Pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub rusza pod placem Wolności we Wrocławiu

2 min czytania
Pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub rusza pod placem Wolności we Wrocławiu


W sercu Wrocławia pojawiło się innowacyjne rozwiązanie, które może zrewolucjonizować sposób dostarczania przesyłek i towarów. Pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub ruszył na podziemnym parkingu przy placu Wolności, łącząc siły firm kurierskich i dystrybutorów żywności, by zmniejszyć liczbę samochodów dostawczych w centrum miasta.

  • Wrocławskie centrum z nowym punktem przeładunkowym dla kurierów rowerowych
  • Nowa era rowerowych kurierów we Wrocławiu
  • Współpraca uczelni, biznesu i miasta zmienia Wrocław

Wrocławskie centrum z nowym punktem przeładunkowym dla kurierów rowerowych

25 czerwca 2025 roku oficjalnie otwarto unikalny punkt przeładunkowy na poziomie -1 parkingu pod placem Wolności, tuż obok Narodowego Forum Muzyki. To miejsce będzie służyć jako baza dla sześciu firm, które od teraz będą korzystać ze wspólnej przestrzeni do odbioru i dalszej dystrybucji towarów. Dostawcze auta zostaną ograniczone do minimum – towar zostanie przekazany kurierom na rowerach, którzy rozwożą przesyłki po staromiejskim centrum.

Jak podkreśla prof. Maja Kiba-Janiak z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, koordynatorka projektu:

„Największym problemem dotychczas były nieodpowiednie okna czasowe dostaw oraz brak dedykowanych miejsc do rozładunku, co skutkowało zastawianiem chodników i jezdni. Dzięki mikrohubowi spodziewamy się znacznej poprawy tej sytuacji.”

Nowa era rowerowych kurierów we Wrocławiu

Współdzielony mikrohub to nie tylko wygoda dla firm, ale też szansa na ekologiczne zmiany w miejskiej logistyce. Sześć przedsiębiorstw – w tym DPD, GLS, Allegro One, InPost, Wrocławscy Kurierzy Rowerowi oraz Makro Cash&Carry – otrzymało swoje wyznaczone strefy w hubie. Dla części z nich to debiut kurierów na dwóch kółkach w stolicy Dolnego Śląska.

Makro przygotowało specjalne rowery z chłodzonymi naczepami na produkty spożywcze, które pozwolą utrzymać świeżość dostaw nawet w upalne dni. Z kolei Allegro One ograniczy liczbę samochodów dowożących paczki do centrum z kilku do jednego auta, a kierowcy przesiądą się na rowery.

GLS natomiast zamknie dotychczasowy punkt przy ulicy Ruskiej i przeniesie operacje do nowego hubu. Jak informuje Andrzej Wites, kierownik oddziału:

„Dostawy będą łatwiejsze i bardziej efektywne, a dzięki dodatkowym rowerom poszerzymy obszar doręczeń.”

Współpraca uczelni, biznesu i miasta zmienia Wrocław

Projekt powstał dzięki intensywnej dwuletniej współpracy między Urzędem Miejskim Wrocławia, firmami kurierskimi, Makro oraz Uniwersytetem Ekonomicznym. To właśnie pracownicy uczelni pełnili rolę liderów Partnerstwa na rzecz obsługi towarowej w historycznym centrum miasta.

Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia, nie kryła satysfakcji:

„Dziękuję Katarzynie Kazimierczuk i jej zespołowi za to, że marzenie o takim hubie stało się rzeczywistością.”

Dzięki temu innowacyjnemu przedsięwzięciu mieszkańcy mogą spodziewać się mniej samochodów dostawczych blokujących ulice i chodniki oraz szybszych i bardziej ekologicznych dostaw prosto do ich drzwi.

Urząd Miasta Wrocław

Autor: krystian