyle samo tramwajów pomieści po remoncie zajezdnia Ołbin, gdzie przy ul. Krętej powstanie także nowa hala. Remont przejdą również stacje prostownikowe zasilające sieci trakcyjne.

– Komunikacja miejska jest priorytetem dla prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka. Od początku jego kadencji pojawiło się we Wrocławiu 200 nowych autobusów, podpisaliśmy umowę na 46 nowych tramwajów, a 42 tramwaje poszły do modernizacji. To także 80 milionów rocznie na TORYwolucję, czyli program radykalnej poprawy stanu wrocławskich torowisk – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.