Wystawa Waldemara Cwenarskiego we Wrocławiu w Pawilonie Czterech Kopuł

W Pawilonie Czterech Kopuł otwarto dużą ekspozycję poświęconą Waldemarowi Cwenarskiemu — ponad 170 prac, kontekst międzynarodowy i program towarzyszący. Wernisaż 27 września, wystawa dostępna od 28 IX 2025 do 18 I 2026.
- Wrocław zobacz wystawę Waldemara Cwenarskiego w Pawilonie Czterech Kopuł
- Poznaj życie artysty od Lwowa po Wrocław i zatrzymaj się przy obrazach
- Wybierz wydarzenie towarzyszące i zobacz wystawę na żywo
Wrocław zobacz wystawę Waldemara Cwenarskiego w Pawilonie Czterech Kopuł
Pawilon Czterech Kopuł — Muzeum Sztuki Współczesnej MNWr — prezentuje przekrojową ekspozycję zatytułowaną Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania. Na wystawie zgromadzono ponad 170 prac: obrazy, rysunki, ceramikę, rzeźby oraz zestawienia z twórczością artystów, którzy inspirowali Cwenarskiego lub działali w podobnym duchu. Wśród nazwisk pojawiają się m.in. Georges Rouault, Käthe Kollwitz, Andrzej Wróblewski, Pablo Picasso (w postaci kopii Guerniki autorstwa Fangora) oraz współcześni twórcy z kręgu wrocławskim. Wernisaż odbył się 27 września, a wystawę można oglądać od 28 września 2025 do 18 stycznia 2026.
Bilety są dostępne online i w kasie przy ul. Wystawowej 1 — normalny 35 zł, ulgowy 22 zł. W programie towarzyszącym przewidziano oprowadzania, spotkania i wydarzenia performatywne; szczegółowy harmonogram udostępnia Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
Twórczość Cwenarskiego zasługuje na najwyższe uznanie jako przykład niezależnej sztuki powojennej i przejmujący zapis dramatycznych czasów pokolenia naznaczonego piętnem II wojny światowej. Przepojona humanizmem, szczególnym rodzajem wrażliwości, niezwykle dojrzała i wciąż aktualna opowiada o niezgodzie na krzywdę i zło, o pamięci, miłości, potrzebie empatii i tym wszystkim, co w nas kruche, co wymaga ochrony. O odwadze, potrzebie wolności, pasji i nadziei na lepsze jutro
Anna Chmielarz, kuratorka wystawy
Poznaj życie artysty od Lwowa po Wrocław i zatrzymaj się przy obrazach
Waldemar Cwenarski urodził się we Lwowie w październiku 1926 roku. Dzieciństwo naznaczyły rodzinne tragedie i doświadczenia II wojny światowej: śmierć ojca w 1938 roku, zaginięcie przyrodniego brata w 1939 oraz mord niemiecki na siostrze w 1940 roku. Po wojnie rodzina trafiła na Dolny Śląsk — do Bytomia i Wałbrzycha — a od 1947 r. Cwenarski mieszkał i kształcił się we Wrocławiu. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych pod opieką Stanisława Dawskiego i Eugeniusza Gepperta.
Jego obrazy wyróżniają się intensywnością emocji i szczerością spojrzenia — często opowiadają historię z perspektywy dziecka zmuszonego szybko dorosnąć. W gablotach Pawilonu Czterech Kopuł warto zatrzymać się przy tytułach tak sugestywnych jak Ukrzyżowanie, Pożoga, Pieta czy Autoportret z 1952 roku — prace te pokazują zderzenie mroku i światła, dramatyzm formy i bogactwo faktury.
Jego dzieła to otwarte trzewia egzystencji i trauma przeszłości, idące w parze z czymś nad wyraz subtelnym, intymnym i osobistym. To jeden z tych artystów, wobec twórczości którego nie sposób przejść obojętnie
Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Życie Cwenarskiego przerwała tragiczna śmierć — 4 kwietnia 1953 roku został znaleziony nieprzytomny w mieszkaniu we Wrocławiu i zmarł w drodze do szpitala w wieku 27 lat. Protokół sekcji wskazał krwotok do trzustki, prawdopodobnie spowodowany pobiciem; wokół okoliczności zgonu narosły przez lata różne hipotezy. Artysta został pochowany na cmentarzu św. Wawrzyńca; jego nagrobek wykonała Krystyna Cybińska, która też przyczyniła się do przekazania części kolekcji do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Spieszył się, jakby ponaglany wspomnieniem o tych, którzy ginęli podczas wojny, którym odebrano możliwość pełnej realizacji, pełnego sprecyzowania własnej osobowości
Mariusz Hermansdorfer, album Waldemar Cwenarski
Wybierz wydarzenie towarzyszące i zobacz wystawę na żywo
Wystawa to nie tylko obrazy — to także zestaw spotkań, oprowadzania z kuratorką i artystami oraz program edukacyjny przygotowany przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Ekspozycja stawia Cwenarskiego w szerokim kontekście europejskim i lokalnym, dzięki czemu zwiedzający mogą lepiej zrozumieć źródła inspiracji młodego twórcy i jego miejsce w powojennej kulturze Wrocławia. Idźcie i zobaczcie na żywo — reputacja Cwenarskiego rośnie, a Pawilon Czterech Kopuł pokazuje, że we Wrocławiu mamy dzieła, które warto odkrywać na nowo.
na podstawie: Urząd Miasta we Wrocławiu.
Autor: krystian