Będzie mieć 700 m i zostanie jednym z dłuższych wrocławskich mostów. Budowana w ramach Alei Wielkiej Wyspy przeprawa nad Odrą powstaje dzięki specjalnej technologii.
Na AWW pojawią się dwa mosty: 350-metrowy nad Oławą i wspomniany nad Odrą między ul. Międzyrzecką i Biegasa. Ten ostatni budowany jest metodą betonowania nawisowego, to coraz częściej spotykane rozwiązanie przy pracach nad mostami.
Czytaj więcej: Aleja Wielkiej Wyspy połączy wyspę z południem miasta [ROZMOWA]
– Na zbrojenie i wylewanie betonu konstrukcji nawisowej pozwoli specjalny wózek. Technologia pozwala na połączenie mostu między brzegami bez budowania rusztowania, dzięki temu ruch żeglugowy na Odrze zostanie zachowany – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Montowana na moście konstrukcja waży 32 t. Wózki to specjalne szalunki, które budowane są w powietrzu na zasadzie wahadła. Będą wychodzić z obu brzegów Odry, co pozwoli wykonać prace nad samą rzeką – przypomina to układanie poszczególnych elementów, jak w domino. Wózek będzie przesuwać się po już powstałej konstrukcji, aż budowana z dwóch stron przeprawa "spotka się" pośrodku, nad samą rzeką. W ten sposób na przełomie wiosny i lata most powinien już połączyć oba brzegi.
– Pierwsze betonowanie od strony ul. Międzyrzeckiej planujemy na koniec stycznia, jeśli pozwoli na to pogoda. Po drugiej stronie rzeki ruszymy miesiąc później – mówił w połowie stycznia Tomasz Czajka, zastępca dyrektora kontraktu ze spółki Banimex, która realizuje kontrakt.
Aleja Wielkiej Wyspy we Wrocławiu
Łączna długość Alei Wielkiej Wyspy to blisko 3,4 km. Powstanie również 12,5 km chodników oraz 9,5 km ścieżek rowerowych. Koszt inwestycji to około 234 mln zł. Prace zostaną ukończone w 2023 r.