W ciągu najbliższych kilku tygodni zostanie przebudowane kilkaset metrów torowiska w ciągu ul. Krakowskiej. Inwestycja przeprowadzana jest przy okazji budowy Alei Wielkiej Wyspy.

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej

    Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP

  • Torowcy pracują w pocie czoła na ul. Krakowskiej /fot. BP


– Aleja Wielkiej Wyspy to nie tylko nowa trasa, która powstaje dla samochodów. To także komunikacja zbiorowa, gdzie zostanie wygenerowana nowa siatka połączeń na mapie Wrocławia – mówi Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji. I dodaje, że pod wiaduktem na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej z ul. Krakowską powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy, gdzie pasażerowie mogą przesiąść się do tramwaju. Tam położono także 300 m nowego torowiska. Trwają prace przy jego betonowaniu. Na wysokości Armii Krajowej na torowisko wjadą też autobusy MPK, które wrócą na jezdnię przy parku Wschodnim.

Budowa AWW Wrocław ul. Krakowska

– Wcześniej przebudowaliśmy większość sieci podziemnych, np. kanalizację deszczową, elektroenergetyczną i teletechniczną. Rozmontowaliśmy już stare torowisko i przełożyliśmy trakcję tramwajową na nowe miejsce – wyjaśnia Tomasz Czajka, zastępca dyrektora kontraktu ze spółki Banimex Będzin, która realizuje inwestycję.

AWW to jedna z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych inwestycji we Wrocławiu. Powstanie we wschodniej części miasta. W jej ramach wybudowane zostaną przeprawy nad rzekami Odrą i Oławą. Połączy ul. Krakowską z ulicą Mickiewicza. Droga ułatwi wjazd i wyjazd z Wielkiej Wyspy i wpłynie na zmniejszenie ruchu przez serce parku Szczytnickiego.

Łączna długość Alei Wielkiej Wyspy to blisko 3,4 km. Powstanie również 12,5 km chodników oraz 9,5 km ścieżek rowerowych. Koszt inwestycji to około 234 mln zł.

Bartosz Nowak: – W ramach kontraktu podstawowy zakres prac obejmuje wymianę 300 m torowiska. Biorąc pod uwagę fakt, że torowisko i tak jest zamknięte, to możemy skoordynować prace i dołożyć wykonawcy dodatkowe 100 m torów do wymiany w kierunku Księża Małego.

Tramwaje mają wrócić na Księże na przełomie roku, lecz ze względu na dodatkowe prace czas trwania robót może się wydłużyć o kilka tygodni.

Aleja Wielkiej Wyspy. Inwestycja wychodzi spod ziemi

Wzmożone prace budowlane trwają na całej długości odcinka AWW. W październiku ruszyła przebudowa skrzyżowania z ul. Dembowskiego. Trwa rozbiórka jezdni, a w pierwszej połowie listopada drogowcy zaczęli przebudowywać sieci podziemne – gazowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne.

– Inwestycja wychodzi spod ziemi. Zaczyna rosnąć most nad Odrą, a nad Oławą budujemy fundamenty pod przeprawę. W najbliższym czasie pojawią się dwa słupy – podkreśla Czajka.

Przeprawa nad Oławą będzie mieć 350 m długości, a nad Odrą 700 m. To będzie jeden z dłuższych wrocławskich mostów.

Budowa AWW, ul. Krakowska

– Do końca roku chcemy zakończyć główne prace w obrębie ul. Krakowskiej – remont jezdni i torowiska. W przyszłym roku chodniki. Planujemy również zakończyć pierwszy etap łącznicy między al. Armii Krajowej i Krakowską. Formujemy też nasyp przy al. Armii Krajowej, gdzie poszerzamy ślimak, żeby zmieścić dodatkowy pas ruchu, który pozwoli włączyć się do AWW oraz wybudować ścieżkę pieszo-rowerową. Budujemy też przejście dla pieszych w tunelu w obrębie ul. Wittiga – relacjonuje Tomasz Czajka.

Budowa Alei Wielkiej Wyspy zostanie ukończona w 2023 r.