Hale zajezdni Borek we Wrocławiu pamiętają tramwaje konne i dziś obsługują 130 wagonów

Na Powstańców Śląskich stoją XIX‑wieczne hale, w których obok pamiątek po tramwajach konnych pracuje 124 osób technicznych — zajezdnia IV po modernizacji mieści 130 tramwajów.
- We Wrocławiu zajezdnia Borek łączy przeszłość z codzienną eksploatacją
- Zajrzyj na stanowiska gdzie naprawia się tramwaje
- Co to znaczy dla pasażerów i miasta
We Wrocławiu zajezdnia Borek łączy przeszłość z codzienną eksploatacją
Na terenie osiedla Borek, przy ul. Powstańców Śląskich 209, stoi zespół hal, który powstał na potrzeby pierwszych tramwajów kursujących we Wrocławiu. Historia wrocławskich trakcji sięga 1877 roku, gdy po mieście zaczął kursować pierwszy wagon zaprzęgnięty w konia. Rok wcześniej niemiecki przedsiębiorca Johannes Bussing uzyskał koncesję, tworząc spółkę Wrocławskie Towarzystwo Ulicznej Kolei Żelaznej (BSEG), a kilkanaście lat później powstała właśnie zajezdnia, dziś oznaczona numerem IV.
Ceglane mury hal noszą ślady wojennych zniszczeń — podczas drugiej wojny światowej budynki zostały mocno uszkodzone, z widocznymi śladami po kulach — i dopiero w latach 50. zostały przywrócone do użytku. W następnych dekadach obiekt modernizowano: w latach 90. dobudowano halę numer 3, a w 2022 roku rozpoczęto dużą przebudowę wartą 50 milionów złotych. Prace zakończono jesienią 2024 roku; po modernizacji zajezdnia pomieści 130 tramwajów.
Zajrzyj na stanowiska gdzie naprawia się tramwaje
W jednej z pierwotnych hal, wpisanej do rejestru zabytków, działają dziś specyficzne miejsca pracy techników. Cytując kierownika:
Jedna z pierwotnych hal, które stanowiły kompleks zajezdni zaraz po wybudowaniu. Na tej hali znajdują się dwa bardzo ważne stanowiska. Jedno to tokarka podtorowa, która jest kluczowym urządzeniem w kontekście tego, że tramwaje nie wykolejają się.
kierownik Łukasz Mękalski
Drugie opisywane stanowisko to podest roboczy służący do prac przy dachach pojazdów. Na terenie zajezdni pracuje 124 osób technicznych; niektórzy funkcjonują w systemie trzyzmianowym — każdego poranka przygotowują tramwaje do wyjazdu, w ciągu dnia wykonują czynności serwisowe, a po zakończeniu kursów przyjmują pojazdy z powrotem do zajezdni. Informacje o stanie zatrudnienia i modernizacji pochodzą od zarządców zajezdni i Tramwajów Miejskich Wrocław.
Co to znaczy dla pasażerów i miasta
Nowa pojemność obiektu oraz połączenie historycznych hal z nowoczesną infrastrukturą zwiększają elastyczność eksploatacji taboru i poprawiają możliwość szybkiego serwisowania pojazdów. Adres zajezdni i jej numeracja (IV) pozostają częścią miejskiego katalogu obiektów transportu szynowego — dane te potwierdzają miejskie służby i dokumentacja inwestycji. Fotografie hal wykonane latem 2025 roku pokazują zachowaną zabytkową architekturę oraz miejsca pracy, które nadal utrzymują ruch tramwajowy Wrocławia.
na podstawie: UM Wrocław.
Autor: krystian