UM Wrocław: Od 1 maja na Biskupin wracają tramwaje [WIDEO]

3 min czytania

Odcinek torów od byłej zajezdni Dąbie do pętli Biskupin ma około 2 kilometrów. Przejazd tą trasą ma być teraz bezpieczniejszy i szybszy.

Przypomnijmy, umowę na remont tego torowiska podpisano w lipcu ubiegłego roku. Prace musiały jednak zostać przerwane z powodu obaw o stan rosnących tam ponad 100letnich drzew. Przez 10 miesięcy komunikację obsługiwała linia zastępcza 701, kursująca do Pl. Grunwaldzkiego.

Teraz na swoje regularne trasy do pętli Biskupin wracają tramwaje linii: 1, 2, 4 i 10. Docelowo mają na tym odcinku poruszać się z prędkością do 50 km/h. Przed remontem, z uwagi na zły stan torów, nie mogły jeździć tak szybko.

Czytaj też: 1 maja 2021 wymiana rozjazdów tramwajowych na ul. Piotra Skargi

Fot. MPK Wrocław

Wyremontowano nie tylko torowisko

W ramach wartej 20 milionów złotych inwestycji wymieniono łącznie 3,5 kilometra torów i wybudowano nową sieć trakcyjną. Gruntowny remont przeszedł też punkt socjalny MPK na pętli Biskupin, gdzie rusza z powrotem całodobowy kiosk. W najbliższych dniach na pętli pojawi się także smarownica urządzenie mające pomóc zredukować hałas z torowiska. Poza tym, na remontowanym odcinku torów zastosowano dodatkowo rozwiązania zmniejszające powstające drgania.

To bardzo ważna trasa nie tylko dla mieszkańców Biskupina, do których i ja z dumą się zaliczam, ale i studentów, turystów czy spacerowiczów chcących korzystać z niezwykłych uroków Wielkiej Wyspy. To była trudna inwestycja, które wiele nas nauczyła mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder TORYwolucja się rozwija. Dziś kończymy jeden remont, jutro zaczynamy działać w kolejnych miejscach.

Fot. MPK Wrocław

Roboty wykończeniowe i porządkowanie terenu wokół torów potrwają jeszcze ok. 2 tygodni.

Czytaj też: Nowe przejście przez ulicę Legnicką już działa

Pasażerów czeka jeszcze jedna przerwa w kursowaniu tramwajów - mniej więcej za pół roku

Mieszkańcy Bartoszowic, Biskupina i Dąbia mogą za kilka miesięcy spodziewać się jeszcze jednej przerwy w kursowaniu tramwajów. Jak informuje MPK Wrocław: Dla spółki priorytetem było możliwie szybkie puszczenie ruchu po torowisku, przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowego drzewostanu. Projekt torowiska pogodził wymogi techniczne z dobrem okolicznej przyrody. Wiąże się to jednak z koniecznością powtórnego podbicia całego torowiska i uzupełnienia tłucznia sześć miesięcy po zakończeniu robót budowlanych, co będzie się wiązać z jego okresowym zamknięciem.

Remont torowiska w pigułce

  • 3,5 kilometra nowego toru pojedynczego tramwaje pojadą szybciej,
  • nowa podbudowa torowiska na całej jego długości większa trwałość torowiska,
  • nowa sieć trakcyjna i słupy trakcyjne mniejsze ryzyko, że dojdzie do zerwania lub poluzowania się sieci, a także uszkodzenia słupa trakcyjnego,
  • całe torowisko wraz z pętlą zostało odwodnione większa stabilność torowiska podczas opadów deszczu,
  • rozsunięto od siebie tory na całej długości torowiska teraz spełniają obecne normy bezpieczeństwa. Przed remontem rozstaw wynosił 3,6-3,65 m, a po remoncie już 3,9 m,
  • poprawiono przystanek Biskupin” pasażerowie będą wygodniej wsiadać do pojazdów,
  • na pętli zostanie zainstalowana smarownica sprawi, że przejeżdżające wagony będą mniej zużywały szyny na łukach oraz będą powodować mniejszy hałas; smarownica zostanie zainstalowana w trakcie prac wykończeniowych.

Jak podaje MPK Wrocław - wszystkie prace zostały wykonane tak, aby nie uszkodzić rosnących w pobliżu drzew oraz ich korzeni, co nadzorowali inspektorzy MPK Wrocław oraz niezależni dendrolodzy.

Zakończył się remont torowiska przy ulicy Olszewskiego.

Urząd Miasta Wrocław, wroclaw.pl/tramwaje-wracaja-na-biskupin-od-1-maja

Autor: krystian