Powstańców Śląskich - bruk schodzi z prawych pasów, asfalt zajmuje miejsce

We Wrocławiu znowu słychać stuk kostki i szum maszyn — drogowcy przestawili się na zewnętrzne pasy ulicy Powstańców Śląskich i kontynuują wymianę nawierzchni. To prace, które zmieniają obraz jednej z ważniejszych miejskich arterii i wpływają na codzienny rytm ruchu.
Pierwsze uderzenie w bruk miało miejsce na pasach wewnętrznych; po weekendzie roboty przesunięto na pasy zewnętrzne, by zdjąć historyczną kostkę i położyć asfalt tam, gdzie po drugiej stronie jezdni ten już jest ułożony. Ruch odbywa się obecnie lewymi pasami w obu kierunkach, a kierowcy i pasażerowie autobusów muszą odnaleźć się w tym czasowym układzie.
- Prace drogowe we Wrocławiu przesunęły się na zewnętrzne pasy
- Powstańców Śląskich - co zostanie z brukowanej tkanki i jak zmieni się plac
Prace drogowe we Wrocławiu przesunęły się na zewnętrzne pasy
Po niedzieli 12 października ekipy zabrały się za prawą stronę jezdni. Na zdjęciach z poniedziałku 13 października widać maszyny i robotników rozbierających bruk oraz pasy ruchu ograniczone do nitki po stronie lewej. Miasto zapowiada, że inwestycja będzie prowadzona etapami i potrwa — utrudnienia przewidziano do stycznia 2026.
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu informuje, że kostka pochodzenia poniemieckiego jest sortowana na miejscu. Dobre fragmenty trafiają do magazynu i zostaną użyte ponownie przy innych miejskich inwestycjach, zniszczone trafiają do utylizacji.
“Po rozbiórkach, w czasie pierwszego etapu, do naszego magazynu zwieziono około 1500 ton kostki. Szacujemy, że po rozbiórkach drugiej połowy jezdni będzie to podobna ilość”
— Ewa Mazur, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu
Powstańców Śląskich - co zostanie z brukowanej tkanki i jak zmieni się plac
Nie cały bruk znika. Droga otaczająca plac Powstańców Śląskich z około usytuowanym skwerem i przystankiem tramwajowym Rondo pozostanie wykonana z kostki — to element, który miasto zachowa. Jednocześnie trwa projektowanie nowej wersji placu, co oznacza, że obecny wygląd centrum tego fragmentu ulica może jeszcze ulec zmianie.
Organizacja prac wpłynęła też na komunikację autobusową — część linii została tymczasowo skierowana inaczej, o szczegółach miasto informowało w poprzednich komunikatach. Dla kierowców i pasażerów najbliższe miesiące to czas utrudnień i objazdów, ale też etap przygotowań do dłuższej, spójnej nawierzchni na tej trasie.
Przebudowa ma zakończyć się na początku 2026 roku, a kawałki poniemieckiej kostki, które uda się uratować, prawdopodobnie pojawią się przy innych miejskich inwestycjach.
na podstawie: Urząd Miasta Wrocław.
Autor: krystian