Henryk Ciosiński nie żyje - we Wrocławiu dalej kursuje 80 tramwajów jego projektu

3 min czytania
Henryk Ciosiński nie żyje - we Wrocławiu dalej kursuje 80 tramwajów jego projektu

Henryk Ciosiński, główny konstruktor zespołu odpowiedzialnego za tramwaj Konstal 105, zmarł w wieku 92 lat. Po torach Wrocławia wciąż jeździ 80 dwuwagonowych składów powstałych na bazie jego projektu, modernizowanych lokalnie w latach 90.

  • Zobacz jak we Wrocławiu nadal jeżdżą stopiątki
  • Poznaj człowieka który projektował tramwaje
  • Sprawdź liczby produkcji i przebudowy które zmieniły wozy

Zobacz jak we Wrocławiu nadal jeżdżą stopiątki

We Wrocławiu MPK utrzymuje flotę 80 dwuwagonowych składów Konstal 105 po modernizacjach oznaczonych symbolem NWr. Pierwszy egzemplarz tego typu przyjechał do miasta w 1975 roku; wiele wozów służyło potem przez dekady po przebudowach przeprowadzonych we Wrocławiu. Dane MPK Wrocław potwierdzają, że mimo modernizacji pojazdy wciąż są obecne w ruchu miejskim i stanowią rozpoznawalny element sieci tramwajowej.

Poznaj człowieka który projektował tramwaje

Prace projektowe zespołu kierowanego przez Henryka Ciosińskiego rozpoczęły się w 1970 roku. Projektanci odejrzeli od obłych form dominujących w poprzednich dekadach, wprowadzając prostsze linie nadwozia i duże przeszklenia, które szybko zyskały popularne określenie „akwaria”. Technicznie konstrukcja nie była zupełną rewolucją — wóz otrzymał napęd stosowany wcześniej w modelu 102N — ale stylistyka i rozwiązania użytkowe, jak cztery pary szerokich drzwi w oryginalnej wersji, ułatwiały wsiadanie i wysiadanie pasażerów.

O prywatnej pasji i pracy konserwatorskiej Henryka Ciosińskiego donosił lokalny portal z Chorzowa. Przez blisko 30 lat był konserwatorem dawnej broni i uzbrojenia w Muzeum Zagłębia w Będzinie; wykonywał też prace przy zbiorach w muzeach w Pszczynie, Gliwicach i Bytomiu. Napisał też liczne artykuły naukowe dotyczące zasad konserwacji dawnej broni. W 1997 roku został odznaczony Złotą Odznaką MKiS za opiekę nad zabytkami.

“Człowiek o niezwykłych horyzontach, wiedzy i zdolnościach, którego praca i pasja pozostaną z nami - w konstrukcjach, które zaprojektował, w zabytkach, które ocalił i w pamięci tych, którzy mieli szczęście go znać”
Kuba, wnuk Henryka Ciosińskiego

Źródła lokalne opisują go jako postać łączącą techniczną biegłość z zamiłowaniem do historii i konserwacji zabytków.

Sprawdź liczby produkcji i przebudowy które zmieniły wozy

Zakłady w Chorzowie wyprodukowały około 1 000 egzemplarzy wersji 105N, około 1 500 zmodernizowanych 105Na oraz ponad 700 wąskotorowych wagonów oznaczonych jako 850Na. Produkcja i modyfikacje trwały praktycznie przez trzy dekady, a w latach 90. wiele wrocławskich „stopiątek” przeszło lokalne modernizacje, które zmieniły m.in. układ drzwi i kształt nadwozia — z czterech par drzwi otwieranych do wewnątrz na trzy pary otwierane na zewnątrz. Wrocławskie zakłady Protram dodatkowo rozwijały konstrukcję, przekształcając ją w nowsze warianty, jak Protram 204 WrAs.

Henryk Ciosiński i jego zespół pozostawili po sobie zarówno konstrukcję, która przez dekady służyła pasażerom, jak i dziedzictwo techniczne widoczne w miejskim taborze. Informacje o jego działalności i konserwatorskich zasługach przytaczał chorzowski portal informacyjny, a stan taboru potwierdza MPK Wrocław.

na podstawie: Urząd Miasta we Wrocławiu.

Autor: krystian