Dialog-Wrocław wraca z azjatyckimi spektaklami, robotami i tańcem

4 min czytania
Dialog-Wrocław wraca z azjatyckimi spektaklami, robotami i tańcem

We Wrocławiu zaczyna się tydzień spotkań z teatrem – na scenach od Opery po Browar Mieszczański zobaczymy zespoły z Azji, Europy i Amerykę Południową, a nowy dyrektor artystyczny zapowiada widowiska, których w Polsce nie często doświadczymy.

  • Wrocław jako miasto spotkań teatralnych
  • Festiwal Dialog-Wrocław wraca z ambitnym programem
  • Spektakle, których nie warto przegapić

Wrocław jako miasto spotkań teatralnych

Konferencja prasowa przed inauguracją przypomniała o korzeniach festiwalu i roli miasta jako przestrzeni wymiany. Podkreślano, że Dialog od lat stawia na międzynarodowy dialog artystyczny i że po śmierci twórczyni imprezy nastąpiła zmiana na stanowisku artystycznym.

“Teatr zaczyna również tam, gdzie jest spotkanie i gdzie indziej, jak nie w mieście spotkań, czyli we Wrocławiu, możemy przeżywać teatr i być miejscem, w którym w sposób szczególny, międzynarodowy, na niezwykle wysokim poziomie rozmawia się o teatrze”

  • Jakub Mazur, wiceprezydent

O roli założycielki i o odpowiedzialności nowego kierownictwa mówiła także przedstawicielka organizatora.

“Krystyna Meissner była niezwykłą osobą, wizjonerką, która stworzyła we Wrocławiu markę, jaka nie została powtórzona nigdzie na świecie. Dialog-Wrocław jest uznawany za najważniejszy festiwal teatralny w Polsce, mimo tego, że mamy wiele innych prestiżowych imprez. A obecny dyrektor artystyczny, prof. Mirosław Kocur, został wyznaczony do tej roli osobiście przez Krystynę Meissner, która podjęła doskonałą decyzję”

  • Olga Nowakowska, dyrektor Strefy Kultury Wrocław

Festiwal Dialog-Wrocław wraca z ambitnym programem

Organizatorzy zapraszają na 11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog-Wrocław 2025, który odbędzie się w dniach 12–18 października. W programie znalazło się 12 zespołów występujących na 8 scenach miasta. Nowy dyrektor artystyczny, prof. Mirosław Kocur, zapowiada, że priorytetem są spektakle trudne do zobaczenia w Europie.

“To, co Państwo będziecie mogli zobaczyć, szczególnie wykonania grup z Azji, to unikat, którego nigdzie indziej nie doświadczycie. Zaproszone przez nas zespoły bardzo rzadko przyjeżdżają do Europy. A uważam, że artyści, intelektualiści, ludzie myślący powinni przede wszystkim diagnozować rzeczywistość, mówić, co jest dzisiaj ważne. I ważna jest rewolucja technologiczna, nowe technologie, za sprawą których przyspiesza cała nasza kultura”

  • prof. Mirosław Kocur, dyrektor artystyczny

Organizatorzy zaplanowali wieczory w dużych przestrzeniach dla prac wymagających ambitu i specyficznej scenografii, a także pokazy w mniejszych salach, gdzie widz ma szansę wejść w bezpośredni kontakt z twórcami.

Spektakle, których nie warto przegapić

Dyrektor artystyczny wskazał kilka przedstawień, które uznał za priorytetowe. Poniżej najważniejsze informacje o tych produkcjach.

  • Sankai Juku – Ushio Amagatsu / 山海塾, TOTEM – pustka i wysokość
    Reżyseria: Ushio Amagatsu. Spektakle: 17 października (godz. 18.30), 18 października (godz. 16.00), Opera Wrocławska. Ceny biletów: 110 zł, 130 zł.

    “Grupa istnieje już 50 lat i bilety na ich spektakle we Francji trzeba kupować rok wcześniej. To jest unikalny teatr, być może najwybitniejsze, co wydarzyło się w ostatnich latach w Japonii”

    • prof. Mirosław Kocur
  • Huang Yi Studio+, Głosy. Przedmioty. Lalka. 3 elementy: prezentacja work-in-progress
    Choreografia: Huang Yi. Spektakle: 12 i 13 października, godz. 20.00, Impart Centrum. Ceny biletów: 70 zł, 90 zł.

    “Huang Yi zgodził się zaprezentować trzy fragmenty tego, nad czym obecnie pracuje. To unikalna możliwość wejścia do kuchni artysty, który posiada dostęp do technologii, jakie w Polsce są nieznane i próbuje wprowadzać je w dialog z żywym ludzkim ciałem”

    • prof. Mirosław Kocur
      W zapowiedzi pojawiają się też elementy robotyki - ramiona przemysłowe wykorzystywane w choreografii.
  • Ryoichi Kurokawa, podzespoły
    Reżyseria: Ryoichi Kurokawa. Spektakle: 15 i 16 października, godz. 17.00, Impart Centrum. Ceny biletów: 70 zł, 90 zł.

    “Kurokawa to, moim zdaniem, jeden z najciekawszych w tej chwili artystów, wybitny komputerowiec i wybitny wizjoner, który tworzy własną muzykę i serię niezwykłych obrazów zabawy z architekturą”

    • prof. Mirosław Kocur
  • Machine & Art NOW Ltd., Ostrożnie! Człowiek w środku
    Dyrektor artystyczny: Leung Kei-Cheuk (GayBird). Spektakle: 17 października (godz. 21.00), 18 października (godz. 19.00), Browar Mieszczański. Ceny biletów: 70 zł, 90 zł.
    Prof. Kocur podkreślał, że GayBird łączy inżynierię z performansem i że w projekcie architektura ma stać się aktywnym elementem spektaklu.

  • TAO Dance Theater, 16&17
    Choreografia: Tao Ye. Spektakle: 12 i 13 października, godz. 18.00, Opera Wrocławska. Ceny biletów: 80 zł, 100 zł.

    “To autentyczne arcydzieło nowego teatru, nic nie trzeba rozumieć, Chińczycy nawet nam zabronili tłumaczyć poszczególne słowa. Tao ma jedną wielką obsesję – znaleźć nowy sposób wyrażania ciała ludzkiego”

    • prof. Mirosław Kocur

Bilety na opisywane spektakle nadal są dostępne; można je nabyć za pośrednictwem strony festiwalu. Organizatorem wydarzenia jest Strefa Kultury Wrocław. Na festiwalu pojawią się także inne międzynarodowe propozycje, które uzupełniają program i dają szansę konfrontacji widza z różnymi modelami teatru współczesnego.

na podstawie: Urząd Miasta Wrocław.

Autor: krystian