Czy autobusy na Jagodnie naprawdę mają priorytet i jak działa ITS w praktyce

Nowa trasa autobusowa na Jagodno zaskakuje szybkością dojazdu, ale czy system sterowania ruchem działa tak sprawnie, jak oczekują pasażerowie? Sprawdzamy, jak funkcjonuje inteligentny system transportu i dlaczego czasem autobusy muszą zatrzymać się na czerwonym świetle mimo priorytetu.
- Wrocławskie Jagodno z nowoczesnym systemem sterowania ruchem
- Dlaczego autobusy czasem muszą zatrzymać się na czerwonym świetle mimo ITS
- Nowa trasa autobusowa skraca czas podróży mieszkańcom Jagodna
Wrocławskie Jagodno z nowoczesnym systemem sterowania ruchem
Na ulicach Jagodna sygnalizacje świetlne nie działają już według sztywnych schematów. Inteligentny system transportu (ITS) dostosowuje zmiany świateł do aktualnej sytuacji na drodze, by ułatwić przejazd autobusom i tramwajom. Na odcinku Bardzkiej i Buforowej, między ulicami Świeradowską a Kajdasza, ITS aktywnie wspiera komunikację miejską, dając jej zielone światło w pierwszej kolejności.
Mimo to pasażerowie zauważają, że nie zawsze autobusy na Jagodno mają bezwzględny priorytet. Urzędnicy tłumaczą, że system jest ciągle optymalizowany na podstawie rzeczywistych natężeń ruchu, aby znaleźć równowagę między potrzebami komunikacji zbiorowej a innymi uczestnikami ruchu kierowcami samochodów, pieszymi i rowerzystami.
Dlaczego autobusy czasem muszą zatrzymać się na czerwonym świetle mimo ITS
Choć ITS ma za zadanie faworyzować autobusy i tramwaje, nie może całkowicie ignorować innych użytkowników dróg. Przy dużym natężeniu ruchu pojazdy komunikacji miejskiej kursują bardzo często nawet co trzy minuty na trasie Buforowej. Gdyby system zawsze dawał im pierwszeństwo, inne grupy uczestników ruchu musiałyby czekać w nieskończoność na możliwość przejazdu.
Co więcej, zmiana świateł wymaga zachowania kilku sekund przerwy dla bezpieczeństwa najpierw żółte światło dla jednego kierunku, potem czerwone dla wszystkich uczestników ruchu, zanim zapali się zielone dla kolejnych. To naturalne opóźnienie sprawia, że nawet uprzywilejowany autobus może chwilę postać przed sygnalizatorem.
Dzięki temu inteligentny system unika sytuacji znanych z tradycyjnych sygnalizacji, gdzie jedna ulica stoi pusta na zielonym świetle podczas gdy inne są zakorkowane. ITS dynamicznie dopasowuje długość świateł do bieżącej sytuacji, co poprawia płynność ruchu w całym mieście.
Nowa trasa autobusowa skraca czas podróży mieszkańcom Jagodna
Otwarcie nowej linii autobusowej 5 maja to duża zmiana dla tysięcy mieszkańców Jagodna. Dzięki usprawnieniom w organizacji ruchu oraz wsparciu ITS dojazd z pętli na Jagodnie do dworca głównego we Wrocławiu zajmuje teraz około 20 minut i jest niemal niezależny od korków.
To ogromne ułatwienie dla osób korzystających z komunikacji miejskiej na co dzień szybciej i wygodniej dotrą do centrum miasta oraz innych dzielnic. Mimo drobnych przystanków na czerwonym świetle, nowa trasa zdecydowanie podnosi komfort podróżowania i zachęca do pozostawienia samochodu w domu.
Według informacji z: Urząd Miasta we Wrocławiu
Autor: krystian