Przyjaźni bez tramwajów na 70 dni Mijanka zmieni ruch i skróci czekanie

Na ulicy Przyjaźni we Wrocławiu trwają intensywne prace nad nowym odcinkiem torów tramwajowych, które mają rozładować korki i usprawnić komunikację. Już wkrótce motorniczowie nie będą musieli czekać na siebie nawzajem, a pasażerowie zyskają pewność punktualnych przejazdów!
- Wrocławskie torowisko na Przyjaźni zyska mijankę – koniec tramwajowych zatorów
- Prace na Przyjaźni pochłoną ponad dwa miesiące – komunikacja zastępcza już działa
- Wrocław szykuje większe zmiany – nowe tory na Klecinie pojawią się już za kilka lat
Wrocławskie torowisko na Przyjaźni zyska mijankę – koniec tramwajowych zatorów
Ulica Przyjaźni to jedno z tych miejsc, gdzie ruch tramwajowy potrafił przyprawić o nerwy zarówno kierowców, jak i pasażerów. Do tej pory przez ten fragment prowadził tylko jeden tor, co było wystarczające, gdy kursowała tu wyłącznie linia 17. Jednak od siedmiu lat dołączyła linia 7, a częstotliwość kursowania w godzinach szczytu sięga nawet jednego tramwaju co 3-4 minuty.
To powodowało sytuacje, gdy tramwaje musiały czekać na siebie na przystanku „Przyjaźni” przy al. Karkonoskiej, bo nie mogły jednocześnie korzystać z jednego toru. Często zdarzały się też kolizje terminów przejazdu, co skutkowało opóźnieniami i frustracją pasażerów.
Teraz wszystko ma się zmienić dzięki budowie mijanki – krótkiego odcinka torów umożliwiającego tramwajom bezproblemowe mijanie się na trasie. Dzięki temu motorniczy nie będą już musieli stać w miejscu i czekać aż drugi pojazd przejedzie całą ulicę. „Dotychczasowe rozwiązanie generowało szereg problemów. Nasz Nadzór Ruchu musiał interweniować, sterować ręcznie ruchem” – mówi Daniel Misiek z MPK Wrocław. – „Po zakończeniu tej inwestycji problem zniknie.”
Prace na Przyjaźni pochłoną ponad dwa miesiące – komunikacja zastępcza już działa
Budowa mijanki to poważna inwestycja, która wymaga całkowitego wstrzymania ruchu tramwajowego na tym odcinku przez około 70 dni. Obecnie zamiast linii 7 i 17 kursuje autobus zastępczy o numerze 717, który obsługuje pasażerów podczas remontu.
Nowy fragment torowiska będzie miał około 65 metrów długości plus rozjazdy po obu stronach. Mijanka powstaje między przystankami „Sąsiedzka” a „Braterska”, co pozwoli znacząco usprawnić przepływ tramwajów w tym rejonie.
Za realizację odpowiada Zakład Sieci i Zasilania, który wykona prace za kwotę blisko 4,8 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to jesień tego roku.
Wrocław szykuje większe zmiany – nowe tory na Klecinie pojawią się już za kilka lat
Budowa mijanki to tylko pierwszy krok do większej modernizacji sieci tramwajowej na południu miasta. Docelowo ulica Przyjaźni ma zostać wyposażona w podwójne torowisko na całej długości, co jest elementem projektu „Tramwaj na Klecinę”.
Nowa trasa poprowadzi przez osiedle Klecina aż do ulicy Kupieckiej na Oporowie. Projektanci analizują obecnie najlepsze rozwiązania dotyczące przebiegu torów – czy zaczną się one od planowanej mijanki, czy bezpośrednio od pętli „Klecina”.
Realizacja całego przedsięwzięcia przewidziana jest na rok 2029, a szczegóły poznamy już wiosną 2027 roku wraz z gotowym projektem.
Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy Wrocławia mogą liczyć na bardziej komfortową i punktualną komunikację miejską oraz sprawniejsze poruszanie się po mieście.
Na podstawie: UM Wrocław
Autor: krystian