Bloki przy Pilczyckiej nie zablokują trasy tramwaju na Maślice. Co dalej?

3 min czytania
Bloki przy Pilczyckiej nie zablokują trasy tramwaju na Maślice. Co dalej?


Obok ronda Bartoszewskiego przy ul. Pilczyckiej deweloper kupił działkę pod bloki. Równocześnie przez jej północno‑wschodni skrawek zaplanowano rezerwę dla torów tramwajowych — i ani miasto, ani wykonawca inwestycji tramwajowej nie widzą w tym sprzeczności. Co dokładnie kupiono, jakie zapisy obowiązują w planie i ile mieszkań ma tu powstać? Przejrzeliśmy plany, mapy i stanowiska urzędów.

  • Sprawdź, co kupiono przy rondzie Bartoszewskiego na Maślicach
  • Dowiedz się, kto i za ile buduje tutaj mieszkania — i co na to miasto

Sprawdź, co kupiono przy rondzie Bartoszewskiego na Maślicach

Chodzi o działki przy ul. Pilczyckiej o numerach 56/1 i 56/2, położone blisko ronda Bartoszewskiego. Działka 56/2 jest bardzo mała i prawie niewidoczna na mapie. Na przygotowanych przez nas mapach oznaczyliśmy obie działki czerwoną linią, a istniejące torowisko do krańcówki “Tarczyński Arena (Królewiecka)” zaznaczyliśmy ciągłą niebieską linią. Planowaną trasę tramwaju na Maślice zaznaczono przerywaną czerwoną linią.

Nieruchomość jest objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego numer 307. Większa część terenu ma kolor brązowy i oznaczenie 2MW-MN/2, co w praktyce oznacza przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną oraz jednorodzinną. Na północno‑wschodnim skraju działki widnieje biały pas z oznaczeniem 2KDD/3 — to rezerwa na komunikację publiczną, przez którą ma przebiegać torowisko tramwajowe.

Dowiedz się, kto i za ile buduje tutaj mieszkania — i co na to miasto

Nowym nabywcą działki jest deweloper Develia. Firma kupiła teren blisko przyszłej trasy tramwajowej za 20 mln zł i planuje postawić 195 mieszkań w dwóch blokach. Develia informuje, że inwestycja ma być gotowa w otoczeniu planowanej trasy tramwajowej, która ma powstać w 2028 roku.

  • Projekt ten w żadnym stopniu nie koliduje z planowaną trasą tramwaju - podkreśla w swoim oświadczeniu Develia.

Biuro prasowe Urzędu Miejskiego Wrocławia wyjaśnia, że działka była wcześniej w rękach prywatnych, a zapisy MPZP przewidują zarówno zabudowę mieszkaniową, jak i rezerwę pod tramwaj. Miasto podkreśla, że właściciel terenu jest świadomy istniejących zapisów. Wrocławskie Inwestycje, spółka odpowiedzialna za realizację tramwaju na Maślice, dodaje, że deweloper nie może zabudować terenu przeznaczonego pod drogę.

W praktyce oznacza to, że linia tramwajowa nie będzie realizowana na terenie, na który nie ma zgody planistycznej i wywłaszczeń, a część działki przewidziana pod komunikację pozostanie zarezerwowana zgodnie z MPZP. Istnieje też możliwość, że miasto nie będzie musiało kupować fragmentu działki pod torowisko, jeśli przesądzą o tym szczegóły realizacji.

Pozytywem z punktu widzenia komunikacji miejskiej jest fakt, że powstające bloki znajdą się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej trasy tramwajowej. Dobre połączenie z centrum zwiększa atrakcyjność mieszkań i ogranicza potrzebę korzystania z samochodu. Przykładowo osiedla Muchobór Mały i Nowy Dwór dzięki trasie tramwajowej zyskały szybszy dojazd do centrum — podróż do Rynku czy na dworzec główny w godzinach szczytu zajmuje tam około 20 minut.

Co ważne dla mieszkańców: zapisy planu numer 307, oznaczenia 2MW-MN/2 oraz 2KDD/3 oraz położenie działek 56/1 i 56/2 przy ul. Pilczyckiej pozostają elementami obowiązującego planu zagospodarowania. To one będą determinować, które fragmenty terenu będą mogły być zabudowane, a które pozostaną rezerwą pod infrastrukturę publiczną, w tym torowisko tramwajowe.

Na podst. Urząd Miasta Wrocław

Autor: krystian