Wrocławski Plan Działań Rowerowych do 2030 — co zrobiono i co dalej

Urzędnicy pokazują, co już działa i co wkrótce zmieni się dla rowerzystów we Wrocławiu — od nowych tras i stojaków, przez edukację w szkołach, po rozbudowę wypożyczalni rowerów. Sprawdź komplet planowanych inwestycji i stan realizacji Planu Działań Rowerowych do 2030 roku.
- Zobacz, jak Wrocław rozwija sieć rowerową i gdzie w najbliższych latach pojawią się nowe trasy
- Sprawdź, gdzie powstają stojaki, jakie programy edukacyjne działają i co zmienia Wrocławski Rower Miejski
Zobacz, jak Wrocław rozwija sieć rowerową i gdzie w najbliższych latach pojawią się nowe trasy
W piątek 5 września pracownicy Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miasta Wrocławia zaprezentowali bilans działań związanych z realizacją Planu Działań Rowerowych do 2030 roku. Dokument określa cztery główne obszary pracy: trasy rowerowe, Wrocławski Rower Miejski, parkingi rowerowe oraz promocję i edukację. Od jego przyjęcia minęły trzy lata i urzędnicy przedstawili szczegółowy stan zaawansowania.
Postęp prac przedstawia się następująco: 20,3 proc. zadań jest zrealizowanych, 7,8 proc. inwestycji trwa w budowie, 1,4 proc. to gotowe projekty, 34,9 proc. zadań jest w fazie projektowania, 4,7 proc. znajduje się na etapie przygotowania wytycznych, 0,7 proc. to gotowe koncepcje, a pozostałe 30,2 proc. zadań planuje się realizować w kolejnych latach.
Od przyjęcia planu do 2025 roku we Wrocławiu powstało blisko 40 kilometrów nowych tras rowerowych. Część z nich powstała przy okazji większych inwestycji komunikacyjnych, takich jak budowa Osi Zachodniej, remont ulicy Pomorskiej czy prace przy Alei Wielkiej Wyspy. Równolegle realizowane są samodzielne odcinki: m.in. droga dla rowerów na ulicy Dubois, która będzie doposażana na węźle przesiadkowym Dubois-Drobnera, odcinki w ramach Promenady Krzyckiej oraz nowe połączenia między osiedlami, jak kładka nad Ślęzą przy Muchoborach.
Sprawdź, gdzie powstają stojaki, jakie programy edukacyjne działają i co zmienia Wrocławski Rower Miejski
Miasto sukcesywnie zwiększa liczbę miejsc do parkowania rowerów — z 15 000 miejsc w 2021 roku do 20 176 miejsc w 2025 roku. Dodatkowo w systemie Bike&Ride dostępnych jest 988 miejsc, wspierających przesiadki między rowerem a transportem publicznym. Nowe stojaki powstają w miejscach zgłaszanych przez mieszkańców oraz przy placówkach publicznych, takich jak szkoły, przedszkola czy przychodnie. Wydział Mobilności Miejskiej reaguje na sygnały mieszkańców i „dostawia” stojaki tam, gdzie są potrzebne.
– Dzięki zgłoszeniom mieszkańców dostawiamy nowe stojaki. Chcemy, by każdy użytkownik miał możliwość wygodnego i bezpiecznego pozostawienia roweru blisko miejsca, do którego zmierza – dodaje Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UMW.
W obszarze edukacji i promocji coraz więcej szkół bierze udział w akcji Rowerowy Maj: udział wynosił 45 procent szkół publicznych w 2021 roku i 55 procent w 2025 roku. Od 2021 roku działa też program Młodzi – aktywnie zMOBILizowaNI; w jego ramach przynajmniej 5000 uczniów przeszło szkolenia rowerowe, a 218 młodych osób zdobyło kartę rowerową w modelu holenderskim. Eksperci i organizacje oceniają program edukacji rowerowej wrocławskich szkół jako dobry przykład dla kraju.
– Wrocławski program edukacji rowerowej w szkołach podstawowych stanowi wzór dla całego kraju – ocenia Cezary Grochowski ze stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa. – Od kilku lat prowadzone są działania skierowane zarówno do uczniów, jak i nauczycieli. Uczniowie zdobywają w praktyce umiejętności niezbędne do bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście, natomiast nauczyciele uczą się, jak skutecznie przekazywać wiedzę o bezpieczeństwie w ruchu drogowym – opisuje.
Wrocławski Rower Miejski rozwija się wspólnie z pięcioma gminami ościennymi: powstają nowe stacje i zwiększa się flota rowerów dostępnych w systemie. W centrum funkcjonuje od niedawna miejsce przeładunkowe na parkingu pod placem Wolności, co pozwala kierować dostawy do śródmieścia przy użyciu rowerów transportowych. Na przyszły rok zaplanowano rozbudowę sieci liczników rowerowych, które będą monitorować natężenie ruchu. Jesienią wystartuje 7. edycja kampanii W Kółko Kręcę, angażująca co roku tysiące mieszkańców.
– Realizujemy wizję Wrocławia przyjaznego mieszkańcom i środowisku. To inwestycja w lepszą jakość życia, zdrowie i czystsze powietrze – podsumowuje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej.
Poniżej wypunktowano najważniejsze inwestycje, które są w toku, planowane do budowy lub projektowania:
Nowe inwestycje w realizacji:
kładka nad ujściem Widawy,
ciąg pieszo-rowerowy na ul. Ołtaszyńskiej,
zielona Rowerowa Oś Zachodnia,
trasa Zielińskiego – Muzealna,
trasa Bożego Ciała – Widok.
Remonty i przebudowy obejmują:
drogę dla rowerów na ul. Trzebnickiej,
drogę dla rowerów wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Wiśniowej.
Duże przedsięwzięcia miejskie związane z ruchem i infrastrukturą to:
przebudowa ul. Wilkszyńskiej,
przebudowa ul. Dolnobrzeskiej,
przebudowa ul. Koszarowej,
węzeł przesiadkowy Drobnera-Dubois,
przebudowa skrzyżowania Awicenny - Wiejska - Mokronoska,
budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.
Zadania planowane do projektowania w 2026 roku obejmują m.in.:
drogi dla rowerów na ul. Szczęśliwej,
kolejne odcinki Zielonej Rowerowej Osi Zachodniej,
trasę rowerową na ul. Kruczej,
kładkę na Mianowskiego z dojazdem przez ogrody działkowe,
koncepcję programowo-przestrzenną kładki Widawa,
trasę rowerową na ul. Okulickiego,
odcinek ul. Legnickiej przy ul. Niedźwiedziej,
ul. Kasprowicza,
remont drogi dla rowerów na ul. Borowskiej.
Miasto podkreśla, że kolejne przetargi na parkingi rowerowe ogłaszane są corocznie, a lokalizacje wynikają przede wszystkim z potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców i instytucje. Stan realizacji na wrzesień 2025 roku pokazuje, że ponad jedna piąta zadań jest już zakończona, a kolejne etapy projektów trwają lub są przygotowywane.
Na podstawie: Urząd Miasta we Wrocławiu
Autor: krystian