Funkcjonariusze z wrocławskiej „drogówki” niejednokrotnie ujawniają poważne wykroczenia polegające na niestosowaniu się przez kierowców do sygnalizacji świetlnej. Jest to szczególnie niebezpieczne zjawisko, ponieważ jak wszyscy wiemy, gdy ktoś przejeżdża na czerwonym świetle, inny użytkownik drogi może widzieć na sygnalizatorze, po swojej stronie skrzyżowania, światło zielone. Policyjne statystyki pokazują, że tego typu, niezgodne z przepisami zachowania, w wielu przypadkach doprowadziły do tragicznych w skutkach zdarzeń. By jeździć bezpieczniej przeczytaj informacje poniżej…

Kodeks prawo o ruchu drogowym reguluje obowiązki kierowcy, w tym stosowanie się do znaków i sygnałów drogowych lub do poleceń osób uprawnionych do kierowania ruchem, a także kontroli ruchu drogowego. Z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu miejskim, ważnym aspektem jest bezwzględne stosowanie się do sygnalizacji świetlnej, przez wszystkich użytkowników dróg.

Szczególnie niebezpiecznie są sytuacje, gdy kierowca przejeżdża przez skrzyżowanie na czerwonym świetle, ponieważ inny użytkownik drogi, może widzieć na sygnalizatorze, po swojej stronie skrzyżowania, światło zielone.

Mając to na uwadze policjanci przypominają, że wjazd za sygnalizator przy nadawanym czerwonym sygnale może zakończyć się tragicznym w skutkach wypadkiem drogowym.

Funkcjonariusze po raz kolejny przypominają zasadę działania sygnalizatorów, na podstawie rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Sygnalizator S-1. Sygnały na nim oznaczają:

• sygnał zielony zezwala na wjazd za sygnalizatora
• sygnał żółty zakazuje wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania
• sygnał czerwony zakazuje wjazdu za sygnalizator
• sygnał czerwony i żółty nadawane jednocześnie zakazują wjazdu za sygnalizator i oznaczają, że za chwilę włączy się wygnał zielony

Sygnalizatory S-2 i S-3. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcenie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu. Bezwzględnie należy jednak przed sygnalizatorem się zatrzymać.

Zarówno w przypadku sygnalizatora S-1 i S-2, ze skrajnego lewego pasa ruchu możliwe jest wykonanie manewru zawracania, chyba, że zakazuje tego znak B-23 „zakaz zawracania”.

Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczy kierujących jadących w kierunku wskazanym strzałką oraz oznacza, że podczas jazdy w wyznaczonym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Umieszczona na znaku F-10 lub F-11 strzałka zezwalająca na skręcenie w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu zezwala także na zawracanie chyba, że ruchu kierowany jest  sygnalizatorem S-3. Wtedy zawracać nie można.

Pamiętajmy także, że wjazd za sygnalizator przy nadawanym zielonym sygnale na sygnalizatorze jest zabroniony w przypadku, gdy ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom. Niedozwolone jest także tamowanie ruchu na skrzyżowaniu, na co niestety wielu kierujących, nie zwraca uwagi.

Za niestosowanie się do sygnalizatora funkcjonariusze mogą ukarać kierującego mandatem karnym w kwocie od 300 do 500 złotych. Do indywidualnego konta zostanie dopisanych także 6 punktów karnych.

asp. szt. Łukasz Dutkowiak
 

Powiązane wiadomości