Pięć dużych inwestycji, które przestawiły ruch we Wrocławiu i co jest dalej

4 min czytania
Pięć dużych inwestycji, które przestawiły ruch we Wrocławiu i co jest dalej

W ciągu kilku ostatnich lat Wrocław zmienił mapę dojazdów: od omijających centrum Leśnicy wiaduktów po nowe mosty na Wielkiej Wyspie i trasy tramwajowe na zachodzie. Reporter z miasta obserwuje, jak te inwestycje przekładają się na codzienne podróże mieszkańców i jakie projekty szykują się na kolejne lata.

  • Wiadukt i obwodnica Leśnicy odciążają zachód miasta - jak to działa teraz
  • Dwa mosty i Aleja Wielkiej Wyspy skróciły dojazdy na wschodzie
  • Tramwaje, wydzielone korytarze i kolejne trasy - jak ZDM i MPK zmieniają komunikację
  • Tramwaj na Swojczyce i następne etapy sieci tramwajowej

Wiadukt i obwodnica Leśnicy odciążają zachód miasta - jak to działa teraz

Przez dekady ulica przez historyczne centrum Leśnicy była naturalnym korytarzem dla ruchu lokalnego i tranzytowego. Brakowało jednego brakującego ogniwa, by ruch mógł swobodnie omijać osiedle. Dopiero ukończenie odcinka ulicy 11 Listopada, łączącego ul. Kosmonautów z al. Kaczorowskiego, wraz z wiaduktem nad torami kolejowymi zmieniło układ dróg. Inwestycja kosztowała około 180 mln zł i dodała około dwóch kilometrów nowej jezdni.

Dziś kierowcy i autobusy MPK nie czekają już przy zamykanych rogatkach kolejowych – ruch może płynąć ulicą Jerzmanowską i 11 Listopada nad torami w kierunku Żernik i dalej. Miasto wskazuje, że to usprawnienie ma znaczenie nie tylko dla mieszkańców Leśnicy, lecz także dla dojazdów do Strachowic, Muchoboru Wielkiego czy dalszych rejonów zachodnich.

“Trasa ta pozwala nie tylko na sprawne ominięcie historycznego centrum osiedla Leśnica, ale ułatwia komunikację w zachodniej części miasta głównie za sprawą wiaduktu nad torami kolejowymi. Kierowcy i pasażerowie w autobusach MPK nie stoją już przed zamkniętymi rogatkami kolejowymi”

  • Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Dwa mosty i Aleja Wielkiej Wyspy skróciły dojazdy na wschodzie

Na wschodnich brzegach Odry i Oławy powstała nowa oś łącząca osiedla Wielkiej Wyspy z al. Armii Krajowej. Realizacja obejmowała budowę dwóch mostów — Mostu Olimpijskiego i mostu Na Wilczym Kącie — oraz około 3,5 km nowej drogi. Całość przedsięwzięcia pochłonęła ponad 314 mln zł.

Efekt dla kierowców jest wymierny: przejazd z rejonu ul. Krakowskiej do ul. Olszewskiego skrócił się po poza godzinami szczytu z około 15 minut do 5 minut; w godzinach szczytu przyrost zysku czasu jest jeszcze większy. Dodatkowo nowa trasa otworzyła dostęp do terenów przy rzece — wałów i parku — które wcześniej były mniej dostępne dla rowerzystów i spacerowiczów.

“Trasa zaplanowana jeszcze przez przedwojennych gospodarzy miasta wiedzie przez bardzo urokliwe tereny… Te tereny są skomunikowane z aleją, można do nich zejść lub zjechać rowerem”

  • Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Tramwaje, wydzielone korytarze i kolejne trasy - jak ZDM i MPK zmieniają komunikację

Na zachodzie i południu miasta modernizacje transportu zbiorowego diametralnie przeorganizowały dojazdy. Dwie nowe trasy tramwajowe — przez Popowice i na Nowy Dwór — oraz wydzielona trasa autobusowa na Jagodno podniosły jakość połączeń i czas przejazdów.

  • Tramwaj przez Popowice kosztował około 230 mln zł; dzięki niemu około 15 tys. mieszkańców ma przystanek w zasięgu 7,5-minutowego spaceru i szybsze połączenia z centrum.
  • Tramwaj na Nowy Dwór to wydatki w okolicach 390 mln zł; dojazd do Rynku lub dworca głównego zajmuje teraz około 20 minut, gdzie wcześniej w godzinach szczytu podróż mogła trwać ponad godzinę. Kluczowym elementem była budowa nowego wiaduktu nad torami, który odblokował ruch autobusów i tramwajów.

Na południu, mimo że linia tramwajowa na Jagodno jest wciąż w fazie projektowej, wydzielony korytarz autobusowy sprawia, że ten rejon należy dziś do najlepiej skomunikowanych. Kursowanie autobusów nie jest już tak uzależnione od korków, a większa liczba linii zmniejszyła tłok w pojazdach. Z pętli Jagodno P+R odjeżdżają obecnie m.in.:

  • N, 110, 145, 148, 310, 255.

W materiałach miasta podkreślono też, że linia 148 łączy Jagodno bezpośrednio z Nowym Dworem i Leśnicą, a linia N umożliwia dojazd do dworca głównego i dalej na Psie Pole.

Tramwaj na Swojczyce i następne etapy sieci tramwajowej

Miasto zapowiada kolejne rozszerzenia sieci. Jesienią tego roku mają rozpocząć się prace budowlane na Swojczycach, a zakończenie planowane jest na jesień 2027. Koszt inwestycji szacowany jest na około 139 mln zł, a celem jest doprowadzenie tramu do pętli Swojczyce P+R.

Równocześnie są w różnych fazach projektowania inne przedsięwzięcia, które w przyszłych latach mogą dalej przeformować mapę komunikacyjną Wrocławia: trasy na Maślice, do szpitala przy ul. Borowskiej, tramwaj na Jagodno, na Klecinę czy do Księża Wielkiego. Miasto wskazuje, że prace projektowe i zgody administracyjne będą wyznaczać tempo kolejnych realizacji.

Na koniec widać prostą zależność: tam, gdzie pojawiły się nowe przeprawy i wydzielone korytarze, skrócił się czas podróży, poprawiła się punktualność transportu zbiorowego, a dotychczasowe wąskie gardła przestały dyktować rytm dnia wielu wrocławian. W kolejnych latach najwięcej zmian odczują mieszkańcy wschodnich osiedli wraz z uruchomieniem trasy na Swojczyce oraz tam, gdzie zaplanowano następne inwestycje tramwajowe.

na podstawie: Urząd Miasta we Wrocławiu.

Autor: krystian