Jak myślisz, czy firmy zawodowo zajmujące się pozycjonowaniem portali internetowych zawsze stosują te same taktyki w przypadku każdego klienta? Z całą pewnością nie. Wręcz chciałoby się rzec SEO SEO nierówne. I będzie to prawda, ponieważ odmienne działania marketingowe zostaną podjęte z myślą o stronie banku, a inne odnośnie sklepu internetowego. Każda strategia powinna być planowana indywidualnie dla danej witryny. Jednak można wyróżnić kilka rodzajów praktyk, które wydają się być stosowane najczęściej. Ogólnie więc, kampanie SEO możemy podzielić na 4 najpopularniejsze typy.
1. Pozycjonowanie standardowe
Pierwszy z nich to coś co możemy nazwać pozycjonowaniem standardowym. Dotyczy ono głównie prosty stron firmowych, których treść jest zazwyczaj statyczna, a jej aktualizacje czy modyfikacje struktury witryny raczej rzadkie. Głównymi aspektami pozycjonowania witryn tego typu jest optymalizacja, która zwyczajowo jest przeprowadzana jest raz (ważne żeby porządnie), ponieważ strona oraz jej zawartość nie bardzo się zmienia, oraz oczywiście wartościowy link building. Co do słów kluczowych, na których działania pozycjonerskie się skupiają, to są one dosyć ogólne. Konkurencja jest w nich spora, więc na efekty prac raczej czeka się dość długo. Dlatego warto też wesprzeć je bardziej konkretnymi frazami.
2. Pozycjonowanie sklepów internetowych
Zupełnie inaczej sprawy mają się w przypadku sklepów internetowych. Tu liczba słów kluczowych jest znacznie większa i bardziej dokładna, odnosząca się do konkretnego produktu lub jego kategorii. Takie działania określamy mianem pozycjonowania na długi ogon (ang. long tail). W przeciwieństwie do statycznych stron firmowych, asortyment sklepu ciągle się zmienia, a co za tym idzie słowa kluczowe są wciąż zmieniane podczas trwania kampanii SEO.
Podobnie sprawa ma się z optymalizacją, która jest przeprowadzana „na bieżąco”. Przy regularnej analizie błędy powinny być wyłapywane i od razu poprawiane. Kolejne ważne elementy to unikalne opisy produktów, linkowanie wewnętrzne czy gromadzenie odnośników do dużej ilości podstron.
3. Pozycjonowanie lokalne (Local SEO)
Dalej mamy tak zwane pozycjonowanie lokalne (ang. Local SEO), w których najważniejszym aspektem jest pozycjonowanie stron na frazy kluczowe odnoszące się do konkretnej lokalizacji – województwa, miasta czy ulicy. Te działania dotyczą przeważnie niewielkich firm z niezbyt okazałymi budżetami, które chcą się przebić do świadomości klienta, który będzie szukał usług właśnie w konkretnym miejscu. Wpisując np. hasło „hydraulik Zielona Góra”.
Podstawową rzeczą, którą należy zrobić w kampanii tego typu jest dodanie wizytówki do „Google Moja Firma”. Wtedy lokalizacja naszego przedsiębiorstwa, jak i np. godziny pracy, pojawią się w Google Maps, co jednocześnie bardzo ułatwi wszystkim chętnym trafienie do nas. Warto też postarać się o linki ze źródeł, w których dozwolone jest podawanie lokalizacji, jak np. katalogi firm.
4. Fuuuuzja! SEO PR!
Jak nietrudno się domyślić, SEO PR to pewnego rodzaju połączenie pewnych aspektów działań SEO i PR. Tu główny nacisk stawia się na słowa kluczowe odnoszące się do konkretnej osoby (jej imię i nazwisko) lub marki (nazwa firmy). Promuje się materiały zewnętrzne (oczywiście najlepiej te mówiące o podmiotach w samych superlatywach), które mogą mieć pozytywny wpływ na odbiór czy renomę danego przedsiębiorstwa. W sukurs przychodzą tutaj portale społecznościowe, blogi firmowe lub prywatne, czy rozmaite wpisy gościnne. Warto pamiętać o odpowiedniej optymalizacji takiego zaplecza i np. linkowaniu pomiędzy starszymi i nowszymi wpisami. W ten sposób zwiększymy ruch na stronie.
Jak widać obrany przez specjalistów SEO plan działania jest odmienny w zależności od typu strony i wyznaczonych przez nią celów. Dzieje się też tak ze względu na inny typ użytkowników, którzy mogą na daną witrynę trafić. A przecież to przez pryzmat potencjalnych klientów, jasno określonej grupy docelowej należy patrzeć na kolejne ruchy promocyjne.