Wrocław walczy z głośnymi autami i motocyklami - 17 dowodów zatrzymanych

2 min czytania
Wrocław walczy z głośnymi autami i motocyklami - 17 dowodów zatrzymanych

Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego komendy miejskiej we Wrocławiu kontrolowali w różnych porach dnia i nocy poziom hałasu wydobywającego się z samochodów i jednośladów. Skontrolowano blisko 50 pojazdów, a 17 dowodów rejestracyjnych zostało zatrzymanych.

  • Sprawdź jak policja we Wrocławiu mierzy hałas
  • Dowiedz się jakie są normy i jakie grożą konsekwencje

Sprawdź jak policja we Wrocławiu mierzy hałas

Funkcjonariusze ruchu drogowego używali specjalistycznego sprzętu (m.in. urządzenia sonopan), by weryfikować, czy układy wydechowe są szczelne i czy emisja dźwięku mieści się w dopuszczalnych normach. Kontrole odbywały się o różnych porach — zarówno w dzień, jak i w nocy — co ma utrudnić obchodzenie przepisów przez kierowców montujących głośniejsze tłumiki lub celowo modyfikujących układ wydechowy.

W czasie ostatniej akcji sprawdzono około 50 pojazdów. Policja zatrzymała 17 dowodów rejestracyjnych; w ośmiu przypadkach decyzja była podyktowana uzasadnionym podejrzeniem, że pojazd generuje nadmierny hałas. Kierowcy, których dowody zatrzymano, muszą zgłosić się na stację diagnostyczną, gdzie uprawniony diagnosta przeprowadzi szczegółowy pomiar dźwięku.

Dowiedz się jakie są normy i jakie grożą konsekwencje

Przepisy określają maksymalne natężenia hałasu dla różnych typów pojazdów:

  • 93 dB dla samochodów benzynowych,
  • 96 dB dla samochodów z silnikiem Diesla,
  • 94 dB dla motocykli z silnikiem do 125 cm³,
  • 96 dB dla motocykli z silnikiem powyżej 125 cm³.

Przekroczenie tych wartości to nie tylko uciążliwość dla mieszkańców, lecz także naruszenie przepisów — skutkujące zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i koniecznością badania technicznego. Policja prowadzi kontrole systematycznie oraz reaguje na zgłoszenia mieszkańców dotyczące nadmiernego hałasu.

Funkcjonariusze przypominają też, że zatrzymanie dowodu rejestracyjnego może nastąpić na podstawie przepisów prawa, gdy stan pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu, porządkowi ruchu albo wymaganiom ochrony środowiska (odwołanie do art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. b Prawa o ruchu drogowym).

Jeżeli kierowca ma wątpliwości co do stanu układu wydechowego w swoim pojeździe, rozsądnym krokiem jest wcześniejsze sprawdzenie poziomu hałasu u diagnosty. Takie działanie może uchronić przed zatrzymaniem dowodu i dodatkowymi formalnościami oraz ograniczy uciążliwość dla wrocławian.

na podstawie: KMP Wrocław.

Autor: krystian