Głos w migach i rapie — spektakl „Szpieg z Krainy Głuchych”

2 min czytania
Głos w migach i rapie — spektakl „Szpieg z Krainy Głuchych”

W niewielkim, lecz gęstym od emocji świecie teatru dokumentalnego pojawia się spektakl, który mówi, śpiewa i migocze jednocześnie. W ramach cyklu Teatr na Faktach twórcy łączą rap, muzykę na żywo i język migowy, by opowiedzieć o doświadczeniach społeczności g/Głuchych i słabosłyszących.

  • Opowiadać poprzez ruch, dźwięk i miganie — o czym jest „Szpieg z Krainy Głuchych”
  • Zobaczyć i poczuć pracę Edyty Kozub, Marka Śmietany i Lukasa Wojcickiego

Opowiadać poprzez ruch, dźwięk i miganie — o czym jest „Szpieg z Krainy Głuchych”

Spektakl to musical-performans, w którym żywa muzyka rapowa splata się z wizualnym językiem performerek i performerów. Punktem wyjścia jest historia Marka Śmietany — lektora polskiego języka migowego (PJM), performera i działacza na rzecz praw Głuchych — ale opowieść rozrasta się dalej: dotyka kwestii dyskryminacji, godności oraz solidarności w środowisku g/Głuchych i osób słabosłyszących. Tekst powstał w oparciu o zwycięskie czytanie z III konkursu na dokumentalne czytanie performatywne, a niektóre fragmenty czerpią inspirację z książki Anny Goc „Głusza”.

Zobaczyć i poczuć pracę Edyty Kozub, Marka Śmietany i Lukasa Wojcickiego

Twórcy spektaklu to osoby łączące doświadczenie praktyczne i artystyczne: Edyta Kozub znana jest z pracy z językiem migowym i jako artystka visual vernacular, Marek Śmietana działa jako lektor PJM i edukator, a Lukas Wojcicki wnosi doświadczenie performatywne, taneczne i choreograficzne zdobyte na międzynarodowych kursach i scenach. Razem stworzyli formę, która ma charakter protest-songu, lecz równie mocno stawia na estetykę i bezpośredniość przekazu. 😊

Spektakl wpisuje się w nurt Teatru na Faktach — teatru, który czerpie z realnych historii, by wystawić je na scenę w formie angażującej i dostępnej dla różnych odbiorców.

na podstawie: Ośrodek Kultury i Sztuki Wrocław.

Autor: krystian