Popiersie prof. Aloisa Alzheimera trafiło do Galerii Sławnych Wrocławian

We Wrocławiu pamięć o lekarzu, który opisał chorobę noszącą jego nazwisko, znalazła nową formę — marmurowe popiersie ustawiono w salach Ratusza. Podczas uroczystości zabrzmiała harfa, pokazano krótki film i padły słowa o odpowiedzialności nauki za pacjentów. W tle była refleksja nad pamięcią i miejscem miasta w historii medycyny.
- We Wrocławiu - ostatni rozdział życia profesora
- Galeria Sławnych Wrocławian zyskuje nowe imię i kształt
- Muzyka, film i scena - jak uczczono pamięć i co będzie dalej
We Wrocławiu - ostatni rozdział życia profesora
Podczas uroczystości przypomniano, że Alois Alzheimer spędził w stolicy Dolnego Śląska ostatnie trzy lata życia i zmarł 19 grudnia 1915 roku. W mieście kierował Katedrą Psychiatrii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Kliniką Psychiatryczną i Chorób Nerwowych, a dziś jego postać została upamiętniona w Ratuszu przez nowy portret rzeźbiarski.
“Alois Alzheimer był w zasadzie anatomopatologiem, który zajmował się psychiatrią”
— dr hab. n. med. Krzysztof Wronecki, profesor Collegium Witelona
W wystąpieniu odczytanym przez prof. Wroneckiego przywołano także przesłanie dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Wrocławiu, prof. Wojciecha Witkiewicza, który zwrócił uwagę na wymiar ludzkiej straty związany z chorobą i potrzebę badań oraz empatii.
“Choroba Alzheimera w wyjątkowo trudny sposób dotyka tego, co najbardziej ludzkie - pamięci, tożsamości i relacji, dlatego niezwykle ważne są wszystkie działania, które zwiększają świadomość społeczną, sprzyjają badaniom nad tak wyczekiwanymi nowymi terapiami, przypominają o potrzebie empatii i solidarności”
— prof. Wojciech Witkiewicz
Galeria Sławnych Wrocławian zyskuje nowe imię i kształt
Popiersie trafiło do Galerii Sławnych Wrocławian w Starym Ratuszu, gdzie obok księżnej Jadwigi, Tadeusza Różewicza czy Wandy Rutkiewicz przypominać będzie o medycznym dziedzictwie miasta. Inicjatorem włączenia tej postaci był prof. Adam A. Zych z Uniwersytetu DSW.
Rzeźba wykonana jest z marmuru z podstawą z piaskowca; autorem jest artysta Tomasz Rodziński, który pracował na podstawie zaledwie kilku zdjęć modela.
“Zadaniem rzeźbiarza jest uchwycić to, co jest najbardziej istotne w portrecie - proporcje, rysy charakterystyczne, używać środków rzeźbiarskich do wyrażania tych treści”
— Tomasz Rodziński
Realizacja projektu została sfinansowana ze środków miasta Wrocław - z dyspozycji WCA/BWU.
Muzyka, film i scena - jak uczczono pamięć i co będzie dalej
Uroczystość miała kameralny charakter: podczas odsłonięcia harfistka Ligia Nowak wykonała mini recital z utworami Alphonse’a Hasselmansa i Louisa Spohra, a pokazano krótki dokument autorstwa Leszka Wolnego, w którym narratorem był prof. Krzysztof Wronecki. To połączenie sztuki i nauki miało podkreślić zarówno dorobek naukowy, jak i ludzką historię stojącą za nazwiskiem.
Prorektor Akademii Sztuk Teatralnych, prof. Ewelina Ciszewska, zapowiedziała, że postać profesora znajdzie też miejsce w powstającym musicalu o słynnych mieszkańcach miasta; premiera została zaplanowana na marzec 2026.
Dla mieszkańców oznacza to nie tylko możliwość zobaczenia nowej rzeźby w Ratuszu, ale też szerszy program kulturalny — filmowy, muzyczny i teatralny — który może być impulsem do rozmów o pamięci, opiece nad osobami z otępieniem i roli Wrocławia w historii medycyny. Popiersie staje się więc zarówno pamiątką, jak i zaproszeniem do uczestnictwa w wydarzeniach, które będą przypominać o tematach ważnych dla pacjentów i ich rodzin.
na podstawie: Urząd Miasta Wrocław.
Autor: krystian

