Wrocław ma pierwsze stacje ładowania na gruntach miejskich i zapowiada kolejne lokalizacje

3 min czytania
Wrocław ma pierwsze stacje ładowania na gruntach miejskich i zapowiada kolejne lokalizacje

We Wrocławiu ruszyły pierwsze publiczne stacje ładowania na działkach gminnych — trzy są już czynne, kolejne w drodze, a inwestor podpisał umowy na dziesiątki miejsc. Sprawdź gdzie możesz podłączyć auto i ile to kosztuje.

  • Sprawdź gdzie stoją nowe stacje we Wrocławiu
  • Poznaj ceny i sposób obsługi nowych stacji
  • Zobacz jakie są plany miasta i jak rośnie elektromobilność we Wrocławiu

Sprawdź gdzie stoją nowe stacje we Wrocławiu

Na terenach miejskich od przełomu września i października działają trzy stacje z dwoma stanowiskami każda: przy skrzyżowaniu Kniaziewicza i Pułaskiego, na ul. Krętej 21 oraz na ul. Gajowej 23. Postawiła je i obsługuje prywatna firma Qwello Polska. Operator zapowiedział uruchomienie do końca października kolejnych trzech lokalizacji na gruntach gminnych przy ul. Benedykta Polaka 18-20, Worcella 38 oraz Mikołaja Reja 1-3.

Firma ma z miastem umowy na 40 następnych lokalizacji, a do urzędu wpłynęło około 300 wniosków o rozmieszczenie stacji w miejscach publicznych; połowa wniosków została rozpatrzona pozytywnie, a 111 zakończyło się podpisaniem umowy dzierżawy na terenach gminnych. Na podłączenie czekają już stacje postawione m.in. przy ul. Aleksandra Zelwerowicza 3a, Benedyktyńskiej 17, Dubois, Jemiołowej 72, Lwowskiej 20, Mikołaja Reja 25, Stalowej, Żelaznej i Skwierzyńskiej 50.

Poznaj ceny i sposób obsługi nowych stacji

Stacje Qwello to wolne ładowarki na prąd zmienny wyposażone w przewody — wysyłają około 11 kW i ładują pojazd od około 3 do 5 godzin w zależności od baterii. Płatność odbywa się przez aplikację; obowiązują stawki 9 groszy za minutę postoju oraz 1,65 zł za kWh. Wyjątek nocny — w godzinach 20:00–8:00 opłata za postój naliczana jest tylko przez pierwsze trzy godziny, potem postój jest bezpłatny.

Stacje mają czujniki wykrywające i zgłaszające nieprawidłowo zaparkowane auta, czyli pojazdy stojące na miejscu ładowania bez podłączenia do prądu. Jak obsługiwać urządzenia i krok po kroku podłączyć samochód pokazuje instrukcja producenta udostępniona przez Qwello.

“Wybraliśmy stacje wolnego ładowania, na prąd zmienny, bo są tańsze w budowie i tańsze dla użytkowników, poza tym tego typu stacje lepiej sprawdzają się w dużych miastach”
Leszek Ceran

Zobacz jakie są plany miasta i jak rośnie elektromobilność we Wrocławiu

Miasto wspiera rozwój sieci i daje zgodę na stawianie ładowarek na pasażach miejskich. W urzędzie podkreślają, że liczba lokalizacji publicznych ma rosnąć — jak mówi Sławomir Goncarz:

“Mam nadzieję, że niedługo stacji na terenach publicznych będzie więcej niż na prywatnych”

Władze wskazują też na rosnącą flotę pojazdów elektrycznych i hybrydowych w mieście: zaledwie 22 zarejestrowane samochody elektryczne i 14 hybrydowych w 2015 roku do około 3 803 aut elektrycznych i niemal 47 000 aut hybrydowych w 2025 roku; w mieście jest też prognozowane 768 skuterów na prąd. O planach dalszego rozwoju komunikacji elektrycznej mówi także dyrektor miejnego departamentu — Sławomir Gonciarz:

“Wrocław stawia na elektromobilność. Flota pojazdów jednostek miejskich częściowo jest elektryczna, MPK Wrocław ma kilkanaście autobusów elektrycznych, 28 następnych niedługo przyjedzie do Wrocławia. Wspieramy ten rozwój pozwalając na budowę stacji do ładowania na miejskich pasach drogowych. Liczymy na to, że ta sieć będzie coraz większa.”

Dla kierowców oznacza to więcej punktów ładowania poza stacjami prywatnymi — zarówno przy ulicach osiedlowych, jak i w miejscach obsługiwanych przez miasta i operatorów. Jeśli planujesz przesiąść się na elektryka, warto sprawdzić aplikację operatora i lokalizacje nowych stacji.

na podstawie: UM Wrocław.

Autor: krystian