We wrześniu ub. roku Wrocław podpisał z poznańską firmą Modertrans umowę na dostarczenie przez nią 25 tramwajów MODERUS GAMMA. Wtedy zapowiedziano także, że istnieje opcja dokupienia kolejnych 21 składów. 8 marca, taki scenariusz się ziścił. Szef wrocławskiego MPK aneksował wraz z prezesami Modertransu poprzednią umowę, rozszerzając zakres kontraktu. Po ulicach Wrocławia będzie więc jeździło 46 Moderusów. 

  • Poznań Sp. z o. o. i prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder" rel="prettyPhoto[gallery]" href="https://www.wroclaw.pl/files/cmsdocuments/52950780/moderusy-8-marca-umowa (9).JPG">mpk wrocław, tramwaj, moderus gamma

    Podczas podpisania aneksu do umowy (za stołem od lewej: Robert Kij i Piotr Pawlak z Modertrans Poznań Sp. z o. o. i prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder


Moderusy Gamma mają nowoczesną i lekką konstrukcję oraz system napędowy o dużej wydajności. Wyposażone są w skrętne wózki, dlatego będą „łaskawsze” dla wrocławskich torowisk. Gammy są niskopodłogowe, na wyposażeniu mają elektroniczne wyświetlacze i klimatyzację. 

Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, fot UMW

– Pierwsze tramwaje z Poznania zaczną do nas przyjeżdżać pod koniec 2022 r., a więc przez blisko dwa lata będziemy realizować ten zakup – powiedział prezydent miasta Jacek Sutryk, obecny podczas podpisania umowy, które odbyło się na terenie zajezdni Borek. – Składy te obsłużą w dużej mierze nowe torowiska, które powstają za niemal pół miliarda złotych – czyli w ciągu ulicy Długiej na Popowice oraz trasę autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór. Kontrakt na Moderusy opiewa na niebagatelną kwotę ponad 380 mln zł.

Zobacz relację z zajezdni Borek.

– Warto dodać, że Modertrans to spółka komunalna, więc ten nasz zakup to także rodzaj wsparcia dla bratniego samorządu poznańskiego. W dzisiejszych czasach zaś samorządy powinny i muszą się trzymać razem – zauważył także prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.

Zarówno prezydent Sutryk, jak i prezes Balawejder wspomnieli również o modernizowanych tramwajach, które po swoistym „spa” wracają na wrocławskie torowiska. 

Umowa na modernizację tramwajów była onegdaj podpisywana w zajezdni Ołbin również z Modertransem, a 8 marca można było przekonać się, jak taki odświeżony „wizerunkowo” skład wygląda (patrz fot. poniżej).

„Odmłodzony”, z nową nadbudową tramwaj oczywiście w ulubionym kolorze wrocławian – niebieskim, fot. UM Wrocławia

Wkrótce zmodernizowane tramwaje

– Dobra wiadomość jest taka, że po rozmowie z prezesami Modertransu jesteśmy przekonani, że te modernizacje tramwajów zakończą się szybciej, niż się spodziewaliśmy, i do końca bieżącego roku cały zestaw modernizowanych tramwajów będzie już na wrocławskich ulicach – oznajmił prezes MPK Wrocław, informując również:

– W Grudziądzu, gdzie są natomiast modernizowane tramwaje Skody, prace także idą bardzo sprawnie i w ciągu najbliższych dwóch tygodni pierwszy z tych tramwajów wyjedzie już na tory w przejazdach technicznych, a od kwietnia będzie do pełnej dyspozycji mieszkańców. 

 

W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli również wrocławscy radni i dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Elżbieta Urbanek, fot. UM Wrocławia

Piotr Pawlak, który podpisał aneks do umowy w imieniu Modertransu, podziękował za kolejną możliwość bytności w naszym mieście w celach biznesowych, bo kontrakt, który firma zawiera z Wrocławiem, jest bardzo wymagający.

– Ponieważ bardzo szybko dowiadujemy się o opcji dodatkowych 21 tramwajów, możemy z naszymi kontrahentami rozmawiać już o potrzebach dla 46 tramwajów. To ważne, ponieważ łatwiej można ustalić harmonogram, co może skończyć się tak, że te nowe tramwaje być może trafią do Wrocławia szybciej, niż zakładaliśmy – wyjaśnił Piotr Pawlak, członek zarządu poznańskiej spółki.

O tym, jaki wygląd będą miały siedzenia w nowych Moderusach Gamma – zadecydują wrocławianki i wrocławianie. Weź udział w głosowaniu na ulubiony wrocławski motyw, który będzie „jeździł” w nowych wrocławskich tramwajach.