Weekend we Wrocławiu historyczny Jelcz z Poznania na linii B

3 min czytania
Weekend we Wrocławiu historyczny Jelcz z Poznania na linii B


W ten weekend po Wrocławiu będzie jeździć zabytkowy jelcz z Poznania — specjalne kursy linii turystycznej B, pełna trasa i rozkłady odjazdów oraz krótka historia modelu PR110, który kiedyś zdominował polskie ulice.

  • Przyjdź na pl. Teatralny lub do Hali Stulecia — spotkaj jelcza z Poznania
  • Poznaj historię Jelcza PR110 i jego losy we Wrocławiu

Przyjdź na pl. Teatralny lub do Hali Stulecia — spotkaj jelcza z Poznania

W sobotę i w niedzielę, 23 i 24 sierpnia, na trasę linii turystycznej B wyjedzie odrestaurowany Jelcz PR110M z 1991 roku, wypożyczony z Poznania. Pasażerów zabierze między Operą a Halą Stulecia, zatrzymując się m.in. przy dworcu głównym, poczcie głównej, Hydropolis i osiedlu WuWA.

Odjazdy z przystanku Opera (pl. Teatralny) zaplanowano na: 10:00, 11:30, 13:00, 14:30 i 16:00. Z przystanku przy Hali Stulecia (ul. Wystawowa) kursy ruszają o: 10:55, 12:25, 13:55, 15:25 i 16:45.

Trasa w kierunku Hali Stulecia prowadzi przez ulice: Opera–Świdnicka–Powstańców Śląskich–Swobodna–Stawowa–Peronowa–Kołłątaja–Skargi–Galeria Dominikańska–Oławska–Traugutta–pl. Wróblewskiego–Na Grobli–Okólna–Rakowiecka–Na Niskich Łąkach–Krakowska–Aleja Wielkiej Wyspy–Wróblewskiego–Wystawowa (Hala Stulecia).

W drogę powrotną z Hali Stulecia autobus jedzie: Wystawowa (Hala Stulecia)–Mickiewicza–Aleja Wielkiej Wyspy–Krakowska–Na Niskich Łąkach–Rakowiecka–Okólna–Na Grobli–pl. Wróblewskiego–Traugutta–Oławska–Galeria Dominikańska–Skargi–Teatralna–Opera. Szczegółowy rozkład jazdy udostępnia organizator.

Warto dodać, że to element wymiany pojazdów między miastami — wcześniej we Wrocławiu gościł tramwaj Linke-Hofmann Standard z 1929 roku z taboru MPK Kraków (na cały sezon letni), a w zamian do Krakowa trafił Konstal 4N1 z 1960 roku. Teraz odbywa się wymiana „jelcz za jelcza”: do Wrocławia przyjeżdża Jelcz PR110M z 1991 roku (po remoncie), a poznaniacy otrzymują na weekend Jelcza M121MB, który będzie kursował na linii 100.

Poznaj historię Jelcza PR110 i jego losy we Wrocławiu

Model PR110 powstał w konsekwencji współpracy z zagranicznymi dostawcami nadwozia i podzespołów. Jego produkcja w Jelczu trwała od połowy lat 70. do początku lat 90., a egzemplarze tego typu trafiły do wielu polskich miast — w różnych okresach dominowały w Warszawie, Łodzi, Krakowie czy Lublinie.

„Autobus, który przyjedzie z Poznania do Wrocławia, to Jelcz PR110 z 1991 r. Warto powiedzieć kilka słów o tej serii. Tak wyobrażano sobie bowiem idealny autobus dla Polski według krajowych ekspertów od motoryzacji z przełomu lat 60. i 70., kiedy na ulicach królowały jeszcze Jelcze 272MEX, zwane ogórkami, Syreny, Warszawy i pojedyncze duże fiaty.”

— Krzysztof Kołodziejczyk z Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu

Pomimo nowoczesnego projektu PR110 miał problemy konstrukcyjne i jakościowe wynikające m.in. ze słabszej stali i niedostatecznej jakości silników produkowanych lokalnie. Produkcja się jednak rozkręciła: w szczytowych latach z fabryki wyjeżdżało około 1 000 sztuk rocznie, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła prawdopodobnie 10 000.

Do Wrocławia ostatnie Jelcze PR110M trafiły w 1985 roku; numeracja sięgała taborem do 965, co daje ponad 255 dostarczonych autobusów tego typu dla miasta. Ostatecznie pojazdy te wycofano z ruchu do końca 1996 roku.

MPK Poznań od 1977 roku odebrało 182 fabryczne egzemplarze PR110U, które jeździły do 1992 roku. W 2008 roku przewoźnik nabył z firmy Transkom w Czerwonaku Jelcz PR110M z 1991 roku, który dziś pełni rolę autobusu historycznego MPK Poznań.

Jeśli chcesz zobaczyć zabytkowy Jelcz na wrocławskich ulicach — zaplanuj weekendowy spacer wzdłuż trasy linii turystycznej B i wybierz odpowiadający Ci kurs z pl. Teatralnego lub z Hali Stulecia.

Na podstawie: UM Wrocław

Autor: krystian