Uczniowskie pomysły zrealizowane - SUGranty finansują strefy relaksu w szkołach

4 min czytania
Uczniowskie pomysły zrealizowane - SUGranty finansują strefy relaksu w szkołach

We Wrocławiu pomysły uczniów przestają być tylko szkicami na kartce. Miasto przyznało środki na projekty, które mają zmienić szkolne korytarze, klasy i boiska w miejsca do odpoczynku, tworzenia i rozmów. W pierwszej edycji SUGrantów nagrodzono inicjatywy z dziewięciu podstawówek — każda otrzyma do 7 tys. zł na realizację. Teraz dzieci i nauczyciele przystępują do wdrażania pomysłów.

  • SUGranty jako szansa na realne zmiany w szkołach
  • Wrocław: jakie podstawówki wygrały i co powstanie
  • Co poza podstawówkami zmienia młodzież w szkołach ponadpodstawowych

SUGranty jako szansa na realne zmiany w szkołach

Konkurs SUGranty to miejska inicjatywa, która ma dać uczniom i samorządom uczniowskim narzędzie do wpływania na szkolną codzienność. W praktyce każda podstawówka prowadzona przez gminę mogła zgłosić projekt, ocenić go i — w razie wygranej — liczyć na dofinansowanie w wysokości 7 tys. zł. Jury brało pod uwagę pomysły integrujące uczniów, rozwijające kreatywność, zwiększające szanse edukacyjne lub tworzące przyjazne przestrzenie do nauki i odpoczynku.

“Wspieranie działań samorządów uczniowskich to inwestycja w zaangażowanie i odpowiedzialność młodych ludzi. Obiecaliśmy, że takie wsparcie pojawi się również w szkołach podstawowych - i słowa dotrzymaliśmy. Uczniowie mają realną możliwość wpływania na to, jak wygląda ich codzienność szkolna. Ważne jest, aby od najmłodszych lat dawać dzieciom przestrzeń do wyrażania swoich pomysłów i wpływania na otoczenie.”

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Nabór pokazuje, że najchętniej uczniowie sięgali po rozwiązania sprzyjające relaksowi i integracji — wygodne siedziska, kąciki wyciszenia, sprzęt do radiowęzłów czy materiały do prac kreatywnych.

“To inicjatywa uczniów, którzy chcieli stworzyć w szkole przestrzeń sprzyjającą odpoczynkowi i nawiązywaniu nowych relacji. Pomysł spotkał się z dużym entuzjazmem całej społeczności szkolnej. Nasi uczniowie udowodnili, że mogą realnie współdecydować o wyglądzie i funkcjonowaniu swojej szkoły, co na pewno wpłynie na ich poczucie odpowiedzialności za wspólne miejsce. Takie miejsca są dziś niezwykle potrzebne - pozwalają młodym ludziom odreagować stres, nabrać energii, a także rozwijać kreatywność.”

Katarzyna Cekała, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 3

Wrocław: jakie podstawówki wygrały i co powstanie

W I edycji nagrodzono dziewięć projektów ze szkół podstawowych. Każdy z nich otrzyma środki do wykorzystania na sprzęt i adaptację przestrzeni — od pufów po sprzęt nagłośnieniowy. Oto skrót zwycięskich inicjatyw:

  • SP nr 3 – projekt “Strefa relaksu i kreatywności – przestrzeń dla uczniów” (zakup pufów, siedzisk, gier planszowych, roślin i donic).
  • SP nr 5 – “Dźwięki Świąt – Wieczór kolęd i piosenek świątecznych” (dekoracje, materiały plastyczne, wynajem podestu, mikser muzyczny).
  • SP nr 17 – “Usłysz ciszę” (siedziska, wykładzina dźwiękochłonna, decybelomierze).
  • SP nr 30 – “Radiowęzeł Mini + Audycje Językowe i strefa Relaksu” (mikrofon, głośniki, laptop, pufy, gry, czasopisma językowe, ławki i stoliki).
  • SP nr 33 – “SP 33 w obiektywie” (sprzęt do podcastów, statywy, ekran, doposażenie szkolnej telewizji).
  • SP nr 91 – “Zrelaksowani! Zintegrowani” (sofy, fotele, tablice korkowe, regały na książki).
  • SP nr 97 – “Radiowęzeł Uczniowski: Nasz Głos w Przestrzeni” (wzmacniacz, kolumna głośnikowa, mikrofon).
  • SP nr 98 – “Miejsce pełne kreatywności i odpoczynku” (poduszki, siedziska, budka wyciszająca).
  • SP nr 113 w ZSP 1 – “Cicha przystań – sala wyciszenia” (pufy, hamaki, dywan, rośliny, ścieżka sensoryczna).

“To świetne, że mogliśmy sami zadecydować, co powstanie w naszej szkole. Pomysł stworzenia strefy relaksu spodobał się wszystkim i został przyjęty niemal jednogłośnie. W naszej strefie znajdą się pufy, wygodne siedziska, gry planszowe oraz rośliny w donicach - wszystko po to, by stworzyć fajną przestrzeń dla nas. Z chęcią będziemy tam spędzać czas.”

Antoni Zagórski, uczeń SP nr 3 we Wrocławiu

Realizacja projektów ma potrwać do do połowy grudnia, a urząd miasta zapowiada wsparcie merytoryczne dla szkół przy wdrożeniach.

Co poza podstawówkami zmienia młodzież w szkołach ponadpodstawowych

Program dla starszych uczniów funkcjonuje już od trzech lat i w tym roku budżet na wspieranie aktywności samorządów został zwiększony do 200 tys. zł, co pozwoliło na większą liczbę i bardziej rozbudowane projekty. Wśród nagrodzonych propozycji dominowały strefy chill out, modernizacje radiowęzłów, wycieczki integracyjne, murale oraz nowoczesne pracownie.

Wybrane projekty w szkołach ponadpodstawowych to m.in.:

  • rozbudowa stref relaksu i wyposażenie przestrzeni wypoczynkowych w Liceum Ogólnokształcącym nr I,
  • projekt łączący sport, samorząd i technologie w VI Liceum Ogólnokształcącym,
  • modernizacje radiowęzłów i zakup wieszaków w kilku liceach i zespołach szkół,
  • powstanie Szkolnego Koła Dziennikarskiego w Liceum Ogólnokształcącym nr XI,
  • zakup drukarki 3D i modernizacja systemów dźwiękowych w technikum.

Wrocławskie dofinansowanie ma charakter praktyczny: to nie tylko sprzęt, ale też impuls do tego, by szkoły stały się bardziej przyjazne, funkcjonalne i dostosowane do potrzeb uczniów. Pomysły młodzieży mają szansę zmienić codzienność placówek — od korytarzy po pracownie.

na podstawie: Urząd Miasta we Wrocławiu.

Autor: krystian